Επικαιρότητα

KPMG: Σημαντικά οφέλη από την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στο επιχειρείν


Τον ταχύτατο ρυθμό υιοθέτησης του ΑΙ στις λειτουργίες χρηματοοικονομικής των οργανισμών παγκοσμίως και ένα ευρύ φάσμα πλεονεκτημάτων αναδεικνύει η νέα έκθεση KPMG global AI infinance.

Η έρευνα όπου συμμετείχαν 2,900 οργανισμοί από 23 χώρες, βασίστηκε σε αντίστοιχη έρευνα που πραγματοποιήθηκε τη χρονιά που πέρασε με τη συμμετοχή 1.800 οργανισμών από 10 χώρες. Στο πλαίσιο της έρευνας, καταρτίστηκε ένα πλαίσιο ωριμότητας προκειμένου οι ερωτηθέντες να κατηγοριοποιηθούν σε τρεις ομάδες ετοιμότητας ως προς το AI: Η KPMG προσδιορίζει μια ομάδα ηγετών που προπορεύονται και είναι πιο ώριμοι όσον αφορά στην υλοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης. Το ένα τέταρτο (24%) των οργανισμών κατατάσσονται ως ηγέτες, το 58% στο μεσαίο επίπεδο υλοποίησης και το 18% στο αρχικό στάδιο.

Αναλυτικότερα, περισσότεροι από επτά στους δέκα (71%) οργανισμούς χρησιμοποιούν το ΑΙ σε κάποιο βαθμό στις χρηματοοικονομικές τους λειτουργίες. Αυτή τη στιγμή, το 41% από αυτούς χρησιμοποιούν το ΑΙ σε μέτριο ή μεγάλο βαθμό - ενώ αυτό προβλέπεται να αυξηθεί στο 83% την επόμενη τριετία.

Ένα εξάμηνο μετά την πρώτη φάση της παρούσας έρευνας, η εξάπλωση του ΑΙ είναι ήδη εμφανής. Τον Απρίλιο του 2024 το 40% των οργανισμών στις αρχικές 10 χώρες χρησιμοποιούσαν το παραδοσιακό ΑΙ στις χρηματοοικονομικές τους λειτουργίες σε μέτριο ή μεγάλο βαθμό, ενώ πλέον το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί στο 45%.

Ταυτόχρονα αυξήθηκε και η χρήση του GenAI. Το ποσοστό των εταιρειών που δεν σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν GenAI έχει πλέον μειωθεί από 6% σε μόλις 1%. Το GenAI έχει οριστεί ως βασικός στόχος και κορυφαία προτεραιότητα για το μέλλον, με το 95% των Ηγετών και 39% των υπολοίπων να προβλέπουν την επιλεκτική ή τη γενικευμένη υιοθέτησή του στην χρηματοοικονομική πληροφόρηση τα επόμενα τρία χρόνια.

Η έρευνα της KPMG αναδεικνύει επίσης τον βαθμό στον οποίο χρησιμοποιείται ενεργά το ΑΙ, ή διερευνάται η χρήση του, σε μια σειρά από χώρες παγκοσμίως, αν και με ορισμένες σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ τους. Ενώ οι εταιρείες στις ΗΠΑ, τη Γερμανία και την Ιαπωνία είναι πολύ μπροστά στη χρήση του ΑΙ, άλλες μεγάλες οικονομίες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία, έχουν μείνει πίσω. Αντίστοιχη διαφορά βλέπουμε στις αναδυόμενες αγορές, με την Κίνα και την Ινδία να προπορεύονται στη χρήση του ΑΙ, ενώ η Σαουδική Αραβία και οι αφρικανικές χώρες να είναι πίσω.

Σε επίπεδο κλάδου/τομέα, σε σύγκριση με την πρώτη φάση της έρευνας έχει καταγραφεί κάποιος βαθμός εξισορρόπησης, καθώς οι οργανισμοί έχουν εντείνει την προσπάθειά τους. Οι περισσότεροι κλάδοι έχουν παρόμοιο ποσοστό ηγετών, αν και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες είναι στην κορυφή (29%) ενώ ο τομέας υγείας υστερεί (16%). Οι εταιρείες με τα μεγαλύτερα έσοδα τείνουν να είναι πιο μπροστά (41% των εταιρειών με έσοδα άνω των US$ 10 δισ. είναι ηγέτες).

Την ίδια ώρα, οι εταιρείες στρέφονται στο ΑΙ για όλους τους τομείς της εταιρικής χρηματοοικονομικής. Ο πιο διαδεδομένος τομέας χρήσης είναι η χρηματοοικονομική πληροφόρηση, με σχεδόν τα δύο τρίτα των εταιρειών να δοκιμάζουν πιλοτικά ή να χρησιμοποιούν ήδη το ΑΙ για την δημοσίευση εκθέσεων, τη λογιστική και τον χρηματοοικονομικό προγραμματισμό. Το παράδειγμά τους ακολουθούν και άλλοι τομείς: σχεδόν οι μισές εταιρείες είτε εφαρμόζουν πιλοτικά είτε χρησιμοποιούν ήδη το ΑΙ για τη διαχείριση διαθεσίμων και κινδύνου. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα σε τομείς όπως η διαχείριση του χρέους, η πρόβλεψη των ταμειακών ροών, η ανίχνευση απάτης, η αξιολόγηση πιστωτικού κινδύνου και η ανάλυση σεναρίων στις λειτουργίες διαχείρισης διαθεσίμων και κινδύνου.

Η φορολογική διαχείριση έχει ωστόσο μείνει λίγο πιο πίσω. Λιγότερο από το ένα τρίτο των εταιρειών δοκιμάζουν πιλοτικά ή χρησιμοποιούν το ΑΙ σε αυτόν τον τομέα, αν και περίπου οι μισές βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού. Η μειωμένη χρήση του ΑΙ εδώ μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους, όπως η πολυπλοκότητα των φορολογικών κανονισμών, η έλλειψη ενημερωμένων δεδομένων, τα παρωχημένα συστήματα και η εξάρτηση από την ανθρώπινη κρίση για πολλές αποφάσεις που σχετίζονται με τη φορολογία.

Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, οι ηγέτες μάς δείχνουν το δρόμο, καθώς χρησιμοποιούν το ΑΙ στη χρηματοοικονομική λειτουργία σε μέτριο ή μεγάλο βαθμό σε ποσοστό τριπλάσιο (87%) από τους υπόλοιπους (27%). Οι ηγέτες δρουν γρήγορα και κατά μέσο όρο έχουν αναπτύξει έξι περιπτώσεις χρήσης για το ΑΙ, σχεδόν τις διπλάσιες από τους υπόλοιπους. Οι κορυφαίοι τομείς χρήσης είναι η έρευνα και η ανάλυση δεδομένων (85%), ο εντοπισμός και η πρόληψη απάτης (81%), η προγνωστική ανάλυση και ο σχεδιασμός (78%) και η χρήση GenAI για τη σύνταξη εγγράφων και άλλου περιεχομένου (75%).

Οι ηγέτες ξεπερνούν τα εμπόδια στην υιοθέτηση του ΑΙ (που αντιμετωπίζουν όλοι οι οργανισμοί) με μεγαλύτερη επιτυχία. Τα κοινά εμπόδια που αντιμετωπίζουν όλες οι εταιρείες περιλαμβάνουν την τρωτότητα στην ασφάλεια δεδομένων (57%), τις περιορισμένες δεξιότητες και γνώσεις για το ΑΙ (53%), τη συνεπή συλλογή δεδομένων (48%) και το κόστος (45%) - αλλά οι ηγέτες είναι σε καλύτερη θέση να τα διαχειριστούν μέσω των μέτρων που έχουν πάρει. Τα βασικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν είναι πιο περίπλοκα, όπως η ενσωμάτωση λύσεων ΑΙ στα υπάρχοντα εργαλεία, ενώ θα πρέπει και να υπερνικήσουν τυχόν αντίσταση που εξακολουθεί να επιδεικνύει το προσωπικό τους.

Καθώς η χρήση του ΑΙ στα χρηματοοικονομικά αυξάνεται, πολλαπλασιάζονται τα οφέλη. Όταν ξεκινούν, οι ομάδες χρηματοοικονομικής αναφέρουν δύο έως τρία οφέλη. Όταν φτάσουν να είναι Ηγέτες , αυτά αυξάνονται στα επτά.

Ακριβώς όπως τα οφέλη από το ΑΙ μπορούν να αυξηθούν με τη χρήση του, έτσι αυξάνεται και η πιθανή απόδοση της επένδυσης. Ως αποτέλεσμα, ένα αξιοσημείωτο 57% των ηγετών αναφέρει ότι η απόδοση επένδυσης (ROI) δεν ανταποκρίνεται απλώς στις προσδοκίες τους, αλλά τις υπερβαίνει. Ακόμη και μεταξύ των λιγότερο πρωτοπόρων, σχεδόν το ένα τρίτο (29%) αναφέρει το ίδιο.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα