Επιχειρήσεις

Οδικός Άξονας «Ιωάννινα – Κακαβιά»: Ξεκινά το έργο-ορόσημο για τη Δυτική Ελλάδα και τα Βαλκάνια


Η αντίστροφη μέτρηση για την κατασκευή του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Κακαβιά» ξεκίνησε, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός από τα σημαντικότερα οδικά έργα στη Δυτική Ελλάδα.

Το έργο, που αναλαμβάνει ο Όμιλος ΑΒΑΞ, θα ενώσει την Ιόνια Οδό με την Εγνατία, αποτελώντας ζωτικής σημασίας σύνδεσμο μεταξύ της Δυτικής Ελλάδας και των Δυτικών Βαλκανίων.

Η ολοκλήρωσή του εκτιμάται ότι θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών στην Ήπειρο, ενισχύοντας την προσβασιμότητα, το διασυνοριακό εμπόριο και την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

Το έργο σε αριθμούς και φάσεις

Ο νέος άξονας έχει συνολικό μήκος 70 χιλιομέτρων και προϋπολογισμό περίπου 380 εκατομμυρίων ευρώ. Ολοκλήρωση αναμένεται σε 4,5 χρόνια, ενώ έχει σχεδιαστεί με ταχύτητα μελέτης 100 χλμ./ώρα και δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης πλάτους 2,30 μ..

Το έργο χωρίζεται σε δύο βασικά τμήματα:

  • Ιωάννινα – Καλπάκι (46,4 χλμ.): Νέα χάραξη με έξι ανισόπεδους κόμβους (Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου, Γραμμενοχωρίων, Πασαένας, Ζίτσας, Καρυών).

  • Καλπάκι – Κακαβιά (23,1 χλμ.): Αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού έως τον μεθοριακό σταθμό.

Μετά από μήνες προεργασιών, εγκρίσεων μελετών, αποζημιώσεων ιδιοκτησιών και πρόδρομων εργασιών, τα συνεργεία είναι έτοιμα να φουλάρουν τις μηχανές, όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν πηγές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Κοινωνική και οικονομική σημασία

Ο άξονας «Ιωάννινα – Κακαβιά» θεωρείται έργο κορυφαίας κοινωνικής και οικονομικής σημασίας για την Ήπειρο, καθώς θα βελτιώσει θεαματικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας την υπερτοπική κίνηση από την περιφερειακή οδό. Παράλληλα, η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή Ιωαννίνων θα επιτρέψει την καλύτερη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας προς το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.

Ο νέος δρόμος θα εξασφαλίσει επίσης πρόσβαση της Κόνιτσας και των όμορων περιοχών στην Ιόνια Οδό, αλλά και τη διασύνδεση με τη Φλώρινα και την Καστοριά, ενισχύοντας τις εμπορικές και τουριστικές ροές.

Διασυνοριακή διάσταση και σύνδεση με Αλβανία

Η στρατηγική σημασία του έργου υπερβαίνει τα ελληνικά σύνορα. Με την ολοκλήρωση του άξονα, θα βελτιωθεί δραστικά η σύνδεση με την Αλβανία, καθώς η οδός μετά την Κακαβιά οδηγεί στις παραλιακές περιοχές της χώρας και στα Τίρανα. Ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών της οδού προέρχεται από την Αλβανία, κάτι που αναμένεται να ενισχύσει τη διασυνοριακή συνεργασία και το εμπόριο.

Παράλληλα, το έργο θα εξυπηρετεί το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, διευκολύνοντας την πρόσβαση για κατοίκους και επισκέπτες από όλη τη Δυτική Ελλάδα.

Τεχνικές προκλήσεις και γεωμορφολογία

Σύμφωνα με έμπειρους μηχανικούς, ο άξονας «Ιωάννινα – Κακαβιά» αποτελεί τεχνικά απαιτητικό έργο, καθώς η περιοχή χαρακτηρίζεται από έντονο ορεινό ανάγλυφο. Η ΑΒΑΞ καλείται να εφαρμόσει σύγχρονες τεχνολογίες κατασκευής για να αντιμετωπίσει γεωτεχνικές και υδρολογικές προκλήσεις, διασφαλίζοντας παράλληλα υψηλά πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας.

Ο άξονας εντάσσεται στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T), ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού, ενισχύοντας τη θέση της Ελλάδας στους ευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών.

Έργο-επένδυση για το μέλλον

Με την ολοκλήρωσή του, το έργο θα αποτελέσει κομβική υποδομή για τη Δυτική Ελλάδα, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη, επενδύσεις και τουρισμό. Ο άξονας θα λειτουργεί ως γέφυρα σύνδεσης Ελλάδας – Βαλκανίων, ενισχύοντας τη γεωστρατηγική σημασία της Ηπείρου και ανοίγοντας νέους διαύλους επικοινωνίας και εμπορίου.

Όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου, το έργο δεν είναι απλώς μια οδική κατασκευή, αλλά μοχλός περιφερειακής ανάπτυξης, που θα προσφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.

Ετικέτες ΑΒΑΞ
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις