Οικονομία

Η κόντρα ΗΠΑ - Κίνας... ευνοεί την Αυστραλία!


Βαθιά ανάσα στον πληθωρισμό από φθηνά κινέζικα προϊόντα και επενδύσεις στη λιανική

Την ώρα που διεθνώς πληθαίνουν οι ανησυχίες για την αναζωπύρωση του πληθωρισμού λόγω των αυξημένων δασμών των ΗΠΑ, στην Αυστραλία παρατηρείται το αντίθετο φαινόμενο. Η αύξηση των εισαγωγών φθηνών καταναλωτικών αγαθών από την Κίνα μέσω δημοφιλών διαδικτυακών πλατφορμών υπόσχεται να προσφέρει ανακούφιση τόσο στους καταναλωτές, όσο και στους υπεύθυνους χάραξης νομισματικής πολιτικής.

Πλατφόρμες όπως το Taobao της Alibaba και το JD.COM έχουν πλέον επεκταθεί δραστήρια στην αυστραλιανή αγορά, καλύπτοντας τη δίψα των καταναλωτών για ευκαιρίες στο διαδίκτυο. Ο αυξανόμενος όγκος φθηνών κινεζικών προϊόντων μειώνει τις πληθωριστικές πιέσεις, ενώ η Κεντρική Τράπεζα της Αυστραλίας (RBA) έκρινε το φαινόμενο αρκετά ισχυρό ώστε να αιτιολογήσει πρόσφατη μείωση των επιτοκίων.

Σε μια οικονομία όπως η αυστραλιανή, όπου η εγχώρια παραγωγή τελικών καταναλωτικών αγαθών είναι περιορισμένη, πλατφόρμες όπως το Taobao βρίσκουν πρόσφορο έδαφος ακόμη και πέρα από το κινεζόφωνο κοινό. 

Η παγκόσμια μετατόπιση των κινεζικών εξαγωγών

Με την εγχώρια κινεζική οικονομία να επιβραδύνει και την πρόσβαση στις ΗΠΑ να περιορίζεται λόγω των εμπορικών πολιτικών της κυβέρνησης Τραμπ, οι κινεζικές επιχειρήσεις στρέφονται σε νέες αγορές. Οικονομολόγοι εκτιμούν ότι η εξάπλωση των κινεζικών e-commerce πλατφορμών αναμένεται να επιφέρει αποπληθωρισμό, ειδικά στα καταναλωτικά προϊόντα.

Η RBA επισημαίνει πως η υψηλή συμμετοχή των κινεζικών αγαθών στο εισαγόμενο «καλάθι» της Αυστραλίας συνεπάγεται ότι η μετατόπιση των εξαγωγών ασκεί πρόσθετη καθοδική πίεση στις τιμές εισαγωγών, ιδίως βραχυπρόθεσμα. Σύμφωνα με την ίδια, αυτή η εξέλιξη είναι εν γένει αποπληθωριστική για τη χώρα.

Το 2024, η Αυστραλία εισήγαγε κινεζικά προϊόντα αξίας 110 δισεκατομμυρίων αυστραλιανών δολαρίων, καταγράφοντας αύξηση 9% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Την ίδια στιγμή οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ υποχώρησαν κατά σχεδόν 18%.

Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και ελάφρυνση τιμών

Σε αντίθεση με τις βιομηχανικά εξαρτημένες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, η εξάρτηση της Αυστραλίας από τις εισαγωγές μειώνει τον κίνδυνο εσωτερικής απορρύθμισης. Επιπλέον, όπως αναφέρει η Κεντρική Τράπεζα, η εισροή φθηνών κινεζικών αγαθών δεν πλήττει ιδιαίτερα την εγχώρια παραγωγή και μπορεί να ευνοήσει τομείς που εξαρτώνται από εισαγόμενα ενδιάμεσα αγαθά, όπως η λιανική ένδυσης.

Η Goldman Sachs εκτιμά ότι η αυξημένη ροή προϊόντων, ειδικά σε παιχνίδια, έπιπλα και ρούχα,  θα μπορούσε να μειώσει τον γενικό πληθωρισμό κατά 0,20 έως 0,50 ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε μία ή δύο χρονιές. Και όλα αυτά, πριν ακόμη η Κίνα και οι ΗΠΑ συμφωνήσουν προσωρινά να «παγώσουν» τις νέες δασμολογικές αυξήσεις.

Ο πληθωρισμός καταναλωτή στην Αυστραλία διατηρήθηκε στο 2,4% το πρώτο τρίμηνο του 2025 – εντός του στόχου της RBA, που κυμαίνεται μεταξύ 2% και 3% και αρκετά χαμηλότερα από το 7,8% που είχε καταγραφεί στα τέλη του 2022.

Η επέλαση των κινεζικών apps και τα "hauls" του TikTok

Παρότι πλατφόρμες όπως η Temu έχουν ήδη ισχυρή παρουσία στην Αυστραλία, η τάση εντείνεται, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν τρόπους να αντιμετωπίσουν τις συνεχιζόμενες αυξήσεις κόστους διαβίωσης. Η Shein, για παράδειγμα, πραγματοποίησε πρόσφατα pop-up store στο Σίδνεϊ και λάνσαρε νέα αυστραλιανή μάρκα, την Aralina.

Η Alibaba, που είχε περιορισμένη παρουσία στην Αυστραλία έως το 2023, ξεκίνησε πλέον επιθετικές επενδύσεις. Αντίστοιχα, το JD.COM λάνσαρε αυτόνομο αυστραλιανό site τον Μάρτιο. Αν και αρχικά στόχευαν κυρίως κινεζικής καταγωγής καταναλωτές στο εξωτερικό, η αύξηση των δασμών από τις ΗΠΑ ώθησε τις πλατφόρμες να επεκτείνουν το κοινό τους και στην ευρύτερη αγγλόφωνη αγορά.

Η εφαρμογή του Taobao διατίθεται πλέον και στα αγγλικά, με λειτουργίες αυτόματης μετάφρασης και επικοινωνίας με πωλητές. Παρά τα μεταφορικά κόστη, πολλοί Αυστραλοί καταναλωτές διαπιστώνουν πως τελικά είναι φθηνότερο να αγοράσουν από την Κίνα, παρά τοπικά.

Η δημοφιλία της πλατφόρμας είναι εμφανής στα social media, όπου τα λεγόμενα Taobao hauls γίνονται viral. Αυστραλοί καταναλωτές ανεβάζουν βίντεο, όπου παρουσιάζουν τις αγορές της από την πλατφόρμα: πολλά από αυτά απομιμήσεις προϊόντων γνωστών brands, όπως gadgets, οικιακές μικροσυσκευές, ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ. «Αν είναι σχεδόν σαν γνήσια και τόσο φθηνά, γιατί όχι;» δηλώνουν.

Εν ολίγοις, η Αυστραλία μοιάζει να επωφελείται από τον επαναπροσδιορισμό του παγκόσμιου εμπορίου. Τα φθηνά κινέζικα προϊόντα μέσω ψηφιακών πλατφορμών λειτουργούν ως αντίβαρο στις πιέσεις του κόστους διαβίωσης και δίνουν νέα εργαλεία στην Κεντρική Τράπεζα για τη διαχείριση της νομισματικής πολιτικής.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις