Ρόλο καταλύτη φαίνεται πως διαδραματίζει ο τουρισμός για τις εταιρείες μίσθωσης οχημάτων (leasing και rent a car). Η αισθητή άνοδος στην τουριστική/επιβατική κίνηση αποτυπώνεται στις ταξινομήσεις και τα επιμέρους μεγέθη.
Υπό αυτό το πρίσμα, ωστόσο, η σύνδεση – εν μέρει εξάρτηση - της βραχυχρόνιας, κυρίως, μίσθωσης ΙΧ με την «βαριά βιομηχανία» της χώρας συνοδεύεται και από σημαντικές προκλήσεις για το 2019: Έντονος ανταγωνισμός για τουριστικό προϊόν από Τουρκία – Αίγυπτο κλπ, Brexit, γεωπολιτική αστάθεια και εκλογικές αναμετρήσεις έρχονται να θέσουν εν αμφιβόλω τα νούμερα – ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού την περσινή χρονιά.
Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα χθεσινής εκδήλωσης της Avis, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Ανδρέα Ταπραντζή να εκφράζει την ικανοποίηση του για τα αποτελέσματα του ομίλου.
Όπως εξήγησε, οι εξελίξεις στον κλάδο αναμένονται ραγδαίες καθώς οι νεότερες γενιές δεν «συνδέονται» τόσο πολύ με την έννοια της ιδιοκτησίας (αυτοκίνητο, ακίνητο κλπ)
Κατακερματισμένη η αγορά Rent a Car
Κατακερματισμένος εμφανίζεται ο κλάδος σε επίπεδο βραχυχρόνιας μίσθωσης. Οι μεγάλοι «παίκτες» όπως η Avis, η Hertz, Enterprise και Sixt δεν ξεπερνούν το 40% της αγοράς.
Κομβικός παράγοντας για το παραπάνω στοιχείο είναι η «τρομερή εποχικότητα», όπως εξήγησε μεταξύ άλλων, ο κ. Ταπραντζής σημειώνοντας πως δεν είναι αρκετά ώριμες οι συνθήκες για να ευδοκιμήσουν τάσεις συσσώρευσης.
Στο απώτερο μέλλον θα μπορούσε να υπάρξει ενδιαφέρον για κάποια εξαγορά. Για την ώρα πάντως, τα μεγέθη στην βραχυχρόνια μίσθωση είναι ιδιαίτερα αυξημένα, καθώς η Avis έφτασε τις 100.000 ενοικιάσεις από 60.000 προηγουμένως.
Νέες προκλήσεις στον ορίζοντα
Ουραγός των εξελίξεων στην ηλεκτροκίνηση παραμένει η Ελλάδα (προτελευταία θέση στην Ε.Ε) γεγονός που εστιάζεται σε 2 βασικά προβλήματα: Πρώτον, η συνεχής πρόοδος της τεχνολογίας φέρνει άμεση απαξίωση του στόλου, ενώ παράλληλα οι υποδομές είναι σχεδόν μηδαμινές σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
Σύμφωνα με τον κ. Ταπραντζή, μέσα στην επόμενη πενταετία θα γίνουν πράξη και τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα ενώ σύντομα θα ξεκινήσουν εφαρμογές στο car sharing καθώς ήδη μεγάλες εταιρείες εξετάζουν τη δημιουργία υπηρεσιών car pooling για τους εργαζομένους τους, χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τέλος, όσον αφορά τα μεγέθη της Avis, ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 180 εκ. ευρώ και τα EBITDA στα 82 εκ. ευρώ. Ο στόλος της ανέρχεται πλέον στα 35.000 οχήματα, ενώ μόνο την προηγούμενη χρονια η Avis προχώρησε στην αγορά 10.000 νέων οχημάτων, αριθμός που αναλογεί περίπου στο 10% των ταξινομήσεων της ελληνικής αγοράς.
Βάιος Κρόκος