Με το τέλος του 2025 τίθεται σε εφαρμογή η δεύτερη φάση του νόμου για τη διαγραφή ανενεργών φοιτητών από τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, σε δήλωσή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι 35.000 φοιτητές αξιοποίησαν τη «δεύτερη ευκαιρία» που προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι, ενώ περίπου 280.000 ανενεργοί φοιτητές θα διαγραφούν.
Η υπουργός επεσήμανε ότι δεν πρόκειται για τιμωρητικές πολιτικές, αλλά για ένα δίκαιο και λειτουργικό πλαίσιο που βάζει τάξη χωρίς να στερεί ευκαιρίες. Το καθεστώς των ανενεργών φοιτητών, όπως εξήγησε, αδικούσε τόσο τα ΑΕΙ, όσο και τους ενεργούς φοιτητές και τους ίδιους τους νέους, οι οποίοι έμεναν εγκλωβισμένοι χωρίς ουσιαστική σύνδεση με τις σπουδές τους.
Το νέο πλαίσιο περιλαμβάνει ευελιξία και εξαιρέσεις για φοιτητές που εργάζονται, αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας ή έχουν σοβαρές οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις. Η υπουργός σημείωσε ότι η φοιτητική ιδιότητα δεν ισχύει εφ’ όρου ζωής σε κανένα σύγχρονο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο και υπογράμμισε ότι στόχος είναι τα πτυχία να έχουν αξία και να αντανακλούν προσπάθεια, ικανότητες και μεράκι.
Σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, η 31η Δεκεμβρίου 2025 είναι η ημερομηνία αυτόματης διαγραφής για όσους έχουν υπερβεί την ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης. Φοιτητές που έχουν ολοκληρώσει το 70% των μαθημάτων ή πιστωτικών μονάδων και έχουν συμμετάσχει σε εξετάσεις τουλάχιστον δύο φορές τα τελευταία δύο χρόνια, είχαν δικαίωμα ολοκλήρωσης σπουδών εντός δύο επιπλέον εξαμήνων, κατόπιν υποβολής αίτησης.
Από τη διαγραφή εξαιρούνται άτομα με αναπηρία άνω του 50% και φοιτητές με σοβαρούς λόγους υγείας. Η ρύθμιση δεν επηρεάζει ενεργούς φοιτητές ή όσους βρίσκονται εντός του νόμιμου χρονικού πλαισίου σπουδών, ενώ προβλέπει δυνατότητα μερικής φοίτησης για γονείς παιδιών έως 8 ετών, εργαζόμενους και αθλητές με εντατικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ΕΘΑΑΕ για το ακαδημαϊκό έτος 2023-24, από τους συνολικά 703.857 εγγεγραμμένους φοιτητές, οι 352.099 ήταν ενεργοί, ενώ οι 351.758 ανενεργοί. Το νέο πλαίσιο στοχεύει στη βελτίωση της λειτουργίας των ΑΕΙ και στην ενίσχυση της αξίας των πτυχίων.