Μία νέα πρωτοποριακή μέθοδο παραγωγής ενέργειας από... θαλασσινό νερό θέτει σε εφαρμογή η Ιαπωνία, η οποία επιτρέπει την εξοικονόμηση φυσικών πόρων και την αφθονία των πρώτων υλών παραγωγής.
Ενα νέο εργοστάσιο που λειτουργεί με οσμωτική ενέργεια θα λειτουργήσει σύντομα στην πόλη Φουκουόκα.
Η οσμωτική ενέργεια αποτελεί μία μορφή ενέργειας η οποία βασίζεται στην όσμωση. Η οσμωση είναι μία διαδικασία κατά την οποία το αλμυρό νερό συγχωνεύεται με το μη αλμυρό, αραιώνοντας το.
Ο σταθμός της Οσάκα είναι ο δεύτερος σταθμός παραγωγής αυτού του τύπου στον κόσμο.
Παρότι πρόκειται ακόμη για μια καινούργια μορφή ενέργειας που δεν έχει αρχίσει ακόμα να εφαρμόζεται ευρέως , η οσμωτική ενέργεια έχει ένα πλεονέκτημα έναντι άλλων ανανεώσιμων πηγών: είναι διαθέσιμη συνεχώς, ανεξάρτητα από τον άνεμο, τον καιρό ή άλλες συνθήκες.
Αναμένεται να παράγει περίπου 880.000 κιλοβατώρες ηλεκτρικής ενέργειας τον χρόνο – αρκετές για να τροφοδοτήσουν μια μονάδα αφαλάτωσης που παρέχει πόσιμο νερό στην πόλη και στις γειτονικές περιοχές.
Το μέγεθος των παραγόμενων κιλοβατόρων επαρκεί επίσης για να καλύψει την ανάγκη 220 ιαπωνικών νοικοκυριών σε ηλεκτρικό ρεύμα.
Ο πρώτος σταθμός οσμωτικής ενέργειας χτίστηκε το 2023 στο Μαριάγκερ της Δανίας, από την εταιρεία SaltPower, όπως ανέφερε η καθηγήτρια Σάντρα Κέντις του Πανεπιστημίου της Μελβούρνης.
Ο ιαπωνικός σταθμός είναι μεγαλύτερος από τον δανέζικο, σύμφωνα αν και έχουν σχεδόν την ίδια λειτουργική ικανότητα. Πειραματικές δοκιμές έχουν πραγματοποιηθεί επίσης στη Νορβηγία και τη Νότια Κορέα.
Η καθηγήτρια Σάρα Κέντις του πανεπιστημίου της Μελβούρνης εξήγησε ότι χάνονται μεγάλες ποσότητες ενέργειας από την άντληση του νερού μέσα στον σταθμό και κατά τη ροή του μέσα από τις μεμβράνες.
"Παρότι απελευθερώνεται ενέργεια όταν το αλμυρό νερό αναμιγνύεται με το γλυκό, χάνεται επίσης πολλή ενέργεια στην άντληση των δύο ροών προς τον σταθμό και λόγω των τριβών στις μεμβράνες. Αυτό σημαίνει ότι το καθαρό ενεργειακό όφελος είναι μικρό", είπε.
Ωστόσο, πρόοδοι στην τεχνολογία μεμβρανών και αντλιών μειώνουν αυτά τα προβλήματα, πρόσθεσε.
"Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο ιαπωνικός σταθμός χρησιμοποιεί συμπυκνωμένο θαλασσινό νερό – την άλμη που μένει μετά την αφαίρεση του πόσιμου νερού σε μια μονάδα αφαλάτωσης – ως τροφοδοσία, κάτι που αυξάνει τη διαφορά στις συγκεντρώσεις αλατιού και επομένως την διαθέσιμη ενέργεια" τόνισε η Κέντις.