Πρόστιμο ύψους 256 εκατομμυρίων ευρώ επέβαλε στη Ryanair η ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού, κατηγορώντας τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά με στόχο τον περιορισμό των πωλήσεων εισιτηρίων μέσω διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτόρων.
Σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής, η Ryanair εφάρμοσε μια καταχρηστική και πολυεπίπεδη στρατηγική που εμπόδιζε τη δραστηριότητα online ταξιδιωτικών γραφείων, προκειμένου να κατευθύνει τους καταναλωτές αποκλειστικά στη δική της ιστοσελίδα. Η στρατηγική αυτή περιλάμβανε τεχνικά εμπόδια τόσο για τους πράκτορες όσο και για τους επιβάτες, δυσχεραίνοντας σημαντικά την πώληση εισιτηρίων από τρίτους.
Όπως αναφέρει ο Guardian, το πρόστιμο αφορά πρακτικές που εφαρμόστηκαν από τον Απρίλιο του 2023 έως τουλάχιστον τον Απρίλιο του 2025. Στα τέλη του 2023, η απότομη αφαίρεση της Ryanair από τις ιστοσελίδες των ταξιδιωτικών πρακτορείων οδήγησε σε πτώση των πωλήσεων της εταιρείας, επηρεάζοντας τα κέρδη της, χωρίς ωστόσο να προκαλέσει σοβαρό οικονομικό πλήγμα.
Μεταξύ των πρακτικών που επικαλέστηκε η Αρχή περιλαμβάνεται η εφαρμογή διαδικασιών αναγνώρισης προσώπου για επιβάτες που αγόραζαν εισιτήρια μέσω τρίτων ιστοσελίδων. Η Ryanair υποστήριζε ότι το μέτρο ήταν αναγκαίο για λόγους ασφαλείας, ωστόσο οι ρυθμιστικές αρχές έκριναν ότι χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο αποτροπής. Παράλληλα, η εταιρεία μπλόκαρε πλήρως ή κατά διαστήματα κρατήσεις από ταξιδιωτικά πρακτορεία, προχωρώντας ακόμη και σε αποκλεισμό μεθόδων πληρωμής και μαζικές διαγραφές λογαριασμών χρηστών.
Επιπλέον, η Ryanair φέρεται να επέβαλε συμφωνίες συνεργασίας σε πρακτορεία, οι οποίες απαγόρευαν τη συνδυαστική πώληση εισιτηρίων της με πτήσεις άλλων αεροπορικών εταιρειών. Μόλις τον Απρίλιο του 2025 η εταιρεία έλαβε μέτρα που, σύμφωνα με την Αρχή, αποκαθιστούν τον ανταγωνισμό στην αγορά.
Η Ryanair ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει άμεσα έφεση, χαρακτηρίζοντας την απόφαση της ιταλικής Αρχής «νομικά ελαττωματική». Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μάικλ Ο’Λίρι, έχει επανειλημμένα κηρύξει «πόλεμο» στους διαδικτυακούς ταξιδιωτικούς πράκτορες, τους οποίους αποκαλεί «πειρατικούς». Στο στόχαστρό του βρέθηκαν πλατφόρμες όπως το Booking.com, το Kiwi και το Kayak.
Ο Ο’Λίρι έχει κατηγορήσει τον κλάδο ότι εξαπατά και εκμεταλλεύεται τους καταναλωτές, επιβάλλοντας πρόσθετες χρεώσεις και προσαυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Μάλιστα, είχε δηλώσει πρόθυμος να αποδεχθεί ακόμη και μειωμένες πωλήσεις, προκειμένου να εμποδίσει τα πρακτορεία να διαθέτουν εισιτήρια της Ryanair, επιβάλλοντας στους επιβάτες πρόσθετες διαδικασίες και έντυπα, που παρουσιάζονταν ως μέτρα ασφαλείας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η απόφαση της ιταλικής Αρχής συνιστά «προσβολή της προστασίας των καταναλωτών και του δικαίου του ανταγωνισμού».