Οι Yves Saint Laurent, Freddie Mercury και George Lucas αποπλανήθηκαν από τη γοητεία των κιμονό, η εξέλιξη των οποίων από τη μεσαιωνική εποχή στην Ιαπωνία είναι το θέμα έκθεσης στο Λονδίνο.
Το κιμονό έχει φορεθεί από τους ιππότες Τζεντάι στην κινηματογραφική σειρά επιστημονικής φαντασίας "Star Wars" του Λούκας και από το φουτουριστικό alter ego του David Bowie, Ziggy Stardust.
Περισσότερα από 100 κιμονό αναδεικνύουν τις αντικρουόμενες παραλλαγές του πιο διάσημου ιαπωνικού ενδύματος που ήταν κάποτε μια απλή ρόμπα στην έκθεση με τίτλο "Kimono: Kyoto to Catwalk" στο Μουσείο V&A στο Λονδίνο.
Την έκθεση συμπληρώνουν έργα ζωγραφικής, κοστούμια από ταινίες, αξεσουάρ και άλλα αντικείμενα που μαζί με τα ενδύματα αφηγούνται τη συναρπαστική ιστορία της εθνικής φορεσιάς της Ιαπωνίας που δεν έχει σταματήσει να επηρεάζει τη διεθνή μόδα.
Είναι η πρώτη μεγάλη έκθεση στην Ευρώπη για το κιμονό και αποκαλύπτει την ενδυματολογική και κοινωνική σημασία του από τη δεκαετία του 1660 μέχρι σήμερα, τόσο στην Ιαπωνία όσο και στον υπόλοιπο κόσμο.
Το παλαιότερο κιμονό που παρουσιάζεται στην έκθεση χρονολογείται το 1660-1680 φέρει λιτά φύλλα σφενδάμου κεντημένα σε μοτίβα νερού. Το πιο πρόσφατο είναι του 2019 δημιουργία της σχεδιάστριας Milligan Beaumont και είναι ένα πανωφόρι μακρύ με κουκούλα σε στυλ skateboarder.
Η «ρευστότητά» του, νομίζω είναι αυτό που το κάνει τόσο εμβληματική πηγή έμπνευσης, δήλωσε στο AFP η Άννα Τζάκσον, επιμελήτρια της έκθεσης που εγκαινιάστηκε το περασμένο Σάββατο.
Ο διευθυντής του Μουσείου, Τρίστραμ Χαντ είπε: «Όταν σκεφτόμαστε τη μόδα, το κιμονό μπορεί να μην είναι το πρώτο στοιχείο που έρχεται στο μυαλό». Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 21 Ιουνίου «αμφισβητεί αυτή την αντίληψη».
Κεντρικά εκθέματα είναι τρία κιμονό, που αντιπροσωπεύουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του ενδύματος, με ένα παλιό κιμονό από το 1800, δίπλα σε δημιουργία του John Galliano, για τον Dior, ένα ροζ bar jacket με κεντημένα άνθη κερασιάς, φαρδιά μανίκια που διπλώνουν σαν origami από τη συλλογή Haute Couture Άνοιξη 2007 του γαλλικού οίκου και ένα σύγχρονο κιμονό από τον Ιάπωνα σχεδιαστή Jotaro Saito.
«Είναι πολύ λογική η ιδέα της εικονογραφικής έμπνευσης», δήλωσε η Άννα Τζάκσον, επιμελήτρια της έκθεσης «Kimono: Kyoto to Catwalk» στο Μουσείο Βικτώριας και Άλμπερτ.
Ο διευθυντής του Μουσείου, Τρίστραμ Χαντ είπε: «Όταν σκεφτόμαστε τη μόδα, το κιμονό μπορεί να μην είναι το πρώτο στοιχείο που έρχεται στο μυαλό». Η έκθεση, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 21 Ιουνίου, «προκαλεί αυτή την αντίληψη».
Το κιμονό, φορέθηκε από άνδρες και γυναίκες και άρχισε να εμφανίζεται στην Ευρώπη χάρη στην Ολλανδική Εταιρεία Ανατολικών Ινδιών, που επέτρεψε το εμπόριο με την Ιαπωνία παρά την απομονωτική της πολιτική την περίοδο Έντο (1615-1868) που περιόριζε τις επαφές με ξένους.
Τον 19ο αιώνα η Ιαπωνία άρχισε να φτιάχνει κιμονό από γαλλικό μετάξι και η Ευρώπη τα κατασκεύαζε με ιαπωνικά υφάσματα.
Το 1958, ο Saint Laurent το μετέτρεψε σε κοκτέιλ φόρεμα με φαρδιά φούστα και μπολερό σακάκι. Ο Jean Paul Gaultier εμπνεύστηκε από το κιμονό για να δημιουργήσει το σύνολο που φορά η Μαντόνα στο βίντεο του Nothing Really Matters.
Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης σχέδια των Thom Browne, Duro Olowu και Yohji Yamamoto.
Η έκθεση «Kimono: Kyoto to Catwalk» μετά το Λονδίνο θα μεταφερθεί στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας και στο Μόντρεαλ του Καναδά.