«Ένα παιδί κλεισμένο τιμωρία στο δωμάτιό του, το κάνει άνω-κάτω. Προς έκπληξή του, τα αντικείμενα του δωματίου ζωντανεύουν κι έρχονται να το επιπλήξουν: η πολυθρόνα κι η μπερζέρα, το ρολόι κι η τσαγιέρα, το κινέζικο φλυτζανάκι, τα μπιμπελό, η γάτα... 'Αψυχα αντικείμενα και ζώα θα ζητήσουν από το παιδί να πληρώσει για όσα υπέφεραν εξαιτίας του. Το παιδί θα συμφιλιωθεί σταδιακά μαζί τους, πριν γυρίσει στη ζεστή αγκαλιά της μαμάς του».
Αυτή είναι η υπόθεση σε ταινία animation που ετοιμάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) με το Animasyros, και βασίζεται σε αποσπάσματα της όπερας του Μωρίς Ραβέλ «Το παιδί και τα μάγια». Η ταινία βρίσκεται σε εξέλιξη και το πρώτο δείγμα της κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Απόλλων της Ερμούπολης, κηρύσσοντας την έναρξη του «Animasyros 9.0». Η ολοληρωμένη μορφή τής ταινίας θα παρουσιαστεί προσεχώς στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).
Πρόκειται για τη δεύτερη σύμπραξη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το Animasyros -η πρώτη τους ταινία animation ήταν ένα καινοτόμο «διάβασμα» αποσπασμάτων της οπερέτας του Γιόχαν Στράους «Η Νυχτερίδα».
Για τη νέα τους παραγωγή, οι δύο φορείς αναφέρουν σχετικά: «Το παιδικό δωμάτιο είναι το εργαστήριο της φαντασίας, που αναπτύσσεται στα σκοτάδια της παιδικής ηλικίας. Στον αρχετυπικό αυτόν χώρο εξελίσσεται η «λυρική φαντασία» που συνέθεσαν δύο εξέχουσες μορφές της γαλλικής τέχνης του 20ού αιώνα, ο συνθέτης Μωρίς Ραβέλ και η ποιήτρια Κολέτ.
Η τελευταία θέλησε να συνθέσει ένα έργο χωρίς ιδιαίτερη υπόθεση, που θα έβλεπε τη ζωή μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, μια φαντασμαγορία της παιδικής απλότητας. Πήρε επτά χρόνια στον Ραβέλ να ολοκληρώσει τη σύνθεση της μουσικής, καθώς η παραγγελία ήρθε τη στιγμή που υπηρετούσε τη θητεία του στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Η πρεμιέρα δόθηκε τελικά στην Όπερα του Μόντε Κάρλο το 1925, σε μια παράσταση που χορογράφησε ο Ζορζ Μπαλανσίν και έκτοτε παρουσιάστηκε στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου, μεταξύ των οποίων και στην Εθνική Λυρική Σκηνή το 1980».
Το πρώτο δείγμα του work in progress έχουν αναλάβει δύο γυναίκες δημιουργοί, η σκηνοθέτιδα Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου και η animator Ειρήνη Βιανέλλη. «Από τα ξύλινα σπαθιά, μέχρι τα PSP, η μεταμορφωτική δύναμη της παιδικής φαντασίας χαρακτηρίζει την εποχή του ανθρώπου κατά την οποία ζει πιο κοντά στη συνθήκη της θεατρικής πράξης. Στη μεταφορά της όπερας του Ραβέλ που παρουσιάζουμε, θελήσαμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα της δραματουργίας. Έτσι, μετατρέψαμε τον αγώνα του παιδιού με τα ζώα και τα αντικείμενα του δωματίου του, σε ένα video game, όπου φαντασία και πραγματικότητα μπλέκονται αξεδιάλυτα» σημειώνει η Αγγέλα Σαρόγλου.
Το γεγονός ότι η όπερα διαδραματίζεται σε μορφή παιχνιδιού όπου το παιδί πρέπει να περάσει κάθε πίστα, έδωσε την ευκαιρία στην δημιουργό animation Ειρήνη Βιανέλλη να πειραματιστεί με διάφορες τεχνικές του animation, παίζοντας με την ιδέα της τεχνολογίας και των video games. «Kρατώντας τον σκελετό του σύγχρονου παιχνιδιού, χρησιμοποίησε παραδοσιακά μέσα του animation όπως stop motion, σχέδιο με μολύβι και κολάζ» εξηγεί η Ειρήνη Βιανέλλη.