Στα ύψη παραμένουν τα λάθη που γίνονται στους φορολογικούς ελέγχους από τα κλιμάκια της ΑΑΔΕ, καθώς πάνω από το 30% των υποθέσεων που εκδικάζονται στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών δικαιώνει τους φορολογούμενους, που προσφεύγουν.
Τα φυσικά πρόσωπα και οι επιχειρήσεις στους οποίους καταλογίζονται φόροι και πρόστιμα, από την ΑΑΔΕ μετά από ελέγχους ή διασταυρώσεις ή απώλεια προθεσμίας υποβολής φορολογικής δήλωσης κ.λπ., ασκούν ενδικοφανείς προσφυγές στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, η οποία λειτουργεί ως φορολογικό δικαστήριο μέσα στους κόλπους της ΑΑΔΕ.
Στόχος της σύστασης της ΔΕΔ ήταν η αποσυμφόρηση των δικαστηρίων από τις μαζικές προσφυγές των φορολογουμένων κατά των αποφάσεων του φορολογικού μηχανισμού.
Ωστόσο, είναι τόσα πολλά τα λάθη που εξακολουθούν και γίνονται τόσο στους φορολογικούς ελέγχους, λόγω της πολύπλοκης νομοθεσίας, αλλά και της άγνοιας πολλές φορές των ελεγκτών, όσο και στις διασταυρώσεις των δεδομένων των δηλώσεων των φυσικών και νομικών προσώπων, με αποτέλεσμα να είναι και χιλιάδες οι υποθέσεις που καταλήγουν στα δικαστήρια.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, στο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2025 η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών εκδίκασε 803 ενδικοφανείς προσφυγές φυσικών και νομικών προσώπων.
Όμως από αυτές, για τις 6 δηλώθηκε παραίτηση από τους προσφεύγοντες και μπήκαν αρχείο, ενώ για τις 10 εξέπνευσε η προβλεπόμενη από το νόμο προθεσμία εξέτασης και σιωπηρώς απορρίφθηκαν και τελικά εκδικάστηκαν 787 υποθέσεις από τις οποίες προέκυψε πως:
- 240 φορολογούμενοι ή το 30,5% δικαιώθηκαν συνολικά ή εν μέρει, καθώς έγινε δεκτή η προσφυγή τους και γλίτωσαν φόρους και πρόστιμα που καταλόγισε αρχικά η ΑΑΔΕ.
- Απορρίφθηκαν 547 προσφυγές ή το 69,5% του συνόλου των υποθέσεων που εκδικάστηκαν.
Στα επίπεδα στο 30% παραμένει συνολικά από το 2013 το ποσοστό των προσφυγών που εκδικάζει η ΔΕΔ και δέχεται τα επιχειρήματα των φορολογουμένων, τα οποία είχαν απορρίψει προηγουμένως οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ!.
Ακόμη, εντός του πρώτου τετραμήνου του τρέχοντος έτους κατατέθηκαν στα φορολογικά δικαστήρια 593 προσφυγές, ενώ συνολικά από το 2013 ξεπερνούν τις 36.000.
Η διαδικασία των προσφυγών
Οι φορολογούμενοι που παραλαμβάνουν Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου, κατόπιν ελέγχου από τις φορολογικές υπηρεσίες ή μετά από διασταυρώσεις κ.λπ. έχουν δικαίωμα προσφυγής στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών εντός 30 ημερών, από την κοινοποίηση του εγγράφου από την ΑΑΔΕ.
Για να γίνει δεκτή η προσφυγή τους θα πρέπει να πληρώσουν το 50% του αθροίσματος φόρων και προστίμων που αναφέρει η Πράξη. Το υπόλοιπο 50% καταβάλλεται όταν οριστικοποιηθούν οι φόροι και τα πρόστιμα ή εφόσον δικαιωθεί ο φορολογούμενος, το ποσό που κατέβαλε (το 50%) επιστρέφεται.
Στην περίπτωση που απορριφθεί η προσφυγή του από τη ΔΕΔ, ο ελεγχόμενος έχει τη δυνατότητα να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια και να διεκδικήσει τη δικαίωσή του. Σημειώνεται πως, αν δεν προσφύγει στη ΔΕΔ, δεν έχει δικαίωμα προσφυγής στο διοικητικό δικαστήριο.
Η προσφυγή κατατίθεται από τον υπόχρεο στη γραμματεία της έδρας του δικαστηρίου στο οποίο απευθύνεται, εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της ΔΕΔ ή της σιωπηρής απόρριψης της ενδικοφανούς προσφυγής.
Επίσης, με επιμέλεια του υπόχρεου και επί ποινή απαραδέκτου άσκησης της προσφυγής, απαιτείται η επίδοση επικυρωμένου αντιγράφου του δικογράφου της προσφυγής στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, με δικαστικό επιμελητή, μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από τη λήξη της προθεσμίας για την άσκηση της προσφυγής.