Καθοριστικό προβάδισμα στην παγκόσμια κούρσα των «πράσινων» μεταφορών αποκτά η Κίνα, απειλώντας την κυριαρχία της Δύσης. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες παίρνουν σαφές προβάδισμα στην παγκόσμια αγορά οχημάτων μηδενικών ρύπων (ZEV), όπως προκύπτει από πρόσφατη έκθεση του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών (ICCT). Το Πεκίνο όχι μόνο πρωταγωνιστεί στην εσωτερική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αλλά και εξάγει μεθοδικά την τεχνογνωσία και τα προϊόντα του σε διεθνές επίπεδο.
Η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) εξελίσσεται σε αγώνα δρόμου με γεωοικονομικές προεκτάσεις. Σύμφωνα με την ICCT, η Κίνα αντιπροσωπεύει πλέον πάνω από 11 εκατομμύρια πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ετησίως, δηλαδή πάνω από το 50% των παγκόσμιων πωλήσεων. Μόνο τον τελευταίο μήνα, οι πωλήσεις EV στην Κίνα ξεπέρασαν για πρώτη φορά το φράγμα του ενός εκατομμυρίου, με τη Rho Motion να αποδίδει την έκρηξη στην ισχυρή εγχώρια ζήτηση και τη στρατηγική εξαγωγών των κινεζικών κατασκευαστών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ICCT, πέντε κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατέχουν τις πέντε πρώτες θέσεις στην κάλυψη της κατηγορίας ZEV και τις πέντε από τις έξι πρώτες θέσεις στο μερίδιο πωλήσεων EVs παγκοσμίως. Εταιρείες όπως η Geely και η SAIC πέτυχαν ήδη το στόχο του 50% μεριδίου EV πωλήσεων, έναν χρόνο νωρίτερα από τον προγραμματισμό τους για το 2025.
Η BYD, ο μεγαλύτερος παίκτης της Κίνας, ξεπέρασε για πρώτη φορά την Tesla στις παγκόσμιες πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEVs) το 2024. Η BYD κατέγραψε αύξηση 25% στις πωλήσεις BEV και 47% στις συνολικές πωλήσεις BEV και plug-in hybrid (PHEV), σε σχέση με το 2023. Σύμφωνα με την ICCT και οι δύο εταιρείες ανήκουν πλέον στην κατηγορία των «Ηγετών» στον κλάδο.
Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του προέδρου και διευθύνωντος συμβούλου του ICCT, Ντρου Κόντζακ:
Καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές επεκτείνονται διεθνώς, οι υπόλοιποι ηγέτες της αυτοκινητοβιομηχανίας δέχονται ασφυκτικές πιέσεις να επιταχύνουν τη μετάβασή τους ή να διακινδυνεύσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Για τη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία, δεν πρόκειται πλέον για το αν θα πιάσουν τους μελλοντικούς στόχους. Πρόκειται για το αν θα παραμείνουν ανταγωνιστικοί στο σήμερα, σε μια αγορά που ηλεκτροδοτείται ραγδαία.