Με τις τοποθετήσεις των εισηγητών ξεκίνησε στην Ολομέλεια η συζήτηση του νομοσχεδίου για την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, που έφερε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά την τραγωδία στα Τέμπη. Η κυβέρνηση μιλά για «εκ βάθρων μεταρρύθμιση» και ενίσχυση της ασφάλειας, ενώ σχεδόν το σύνολο της αντιπολίτευσης καταγγέλλει «ιδιωτικοποίηση», «εξυπηρέτηση συμφερόντων» και «ανεπαρκή μέτρα».
Ο εισηγητής της ΝΔ, Λάκης Βασιλειάδης, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «μεταρρύθμιση με στόχο τη διαφάνεια, την πρόληψη και τη λογοδοσία», υπογραμμίζοντας ότι «δεν πρέπει να ξαναζήσουμε τραγωδίες όπως τα Τέμπη
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Κ. Κυρανάκη, το σχέδιο κινείται γύρω από τρεις βασικούς άξονες:
1. Αναβάθμιση δομών ασφάλειας και τεχνολογικής εποπτείας
Ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, με real-time παρακολούθηση όλου του δικτύου, καταγραφή εντολών και δυνατότητα ακινητοποίησης συρμών.
Υποχρεωτικές κάμερες σε θαλάμους οδήγησης, σταθμαρχεία και κρίσιμες υποδομές.
Δημιουργία πλατφόρμας Railway.gov.gr με γεωεντοπισμό ακριβείας (HEPOS) και προβολή θέσης κάθε αμαξοστοιχίας σε πραγματικό χρόνο.
Ψηφιακό μητρώο σιδηροδρομικών δεδομένων και alerts για παραβάσεις.
2. Νέες ασφαλιστικές δικλείδες και έλεγχοι προσωπικού
Υποχρεωτικά ψυχομετρικά και ιατρικά τεστ για κρίσιμες θέσεις.
Θεσμοθέτηση προϊσταμένου αμαξοστοιχίας με δυνατότητα παρέμβασης σε κρίσιμες καταστάσεις.
Σύστημα κατηγοριοποίησης παραβάσεων και δυνατότητα απομάκρυνσης προσωπικού.
Εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/798 για ασφάλεια σιδηροδρόμων.
3. Αναδιοργάνωση ΟΣΕ και κρίσιμων φορέων
Μετατροπή του ΟΣΕ σε «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι ΑΕ» με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.
Ενίσχυση ΡΑΣ και σύσταση Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών.
Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.