Πολιτική

Αυστηροί κανόνες για εισπρακτικές και δικηγόρους που κυνηγούν οφειλέτες


Μόνο μία φορά την εβδομάδα θα μπορεί να ενοχλεί τον οφειλέτη η εισπαρακτική εταιρεία που έχει αναλάβει να τον "ενημερώνει" και να φροντίσει για την τακτοποίηση της οφειλής του.  Αυτή είναι η βασική αλλαγή που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για τον τρόπο λειτουργίας και τις δραστηριότητες των αποκαλούμενων "εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών", το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή προς ψήφιση.

Επισημαίνεται ότι μέχρι τώρα επιτρέπεται στις εισπρακτικές να  ενοχλούν τον οφειλέτη κάθε δεύτερη μέρα.

Με τις νέες διατάξεις θα δοθεί η δυνατότητα  και σε δικηγόρους να "ενημερώνουν" (ενοχλούν) οφειλέτες.  Για τυχόν παράβαση των διατάξεων θα είναι υπόλογοι στο Πειθαρχικό Συμβούλιο του Δικηγορικού Συλλόγου.

Το υπουργείο Οικονομίας εκτιμά ότι η αναμόρφωση της νομοθεσίας είναι απαραίτητη, καθώς πολύ συχνά πλέον οι τράπεζες και άλλοι πιστωτές συνεργάζονται με δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες, που αναλαμβάνουν να καλούν τους οφειλέτες για τα χρέη τους.

Μέχρι τώρα, παρ' όλο που οι δικηγόροι και οι δικηγορικές εταιρείες λειτουργούν ουσιαστικά ως εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, δεν υπάγονται στο σχετικό νόμο κι επομένως δεν ισχύουν γι' αυτούς οι υποχρεώσεις και περιορισμοί της νομοθεσίας.

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι: «Σε περίπτωση κατά την οποία δανειστής αναθέσει υπηρεσίες ενημέρωσης σε τρίτους, οφείλει να διασφαλίζει ότι η ενημέρωση στην οποία θα προβαίνουν, θα διενεργείται υπό τους όρους του παρόντος νόμου». Πρέπει δηλαδή νε γίνεται με τρόπο που θα διασφαλίζει τον σεβασμό της προσωπικότητας του οφειλέτη και τη διαφύλαξη του προσωπικού απορρήτου.

Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να καλυφθεί το κενό που αφορά στην ενημέρωση των οφειλετών από δικηγόρους.

Με την προσέγγιση αυτή, οι μεν δικηγόροι εξακολουθούν να υπάγονται στην πειθαρχική αρμοδιότητα των συλλόγων τους, στους δε δανειστές είναι δυνατόν να επιβληθούν κυρώσεις.

Επειδή η συγκεκριμένη ρύθμιση αναφέρεται σε «τρίτους» και δεν ονοματίζει αποκλειστικά τους δικηγόρους ή τις δικηγορικές εταιρείες, εκτιμάται ότι αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να ασχοληθούν στο μέλλον με το αντικείμενο και άλλοι, όπως πχ λογιστικά γραφεία.

Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου η έννοια του οφειλέτη περιορίζεται στα φυσικά πρόσωπα (δηλαδή δεν αφορά επιχειρήσεις), συστηματοποιούνται και εξειδικεύονται οι διοικητικές κυρώσεις σε περίπτωση που παραβιάζουν τον νόμο οι εισπρακτικές εταιρείες και γίνεται αυστηρότερος ο τρόπος ταυτοποίησης του οφειλέτη προκειμένου να μην αποκαλύπτεται ο σκοπός της όχλησης σε τρίτους - δηλαδή να μην πληροφορούνται και άλλοι ότι το τηλεφώνηνμα έγινε για χρέη.

Για να μπορεί η εισπρακτική εταιρεία ή το δικηγορικό γραφείο να τηλεφωνήσει στον οφειλέτη, πρέπει αυτός να έχει ενημερωθεί προηγουμένως από τον πιστωτή (τράπεζα, επιχείρηση κλπ) ότι η οφειλή του ανατέθηκε στη συγκεκριμένη εταιρεία ή στον δικηγόρο.

Στην περίπτωση, όμως, που αναθέσουν την ενημέρωση σε εταιρεία, κατ΄εφαρμογή του νόμου για την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, οφείλουν να ενημερώσουν τον οφειλέτη για τη διαβίβαση των δεδομένων του στη συμβαλλόμενη εταιρεία.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις