Με αφορμή την εξελισσόμενη ελληνοτουρκική κρίση η Ελλάδα επιστρέφει στο πεδίο των εξοπλιστικών προγραμμάτων, μετά από 15ετή απουσία, εξαιτίας της χρεοκοπίας και των επακόλουθων τριών μνημονίων και μεγάλοι παίκτες της αμυντικής βιομηχανίας την βάζουν ξανά στο στόχαστρο διεκδικώντας μερίδια.
Η τελευταία μεγάλη παραγγελία της Ελλάδας έγινε το 2005, επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή και αφορούσε 30 F-16 Block 52+adv (κόστος γύρω στα 1,6 εκατ. ευρώ χωρίς οπλισμό), τα οποία παρελήφθησαν τα επόμενα χρόνια από την Πολεμική Αεροπορία. Στα χρόνια των μνημονίων εντάχθηκαν στο Πολεμικό Ναυτικό 4 υποβρύχια κλάσης 214 (φωτο), ολοκληρώνοντας την προμήθεια από την γερμανική HDW, που υπεγράφη επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη.
Βεβαίως, τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα θα κοστίσουν αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό κράτος, σε βάθος ορισμένων χρόνων, όταν πάντως το δημόσιο χρέος στο τέλος του 2020 θα ξεπεράσει το 200% του ΑΕΠ!
Το δυναμικό come back των Γάλλων
Οι Γάλλοι με τη στήριξη που παρέχουν στην Ελλάδα, τόσο στο διπλωματικό επίπεδο, όσο και στο πεδίο (σ.σ. είναι ενδεικτική η αποστολή ισχυρής ναυτικής δύναμης στην ανατολική Μεσόγειο με επικεφαλής το πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle) μπαίνουν εκ των πραγμάτων με δυνατό προβάδισμα στη νέα κούρσα εξοπλισμών.
Πρόκειται για δυναμικό come back από το 2000, οπότε υπήρξε η τελευταία παραγγελία από γαλλική εταιρεία (Dassault Aviation). Η τότε κυβέρνηση (Σημίτη) είχε υπογράψει την προμήθεια 15 μαχητικών 15 Mirage-2000-5, που μαζί με την αναβάθμιση 10 παλαιότερων Mirage 2000 κόστισε 1,2 δισ. ευρώ (χωρίς οπλισμό, πυραύλους Scalp κλπ).
Στο πλαίσιο της συνάντησης την ερχόμενη Πέμπτη (10/9) του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Γάλλο πρόεδρο Εμαννουέλ Μακρόν στη Γαλλία για την στρατηγική αμυντική συνεργασία των δύο χωρών, αναμένεται να υπάρξει συμφωνία και για τα εξοπλιστικά, με αιχμή την προμήθεια 18 μαχητικών Rafale, 4++ γενιάς, πλήρους δυνατότητας χρήσης οπλικών συστημάτων.
Το επικρατέστερο σενάριο αναφέρεται σε 10 νέα της έκδοσης F3R και 8 παλαιότερα. Σύμφωνα με το Forbes η ελληνική κατοχή τέτοιων μαχητικών «θα μπορούσε να αποδειχθεί σοβαρή πρόκληση για τα τουρκικά μαχητικά πάνω από το Αιγαίο και τη Μεσόγειο».
Στο τραπέζι των συζητήσεων επανέρχεται και η απόκτηση από την Ελλάδα νέων γαλλικών φρεγατών τύπου Belharra, αν και δεν θεωρείται το πιθανότερο σενάριο.
Παρόντες και οι Aμερικάνοι
Μπορεί οι ΗΠΑ να είναι ουσιαστικά απούσες από τις εξελίξεις στην ανατολική Μεσόγειο, μετά τις επιλογές του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, ωστόσο πιθανότατα θα έχουν μερίδιο στο νέο ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα.
Υπενθυμίζεται, ότι τον περασμένο Ιανουάριο ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπολος, είχε δηλώσει μετά την επίσκεψη του Κ. Μητσοτάκη στην Ουάσινγκτον, ότι η Ελλάδα σχεδιάζει να αποκτήσει από τις ΗΠΑ 24 αεροσκάφη F-35 5ης γενιάς (φωτο) με τεχνολογία Stealth, έναντι 3 δισ. δολ. με την διαδικασία παραλαβής να αναμένεται να αρχίσει μετά το 2024. Από το πρόγραμμα των F-35 έχει αποβληθεί η Τουρκία, λόγω της προμήθειας του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400.
Η Lockheed Martin που κατασκευάζει τα «αόρατα» F-35 έχει αναλάβει την αναβάθμιση των 85 ελληνικών F-16 στην κατηγορία Viper, βάσει της διακρατικής συμφωνίας του 2018, ύψους 1,528 δισ. δολάρια, (998 εκατ. δολ. είναι το συμβόλαιο της εταιρίας με την αμερικανική κυβέρνηση και 530 εκατ. δολ. το κόστος των υπηρεσιών και υλικών, που προσφέρει η αμερικανική κυβέρνηση). Η μετατροπή των 85 ελληνικών F-16 σε F-16V, η οποία είναι σε εξέλιξη, θα τα καταστήσει, σύμφωνα με την εταιρία, τα πιό προηγμένα μαχητικά αυτού του τύπου σε όλη την Ευρώπη.
Επίσης, σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, πρόκειται άμεσα να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και την Ολλανδία για την απόκτηση 4 φρεγατών, προκειμένου να ενισχυθεί ο ελληνικός στόλος όσο γίνεται συντομότερα.