«Είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας έχει ένα ολοκληρωμένο ολιστικό σχεδιασμό, όχι μόνο για τη διοικητική αναμόρφωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, για τη στελέχωσή του, αλλά και για τις υποδομές των αερομεταφορών στη χώρα και φυσικά για τον εκσυγχρονισμό όλων των συστημάτων αεροναυτιλίας, ώστε και να κουμπώνουν μεταξύ τους και να είναι τα πιο σύγχρονα σε όλη την Ευρώπη», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, απαντώντας νωρίτερα σήμερα στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση της ανεξάρτητης βουλευτού Ραλλίας Χρηστίδου.
«Η ΥΠΑ, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα της ανανέωσης του τεχνολογικού αεροναυτιλιακού εξοπλισμού, προχωρά στον πλήρη εκσυγχρονισμό όλων των συστημάτων μέσα από 13 εμβληματικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 413 εκατομμυρίων ευρώ. Για τα εν λόγω αεροναυτιλιακά συστήματα, στατιστικά στοιχεία καταδεικνύουν σημαντική βελτίωση της διαθεσιμότητας τους λόγω της αποτελεσματικότερης αντιμετώπισης των τεχνικών δυσλειτουργιών», είπε κ. Δήμας.
Επτά πυλώνες δράσης για την αναβάθμιση της πολιτικής αεροπορίας
Ο υπουργός αναφέρθηκε στο «ολιστικό σχέδιο δράσης που αφορά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που διαρθρώνεται σε επτά διακριτούς πυλώνες, με συγκεκριμένα ορόσημα και μηχανισμό παρακολούθησης». Όπως ειδικότερα ενημέρωσε:
- Ο πρώτος πυλώνας αφορά το συντονισμό και τη δομημένη παρακολούθηση όλων των δραστηριοτήτων για τη συμμόρφωση με το δίκαιο της ΕΕ στον τομέα της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας. «Στόχος είναι η έγκαιρη, συνεπής και διαφανής υλοποίηση των δράσεων, με αποτελεσματική διυπηρεσιακή συνεργασία και ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», ανέφερε ο κ. Δήμας.
- Ο δεύτερος πυλώνας αφορά την ανάπτυξη τεχνολογικών συστημάτων που επιτρέπουν την ασφαλή ψηφιακή ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, συμμορφώνοντας την Ελλάδα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 29/2009.
- Η αναδιαμόρφωση της αρχιτεκτονικής και των προδιαγραφών του κεντρικού συστήματος ATM, με το σύστημα TopSky ATC One, που αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως.
- Η εφαρμογή διαδικασιών PBN που εκσυγχρονίζουν τον ελληνικό εναέριο χώρο, εισάγοντας πιο αποτελεσματικούς και φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους πτήσης.
- Η αναβάθμιση και ενσωμάτωση συστημάτων SSR Mode S, με αναβάθμιση και προμήθεια ραντάρ, καθώς και η σύνδεσή τους με το δίκτυο TopSky DPS.
- Η εφαρμογή μέτρων για την ενσωμάτωση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, με ενημερώσεις συστημάτων και τεχνικές προσαρμογές σύμφωνα με τον Κανονισμό 2021/116.
- Ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου, η οργανωτική αναδιάρθρωση και η υιοθέτηση νέου οικονομικού μοντέλου, με στόχο την αποδοτικότητα και τη συμμόρφωση με το πλαίσιο SES.
Καταγγελίες για ελλείψεις στην εναέρια κυκλοφορία
Η βουλευτής Ραλλία Χρηστίδου κατήγγειλε σοβαρές ελλείψεις και κινδύνους ασφάλειας στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», με αναφορά σε βλάβη ραντάρ και έλλειψη προσωπικού.
Ο κ. Δήμας τόνισε τη σαφή βελτίωση της διαθεσιμότητας των συστημάτων ραντάρ το 2024 και το πρώτο εξάμηνο του 2025, εξηγώντας πως η μεμονωμένη βλάβη στο ραντάρ Μερέντα αντιμετωπίστηκε άμεσα χωρίς κίνδυνο για την ασφάλεια των πτήσεων.
Ο υπουργός ενημέρωσε ότι βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης η αναβάθμιση των συστημάτων επιτήρησης, με νέα αρχιτεκτονική και προδιαγραφές για τα ραντάρ που εξυπηρετούν τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.