Για συστηματική απαξίωση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), έλλειψη στρατηγικής κατεύθυνσης και δυσλειτουργία στα χρηματοδοτικά προγράμματα, που αφήνουν τις ταινίες «στον αέρα», μίλησαν οι επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα στην πρώτη συνέντευξη Τύπου της πρωτοβουλίας «Σινεμά στην Ελλάδα – Ορατότης Μηδέν», η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025 στον κινηματογράφο Άστορ.
Η πρωτοβουλία, που εκπροσωπεί 2.385 δημιουργούς, τεχνικούς και επαγγελματίες του ελληνικού κλάδου κινηματογραφικών παραγωγών, παρουσίασε επίσημα τις θέσεις και τα αιτήματά της, ζητώντας θεσμική σταθερότητα, διαφάνεια και ουσιαστική πολιτική για τη στήριξη της παραγωγής. Στο πλευρό των ελλήνων επαγγελματιών του κινηματογράφου στέκονται και διεθνείς προσωπικότητες του σινεμά, όπως η Ζιλιέτ Μπινός, ο Γουίλεμ Νταφόε, η Βίκι Κριπς, ο Τσάρλι Κάουφμαν, ο Ρούμπεν Έστλουντ, ο Εμίρ Κουστουρίτσα, ο Πάβελ Παβλικόφσκι και ο Ράντου Ζούντε, που υπέγραψαν υπέρ της πρωτοβουλίας.
Ζητούμενο της πρωτοβουλίας είναι μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για τον οπτικοακουστικό τομέα, που να εξασφαλίζει ισορροπία και προοπτική για:
- Τον Ελληνικό κινηματογράφο,
- Τις ξένες παραγωγές που γυρίζονται στη χώρα,
- Τις παραγωγές για την εγχώρια τηλεόραση.
Τα βασικά αιτήματα της είναι:
- Η Ενίσχυση των επιλεκτικών προγραμμάτων να ανέβει στα 15.000.000€ ετησίως, με σταθερή πηγή χρηματοδότησης, ώστε να υπάρξει ισχυρή εθνική κινηματογραφία.
- Σαφή και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για το cash rebate, που αφορά όλες τις παραγωγές.
- Θεσμική συμμετοχή των επαγγελματιών στη χάραξη πολιτικής.
Στόχος είναι ένα βιώσιμο οικοσύστημα όπου ο Ελληνικός κινηματογράφος θα συνυπάρχει ισότιμα με τις ξένες παραγωγές και τις εγχώριες τηλεοπτικές παραγωγές, δημιουργώντας χώρο για επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Η εμπειρία άλλων χωρών δείχνει ότι μόνο με αυτή τη συνύπαρξη ο κλάδος μπορεί να αναπτυχθεί και να παραμείνει ανταγωνιστικός.
Παράλληλα, ζητείται η αποτελεσματική και χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια εφαρμογή του cash rebate, ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις που αποθαρρύνουν διεθνείς χρηματοδότες και επιβαρύνουν οικονομικά εγχώριες και ξένες παραγωγές.
Τέλος, απαιτείται η ενεργή συμμετοχή της ιδιωτικής τηλεόρασης, όχι μόνο ως αποδέκτη κινήτρων, αλλά και ως επενδυτή στο ελληνικό σινεμά, βάσει του ήδη θεσμοθετημένου ποσοστού 1,5% επί του κύκλου εργασιών – ένα μέτρο που εφαρμόζεται επιτυχημένα διεθνώς, αλλά παραμένει ανενεργό στην Ελλάδα τόσο για τους εγχώριους όσο και για τους αλλοδαπούς παρόχους.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, τα τρία αυτά σκέλη της οπτικοακουστικής παραγωγής μπορούν να συνεισφέρουν ισότιμα σε επενδύσεις, ευκαιρίες για απασχόληση και έσοδα για το Δημόσιο.
Οικονομικός πυλώνας με πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα
Οι ομιλητές έκαναν λόγο για δομική κρίση στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τονίζοντας ότι η καθυστέρηση στις εγκρίσεις χρηματοδοτήσεων, η ασυνέχεια στα προγράμματα, αλλά και η απουσία σταθερής διοίκησης έχουν οδηγήσει δεκάδες παραγωγές σε αδιέξοδο. Οι δημιουργοί ζητούν επαναφορά της θεσμικής αξιοπιστίας του ΕΚΚ και επαναπροσδιορισμό της πολιτικής κινηματογράφου σε εθνικό επίπεδο.
Όπως υπογράμμισαν, η Ελλάδα παράγει σήμερα περισσότερα κινηματογραφικά έργα από ποτέ, ωστόσο η υποστήριξη παραμένει αποσπασματική, χωρίς σταθερή στρατηγική εξωστρέφειας ή προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων. Παράλληλα, οι διαδικασίες ενίσχυσης χαρακτηρίζονται από γραφειοκρατία και αδιαφάνεια, ενώ η έλλειψη σχεδίου για τη νέα γενιά επαγγελματιών αφήνει πολλά έργα χωρίς προοπτική.
Στη συνέντευξη Τύπου επισημάνθηκε ότι η κινηματογραφική βιομηχανία αποτελεί κρίσιμο οικονομικό πυλώνα, με πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα σε δεκάδες επαγγέλματα, από την παραγωγή και τη διανομή μέχρι τον τουρισμό, την τεχνολογία και τους δημιουργικούς τομείς.
Η έλλειψη μακροπρόθεσμης πολιτικής, ωστόσο, στερεί από την Ελλάδα τη δυνατότητα να μετατρέψει την κινηματογραφική της ταυτότητα σε εργαλείο ανάπτυξης.
Οι εκπρόσωποι της πρωτοβουλίας τόνισαν ότι, η αναδιοργάνωση του θεσμικού πλαισίου, η επένδυση στη νέα γενιά και η σταθερή χρηματοδότηση δεν αποτελούν μόνο πολιτιστική υποχρέωση, αλλά και οικονομική ευκαιρία για έναν τομέα που μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στο ΑΕΠ και στη διεθνή εικόνα της χώρας.
Αιτήματα και προτάσεις
Η πρωτοβουλία «Σινεμά στην Ελλάδα – Ορατότης Μηδέν» παρουσίασε συγκεκριμένα αιτήματα που, όπως τόνισε, δεν στοχεύουν σε προσωποποιημένες αντιπαραθέσεις, αλλά στη δημιουργία ενός βιώσιμου οικοσυστήματος για τις κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα:
- Θεσμική ανασυγκρότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, με σαφή διαχωρισμό ρόλων, αξιοκρατία και ανεξαρτησία στη λήψη αποφάσεων.
- Διαφανή και σταθερά χρηματοδοτικά προγράμματα, με τακτικές προκηρύξεις και ξεκάθαρα χρονοδιαγράμματα.
- Δημιουργία εθνικής στρατηγικής για τον οπτικοακουστικό τομέα, που θα συνδέει την παραγωγή με την εκπαίδευση, τη διανομή και τις διεθνείς συμπαραγωγές.
- Επένδυση στις υποδομές και στους ανθρώπους του κλάδου, με συνεχή επιμόρφωση, αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και ενίσχυση της τεχνικής βάσης.
- Εξασφάλιση βιωσιμότητας των αιθουσών και της διανομής, ιδιαίτερα για τον ανεξάρτητο κινηματογράφο, που πλήττεται από τη μείωση του κοινού και την επικράτηση των streaming πλατφορμών.
Η πρωτοβουλία «Σινεμά στην Ελλάδα – Ορατότης Μηδέν» φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως οριζόντια πλατφόρμα συνεργασίας όλων των επαγγελματιών του χώρου, διεκδικώντας μια πολιτική για τον κινηματογράφο αντάξια της δυναμικής των ελληνικών κινηματογραφικών παραγωγών.
Όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά στο τέλος της εκδήλωσης:
«Δεν ζητάμε προνόμια. Ζητάμε όραμα, σταθερότητα και το δικαίωμα να μπορούμε να κάνουμε ταινίες στην ίδια μας τη χώρα».