Επιχειρήσεις

Είδη πολυτελείας: Που "σκοντάφτει" η ανάκαμψη της high-end καταναλωτικής αγοράς


Μια εύθραυστη εικόνα για την παγκόσμια αγορά πολυτελών ειδών σκιαγραφούν οι αδύναμες πωλήσεις στην Ασία, η αστάθεια στις ισοτιμίες, η ανησυχία για τους δασμούς και οι τιμολογιακές αυξήσεις, με τους επενδυτές να αναζητούν εναγωνίως σημάδια ανάκαμψης.

Ο κλάδος των ειδών πολυτελείας διεθνώς αντιμετωπίζει μια περίοδο αβεβαιότητας και μερικής στασιμότητας, καθώς τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου του 2025 επιβεβαιώνουν τις προκλήσεις που παραμένουν. Οι προσδοκίες για μια δυναμική ανάκαμψη φαίνεται να παραμένουν ανεκπλήρωτες, με τα εμπόδια να πολλαπλασιάζονται και τους κολοσσούς της πολυτελούς κατανάλωσης να αναζητούν στρατηγικές εξισορρόπησης.

Η LVMH, πολυεθνική-βαρόμετρο για την αγορά, ανακοίνωσε πτώση 4% στις πωλήσεις του β’ τριμήνου σε 19,5 δισ. ευρώ. Παρότι η επίδοση ήταν οριακά κάτω από τις προβλέψεις (3% πτώση), οι αναλυτές είδαν «αχτίδες αισιοδοξίας», κυρίως λόγω της προσδοκώμενης ανάκαμψης από το γ’ τρίμηνο.

Ο αναλυτής της Deutsche Bank, Adam Cochrane, σχολίασε χαρακτηριστικά: «Δεν ήταν ένα εντυπωσιακό τρίμηνο για τη LVMH, αλλά βλέπουμε κάποιες θετικές ενδείξεις από πλευράς πωλήσεων σε σταθερό νόμισμα».

Καθώς οι επενδυτές αναμένουν τα αποτελέσματα των Kering, Hermès και Prada, τέσσερις βασικές εξελίξεις διαμορφώνουν το τοπίο:

1. Ιαπωνία: Από έκρηξη ζήτησης σε επώδυνη διόρθωση

Το όφελος από το αδύναμο γεν, που το 2024 ενίσχυσε την τουριστική ζήτηση στην Ιαπωνία, με εκρηκτική αύξηση πωλήσεων για τα είδη πολυτελείας, πλέον αντιστρέφεται. Η πτώση της επισκεψιμότητας και η σύγκριση με τα περσινά «υψηλά» πλήττουν την τοπική αγορά.

Οι πωλήσεις της Richemont στην Ιαπωνία υποχώρησαν κατά 15% το τρίμηνο έως τον Ιούνιο, μετά από άνοδο 59% πέρσι.

Παρόμοια αρνητική δυναμική κατέγραψαν και οι Burberry και Moncler, με τη δεύτερη να χαρακτηρίζει την Ιαπωνία ως τη μοναδική αρνητική αγορά της στην Ασία.

Η LVMH, από την πλευρά της, παρατηρεί «επανάκαμψη της κατανάλωσης στην Κίνα» λόγω μείωσης του τουρισμού προς Ιαπωνία και Ευρώπη, κάτι που υποδηλώνει μετατόπιση των δαπανών των Κινέζων καταναλωτών εντός συνόρων.

2. ΗΠΑ: Ενίσχυση πωλήσεων, αλλά με ερωτηματικά

Οι ΗΠΑ εξελίσσονται σε φωτεινή εξαίρεση, με πολλές εταιρείες να αναφέρουν αυξημένες πωλήσεις: Burberry, Richemont, Moncler και Brunello Cucinelli είχαν θετικές επιδόσεις, ενώ η LVMH δήλωσε πως η αμερικανική ζήτηση ήταν «γενικά σταθερή».

Ωστόσο, παραμένει ασαφές εάν αυτή η ενίσχυση οφείλεται σε προαγορές ενόψει ενδεχόμενων δασμών. Ο Roberto Eggs της Moncler, παραδέχθηκε πως δεν είναι σαφές αν οι καταναλωτές προσπαθούν να προλάβουν αυξήσεις τιμών.

Οι εταιρείες έχουν εντείνει την παρουσία τους στις ΗΠΑ για να αντισταθμίσουν τη συνεχιζόμενη ασθενή ζήτηση στην Κίνα. Ο CEO της Burberry, Joshua Schulman, επεσήμανε τη «διαφορετικότητα του Αμερικανού πελάτη πολυτελείας», ο οποίος δεν περιορίζεται στους κλασικούς high-spenders, αλλά εκτείνεται και στους καταναλωτές εμπορικών κέντρων.

3. Ανατιμήσεις προϊόντων λόγω δασμών και κόστους

Οι επικείμενοι δασμοί στις ΗΠΑ επηρεάζουν άμεσα τις ευρωπαϊκές εταιρείες που βασίζονται στην τοπική παραγωγή για τη διατήρηση της αποκλειστικότητας των προϊόντων τους. Ως αποτέλεσμα, οι περισσότερες εξετάζουν ή έχουν ήδη υλοποιήσει ανατιμήσεις.

Η Brunello Cucinelli ανακοίνωσε αυξήσεις 3%-4% στις ΗΠΑ, ενώ η Moncler έκανε λόγο για «μεσαίες» αυξήσεις το επόμενο 12μηνο. Η Burberry ήδη από πέρσι προχώρησε σε σταδιακές αναπροσαρμογές τιμών. Η LVMH, παρά το ότι παραμένει προσεκτική, αναγνώρισε ότι οι ανατιμήσεις αποτελούν ένα από τα βασικά «εργαλεία» για την απορρόφηση των επιπτώσεων από τους δασμούς.

Ωστόσο, οι αυξήσεις για το 2025 παραμένουν περιορισμένες -μόλις 3% κατά μέσο όρο- σύμφωνα με την UBS, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να ισορροπήσουν μεταξύ διατήρησης πελατών και αύξησης περιθωρίων κέρδους.

4. "Πάνω" τα δερμάτινα, πίσω ρολόγια και κοσμήματα

Το είδος του προϊόντος συνεχίζει να καθορίζει την απόδοση των εταιρειών: Η Richemont διατηρεί δυναμική στα κοσμήματα (Cartier), αλλά οι πωλήσεις ρολογιών παραμένουν ασθενείς.

Αντίθετα, η Hermès διαπρέπει στα δερμάτινα, ενώ ο όμιλος LVMH σημειώνει πτώση τόσο στη μόδα, όσο και στα κοσμήματα.

Η αναλύτρια της Barclays, Carole Madjo, δήλωσε ότι περιμένει «σταθερά καλά αποτελέσματα από την Hermès, κυρίως λόγω των δερμάτινων».

Όσον αφορά στην Kering, η επενδυτική κοινότητα αναμένει τις πρώτες ενδείξεις επιτυχίας της δημιουργικής επανεκκίνησης του Gucci υπό τον Demna Gvasalia και τον νέο CEO Luca de Meo.

Μεταβατική περίοδος για την πολυτέλεια

Η παγκόσμια αγορά ειδών πολυτελείας διανύει μια ευαίσθητη φάση, με τα βλέμματα στραμμένα σε κρίσιμους δείκτες όπως η τουριστική κατανάλωση, οι συναλλαγματικές ισοτιμίες, οι εμπορικοί δασμοί και η προσαρμογή των τιμών.

Ο κλάδος δεν αντιμετωπίζει μόνο οικονομικές προκλήσεις, αλλά και την ανάγκη επανατοποθέτησης ως προς το τι ζητούν -και αντέχουν οικονομικά- οι νέοι καταναλωτές.

Ενώ κάποιοι δείκτες δείχνουν σημάδια βελτίωσης, οι μεγάλες αποφάσεις για τιμές, στρατηγικές αγοράς και ανανέωση προϊόντων θα κρίνουν την κατεύθυνση του κλάδου στο δεύτερο μισό του 2025.

A.N

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα