Με εντατικούς ρυθμούς προχωρούν τα έργα της νέας Γραμμής 4 του Μετρό, καθώς οι δύο μετροπόντικες «Νίκη» και «Αθηνά» διανοίγουν καθημερινά νέα τμήματα της σήραγγας, φέρνοντας πιο κοντά τη μεγαλύτερη συγκοινωνιακή παρέμβαση που υλοποιείται σήμερα στην Αττική.
Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση έχει ήδη προτεραιοποιήσει τις επεκτάσεις προς Γλυφάδα, Ίλιον και Μαρούσι, διαμορφώνοντας τη νέα εποχή του αθηναϊκού μετρό, που – με την ολοκλήρωση όλων των έργων – θα ξεπεράσει για πρώτη φορά τους 100 σταθμούς.
Η πρόοδος στη Γραμμή 4 – Πού βρίσκονται οι μετροπόντικες
Ο ΤΒΜ «Νίκη» ξεκίνησε από το φρέαρ Άλσος Βεΐκου και έχει ήδη περάσει τον σταθμό Ελικών, πλησιάζοντας την Κυψέλη, με 2,6 χλμ. έτοιμης σήραγγας. Αφού προηγηθούν εργασίες συντήρησης, θα συνεχίσει προς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία και Κολωνάκι, για να ολοκληρώσει τη διαδρομή της στο φρέαρ Ευαγγελισμού έως το τέλος του 2026.
Ο δεύτερος μετροπόντικας, η «Αθηνά», έχει ήδη διανύσει 4,5 χλμ., περνώντας την Καισαριανή με κατεύθυνση τον νέο σταθμό Ευαγγελισμού, όπου αναμένεται να βγει στις αρχές του 2026. Και οι δύο ΤΒΜ διασχίζουν τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να έχει προηγηθεί πλήρης διάνοιξη, ώστε να κερδηθεί χρόνος στην κατασκευή.
Στους περισσότερους σταθμούς της γραμμής (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Ζωγράφου, Ιλίσια κ.ά.) βρίσκονται σε εξέλιξη τα κατασκευαστικά έργα, ενώ ορισμένοι – όπως τα Εξάρχεια και ο Ζωγράφου – παραδόθηκαν πρόσφατα στην ανάδοχο εταιρεία. Σε Πανεπιστημιούπολη και Γουδή συνεχίζονται αρχαιολογικές και τεχνικές έρευνες, ενώ στον Ευαγγελισμό υφίσταται η γνωστή δικαστική εκκρεμότητα για το πάρκο Ριζάρη.
Με βάση το τρέχον χρονοδιάγραμμα, η Γραμμή 4 (Τμήμα Α’ Άλσος Βεΐκου – Γουδή) αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2029.
Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον
Παράλληλα, το πρώτο έργο επέκτασης που έχει ήδη μπει σε τροχιά υλοποίησης είναι αυτό της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους 4 χλμ. με τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος. Στο έργο εντάσσονται:
- η επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα κατά 20 στρέμματα,
- η αναβάθμιση των Η/Μ συστημάτων στις γραμμές 2 και 3,
- η δημιουργία μεγάλου χώρου μετεπιβίβασης και υπόγειου πάρκινγκ 150 θέσεων στην Παλατιανή.
Το έργο βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο διαγωνισμού, η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το 2027 και να διαρκέσει πέντε έτη. Υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 67.000 επιβάτες ημερησίως.
Ο νέος χάρτης της Γραμμής 4 – Τα επόμενα βήματα
Πέρα από το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή, η Γραμμή 4 προβλέπεται να επεκταθεί σε δύο μεγάλες κατευθύνσεις:
1. Προς Μαρούσι – Λυκόβρυση (Τμήμα Β): Περιλαμβάνει 11 νέους σταθμούς (Γουδή, Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, ΟΑΚΑ, Παράδεισος, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση).
Θα εξυπηρετήσει τις πυκνοκατοικημένες περιοχές της Κηφισιάς και τα δεκάδες επιχειρηματικά κέντρα της λεωφόρου Κηφισίας, ενώ θα φτάνει σχεδόν στην Εθνική Οδό.
2. Προς Άνω Ηλιούπολη – Βύρωνα (Τμήμα Γ): Τρεις νέοι σταθμοί που θα εξυπηρετούν τις νοτιοανατολικές συνοικίες της Αθήνας.
3. Προς Πετρούπολη και Εθνική Οδό (Τμήματα Δ, Ε): Περιλαμβάνει 9 νέους σταθμούς έως την Εθνική Οδό, με στόχο τη διασύνδεση της Δυτικής Αθήνας με το κέντρο.
Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε:
Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ και 15 σταθμούς)
Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς)
Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς)
Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ και 6 σταθμούς)
Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς)
Η μεγάλη πρόκληση: Η επέκταση προς Γλυφάδα
Στον νότιο τομέα, το πιο σημαντικό έργο είναι η σύνδεση της Γλυφάδας με το Μετρό, με δύο διαφορετικούς κλάδους:
Κλάδος 1: προς Άνω Γλυφάδα
Κλάδος 2: προς το κέντρο της πόλης μέσω της περιοχής Ελληνικού και της μεγάλης αστικής ανάπλασης.
Πρόκειται για την πρώτη φορά που αθηναϊκή γραμμή Μετρό θα διαθέτει δύο διακλαδώσεις , αναβαθμίζοντας συγκοινωνιακά ολόκληρη τη νότια Αθήνα.
Οι μελέτες ωριμάζουν και παράλληλα διερευνάται η χρηματοδότηση.
Οι 3 προτεραιοποιημένες επεκτάσεις
Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, η οποία προβλέπει 3 νέους σταθμούς, βρίσκεται ήδη σε διαγωνιστική διαδικασία.
Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Άνω Γλυφάδα, με 2 σταθμούς, καθώς και νέος κλάδος προς το κέντρο της Γλυφάδας μέσω Ελληνικού, με ακόμη δύο σταθμούς. Το έργο απαιτεί ωρίμανση μελετών και κατοχύρωση χρηματοδότησης.
Η επέκταση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι - Εθνική Οδό, η οποία περιλαμβάνει 11 νέους σταθμούς σε όλο το βόρειο τόξο. Το έργο απαιτεί ωρίμανση μελετών και κατοχύρωση χρηματοδότησης.
Το μέλλον του Αθηναϊκού Μετρό
Με τις επεκτάσεις σε πλήρη εξέλιξη, την πρόοδο στις σήραγγες της Γραμμής 4 και τις μελέτες για Γλυφάδα, Μαρούσι και Πετρούπολη, το δίκτυο του Μετρό της Αθήνας βαδίζει προς τη μεγαλύτερη αναβάθμισή του από την εποχή της κατασκευής των πρώτων γραμμών.
Ένα δίκτυο άνω των 100 σταθμών που θα καλύπτει όλες τις μεγάλες ζώνες της πρωτεύουσας.