Διεθνή

Κίνα: Σήμα τέλους στους εξαντλητικούς πολέμους τιμών στα ηλεκτρικά οχήματα


Η κινεζική κυβέρνηση δείχνει για πρώτη φορά ξεκάθαρα ότι ο ακραίος ανταγωνισμός στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο κλάδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει ξεπεράσει τα όρια και πρέπει να τεθεί υπό έλεγχο. Μετά από χρόνια εντυπωσιακής ανάπτυξης και εξαιρετικά χαμηλών τιμών, η αγορά των EVs στην Κίνα μοιάζει πλέον με ναρκοπέδιο, όπου κάθε νέος γύρος μειώσεων απειλεί με κατάρρευση.

Η επιτυχία της Κίνας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης είναι αδιαμφισβήτητη. Η χώρα διαθέτει τη μεγαλύτερη αγορά EV παγκοσμίως, με ηγέτιδα την BYD, η οποία ανακοίνωσε αύξηση πωλήσεων κατά 31% το πρώτο εξάμηνο του 2025, φτάνοντας τα 2,1 εκατομμύρια οχήματα, σχεδόν τα μισά πλήρως ηλεκτρικά.

Ωστόσο, αυτή η εντυπωσιακή πορεία έχει δημιουργήσει υπερπροσφορά, υπερπληθώρα κατασκευαστών και μια μόνιμη "αλληλοφαγία" μέσω εκπτώσεων. Στις 23 Μαΐου, η BYD ανακοίνωσε νέες μειώσεις τιμών σε περισσότερα από 20 μοντέλα, προκαλώντας ντόμινο αντιδράσεων και ανησυχία ακόμη και από μεγάλους ανταγωνιστές της.

Ο πρόεδρος της Great Wall Motors, Wei Jianjun, έκανε λόγο για «μια Evergrande της αυτοκινητοβιομηχανίας που απλώς δεν έχει ακόμη σκάσει», παραπέμποντας στην κατάρρευση-σοκ του κινεζικού κολοσσού ακινήτων που γονάτισε έναν ολόκληρο κλάδο.

Παρέμβαση από το κράτος και τις ενώσεις

Η αντίδραση δεν άργησε:

Η Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας κάλεσε σε «δίκαιο ανταγωνισμό» και προειδοποίησε για τον κίνδυνο που προκαλούν αλόγιστοι πόλεμοι τιμών.

Το Υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Πληροφοριών μίλησε για «αταξία» που απειλεί τη βιωσιμότητα του κλάδου και δεσμεύτηκε να αντιμετωπίσει τον λεγόμενο "involution" — έναν όρο που περιγράφει τον φαύλο κύκλο ατελέσφορου ανταγωνισμού.

Πληρωμές σε προμηθευτές εντός 60 ημερών

Μια ακόμα κρίσιμη πρωτοβουλία ήρθε με τη δέσμευση 17 αυτοκινητοβιομηχανιών, ανάμεσά τους και η BYD, να πληρώνουν τους προμηθευτές τους εντός 60 ημερών. Μέχρι σήμερα, πολλές εταιρείες καθυστερούσαν τις πληρωμές για μήνες, εκδίδοντας βραχυπρόθεσμο χρέος αντί για μετρητά, μια πρακτική που θυμίζει ανησυχητικά τις μεθόδους των χρεοκοπημένων real estate κολοσσών.

Η ρύθμιση αυτή, σύμφωνα με τον Γραμματέα της Ένωσης Επιβατικών Οχημάτων της Κίνας, Cui Dongshu, έχει στόχο να μειώσει την πίεση προς τους προμηθευτές και να καταλαγιάσει τον ακραίο ανταγωνισμό.

Διεθνείς επιπτώσεις και ρυθμιστικά αντίμετρα

Καθώς ο πόλεμος τιμών διαβρώνει τα περιθώρια κέρδους εντός συνόρων, οι κινεζικές εταιρείες στρέφονται στο εξωτερικό. Οι διεθνείς πωλήσεις της BYD υπερδιπλασιάστηκαν, φτάνοντας τις 464.000 μονάδες το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Όμως, η Ευρώπη και οι ΗΠΑ έχουν ήδη σηκώσει τείχη. Νέοι δασμοί σε ηλεκτρικά οχήματα κατασκευασμένα στην Κίνα τέθηκαν σε εφαρμογή, με το επιχείρημα ότι οι γενναίες κρατικές επιδοτήσεις συνιστούν αθέμιτο ανταγωνισμό.

Όπως σημειώνει η αναλύτρια της Fitch Ratings, Jing Yang, όλα δείχνουν ότι το Πεκίνο προσπαθεί πλέον να "διορθώσει" τις αρνητικές προσδοκίες για τις τιμές. Όμως, το αν τα νέα μέτρα αρκούν για να αλλάξουν τη δυναμική της αγοράς και να διασφαλίσουν τη βιώσιμη ανάπτυξή της, μένει να φανεί στους επόμενους μήνες.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα