Επιχειρήσεις

Νέα πτώση στους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων: Πιέσεις από υπερπροσφορά, Τραμπ και «Χρυσή Εβδομάδα»


Η αγορά εμπορευματοκιβωτίων εισέρχεται σε φάση υποχώρησης των ναύλων, σηματοδοτώντας τη 15η συνεχόμενη εβδομάδα πτώσης. Οι κύριοι παράγοντες που ασκούν έντονες πιέσεις στις τιμές είναι:

  • Υπερπροσφορά χωρητικότητας: Οι συνεχείς παραδόσεις νέων πλοίων στην αγορά.

  • Επιβράδυνση ζήτησης: Η μειωμένη ζήτηση εν όψει των διακοπών της «Χρυσής Εβδομάδας» στην Κίνα (1η Οκτωβρίου).

  • Πολιτική αβεβαιότητα: Οι αμφιβολίες σχετικά με τις μελλοντικές δασμολογικές πολιτικές του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.

Αν και η αγορά έχει προσαρμοστεί στις εκτροπές των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, το δυσμενές ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης οδηγεί σε συνεχή μείωση του κόστους μεταφοράς.

Στοιχεία τιμών (Drewry World Container Index)

Οι τιμές spot έχουν υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα Δεκεμβρίου 2023, πριν κλιμακωθούν οι επιθέσεις των Χούθι. Συγκεκριμένα η τελευταία τιμή της Drewry για εμπορεύματα που μεταφέρονται στο Λος 'Αντζελες από τη Σαγκάη μειώθηκε, φτάνοντας τα 2.311 δολάρια για ένα κοντέινερ 40 ποδιών.

Σημειώνεται ότι ο δείκτης Drewry World Container Index (WCI)  υποχώρησε κατά 8% στα 1.761 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών, σημειώνοντας τη 15η συνεχόμενη εβδομάδα πτώσης, με τις τιμές στις κύριες εμπορικές διαδρομές Ασία- Βόρεια Αμερική και Ασία- Ευρώπη να παρουσιάζουν επίσης πτωτική τάση.

Οι τιμές spot από τη Σαγκάη προς το Λος 'Αντζελες μειώθηκαν κατά 10% στα 2.311 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών, ενώ εκείνες από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 8% στα 3.278 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών. 

Οι τιμές spot Ασίας-Ευρώπης σημείωσαν πτώση και αυτή την εβδομάδα, καθώς μειώθηκαν κατά 9% (1.735 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδιών) στη διαδρομή Σανγκάη-Ρότερνταμ και κατά 7% (1.990 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδιών) στη διαδρομή Σανγκάη-Γένοβα. 

Το Container Forecaster της Drewry προβλέπει ότι η αυξανόμενη χωρητικότητα από τις νέες παραδόσεις πλοίων σε συνδυασμό με τη βραδύτερη άνοδο της ζήτησης αναμένεται να αποδυναμώσει την ισορροπία της αγοράς, ασκώντας πιέσεις προς τα κάτω στις τιμές ναύλων spot.

Η στάση της COSCO Shipping και ο κίνδυνος πολέμου τιμών

Ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος COSCO Shipping Port δεσμεύτηκε να διατηρήσει τις υπηρεσίες του στις ΗΠΑ, παρά τα νέα λιμενικά τέλη που σκοπεύουν να επιβάλλουν οι ΗΠΑ (σε ισχύ από 14 Οκτωβρίου 2025) στα κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας πλοία.

Αναλυτές προειδοποιούν ότι η άρνηση της COSCO να υποκύψει στα τέλη, τα οποία θα μπορούσαν να κοστίσουν στον όμιλο πάνω από 1 δισ. δολάρια σε έξι μήνες, μπορεί να προκαλέσει «προληπτικό πόλεμο τιμών» στο διατλαντικό εμπόριο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι μη κινεζικοί ανταγωνιστές αποφεύγουν αυτά τα τέλη, αποκτώντας πλεονέκτημα σε μια αγορά με εξασθενημένη ζήτηση.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις