Οικονομία

Έρευνα: Δύσκολα τα φέρνουν βόλτα 3 στα 4 νοικοκυριά


Ο δύσκολος αγώνας της μεγάλης πλειονότητας των νοικοκυριών να τα φέρουν βόλτα μήνα με το μήνα, μετά από 10 χρόνια ζοφερής κρίσης, αποτυπώνεται στην έρευνα καταναλωτικών τάσεων Οκτωβρίου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).

Η συγκεκριμένη εικόνα διαφέρει πολύ από εκείνη που παρουσιάστηκε σε πρόσφατη δημοσκόπηση, στην οποία εμφανίστηκε το μεταναστευτικό στην κορυφή της ιεράρχησης των Ελλήνων, για τα σοβαρότερα προβλήματα της χώρας. Λες και οι περισσότεροι πολίτες έλυσαν αίφνης τα οικονομικά τους θέματα και στρέφουν την προσοχή τους πλέον σε άλλα πεδία.

Σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτικού κλίματος του ΣΕΛΠΕ, που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 19-29 Οκτωβρίου με δείγμα 995 ερωτηθέντων από όλη την Ελλάδα (με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών), το 74% των καταναλωτών ξοδεύει από το 80% και πάνω του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι 3 στα 4 νοικοκυριά δύσκολα τα βγάζουν πέρα. Αγωνίζονται καθημερινά να καλύψουν τις υποχρεώσεις και τις βασικές ανάγκες τους, χωρίς να έχουν τα οικονομικά περιθώρια να βάλουν κάποιο ποσό στην άκρη, είτε ως αποταμίευση, είτε για όποιο άλλο σκοπό.

Ειδικότερα, το 10% των καταναλωτών ξοδεύει πάνω από το 100% του διαθέσιμου εισοδήματος – άρα δανείζεται – το 44% το 90-100% του εισοδήματος και το 20% των καταναλωτών το 80-90%. Επίσης, το 11% ξοδεύει το 70-80% του διαθέσιμου εισοδήματός του. Και μόνο το 15% εμφανίζεται με κάποια άνεση, ξοδεύοντας το 70% και κάτω του εισοδήματός του.  

Σε φόρους και λογαριασμούς το 44% του εισοδήματος

Τα στοιχεία αποδίδουν την  οικονομική πίεση που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει το ελληνικό καταναλωτικό κοινό.

Σύμφωνα με την έρευνα οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς (ρεύμα, τηλεφωνία κλπ) ανέρχονται στο 25% του εισοδήματος, ενώ το 19% «τρώνε» οι φόροι. Αθροιστικά οι πάγιες δαπάνες σε λογαριασμούς και φόρους ανέρχονται κατ’ εκτίμηση στο 44% του διαθέσιμου εισοδήματος.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι η τάση και στις δύο αυτές κατηγορίες δαπανών εμφανίζεται αυξητική. Αντίθετα, η τάση για τις δαπάνες αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών (σήμερα καταγράφονται στο 25% και 15% αντίστοιχα) είναι αρνητική.

agores

 

 

 

 

 

 

 

 

Όσον αφορά την κατανομή των λιανικών αγορών, όπως καταγράφεται η κύρια κατηγορία είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 41%. Ακολουθεί η εστίαση με 12%, τα είδη ρουχισμού με 10% και τα φάρμακα με 8%. Έπιπλα και παιχνίδια-είδη δώρων έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά με 3%. Άλλο ένα στοιχείο, που παραπέμπει στους αυστηρούς υπολογισμούς που κάνουν οι Έλληνες καταναλωτές στις αγορές τους, είναι η στόχευσή τους σε προσφορές και εκπτώσεις.

Το 63% του κοινού δηλώνει ότι «κυνηγάει τις προσφορές», ενώ μόλις 7% δεν το κάνει. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 58% του κοινού περιμένει τις προσφορές και τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσει αγορές κάτι που δείχνει και το πόσο επηρεάζεται η πορεία του κύκλου εργασιών των εταιρειών του λιανεμπορίου μέσα στο χρόνο. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που το 64% του κοινού επιθυμεί οι περίοδοι των εκπτώσεων να διαρκούν περισσότερο μέσα στο έτος.

ΚΥΡ

 

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις