Μόλις τον περασμένο μήνα, η Boeing γιόρταζε τη μεταφορά του δισεκατομμυριοστού επιβάτη με το 787 Dreamliner, ένα μοντέλο με υποδειγματικό ιστορικό ασφαλείας, βασικό για τα διηπειρωτικά ταξίδια.
Ωστόσο, η πρόσφατη τραγωδία της Air India στο Αχμενταμπάν, όπου ένα 787 συνετρίβη, ανοίγει μια νέα μαύρη σελίδα για την εταιρεία. Παρόλο που δεν υπάρχουν ενδείξεις σφάλματος της Boeing στο παρόν δυστύχημα, το όνομά της συνδέεται πλέον με ένα ακόμη τραγικό περιστατικό, πλήττοντας περαιτέρω την αξιοπιστία της.
Μια εταιρεία σε κρίση: Από το 737 Max στο Dreamliner
Αυτή η νέα τραγωδία έρχεται σε μια περίοδο που η Boeing αντιμετωπίζει συνεχείς κρίσεις. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το 787 Dreamliner είναι διαφορετικό αεροσκάφος από το Boeing 737 Max, το οποίο καθηλώθηκε παγκοσμίως για 18 μήνες μετά τα θανατηφόρα δυστυχήματα στην Ινδονησία (2018) και την Αιθιοπία (2019) λόγω σφάλματος λογισμικού, που κόστισε τη ζωή σε εκατοντάδες ανθρώπους.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Κέλι Ορτμπεργκ, εξέφρασε τα συλλυπητήρια της εταιρείας και δήλωσε ότι συνεργάζονται με την Air India για τη διερεύνηση του δυστυχήματος. Ωστόσο, οι μετοχές του κολοσσού μειώθηκαν σχεδόν 5% στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης την Πέμπτη.
Οικονομικές δυσχέρειες, ζητήματα ποιότητας και ασφάλειας
Η τραγωδία του Dreamliner προστίθεται στους πονοκεφάλους μιας εταιρείας που πέρυσι έχανε περίπου ένα δισεκατομμύριο δολάρια τον μήνα. Η Boeing έχει αντιμετωπίσει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας και ποιοτικού ελέγχου, καθώς και μια παρατεταμένη απεργία εργαζομένων. Είχε ήδη καταβάλει αποζημίωση 160 εκατ. δολαρίων μετά το άνοιγμα μιας πόρτας σε πτήση της Alaska Airlines το 2024, και είχε συμβιβαστεί με τη Southwest Airlines για 428 εκατ. δολάρια λόγω της καθήλωσης του στόλου των 737 Max.
Εκτός από τα οικονομικά προβλήματα, έχουν ανακύψει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τις πρακτικές ασφαλείας της εταιρείας. Τον Απρίλιο, η Boeing δήλωσε ότι είχε δει «βελτιωμένη επιχειρησιακή απόδοση» από την «συνεχή εστίασή της στην ασφάλεια και την ποιότητα».
Ωστόσο, πρώην υπάλληλοι, όπως ο Τζον Μπάρνετ (ο οποίος αυτοκτόνησε πέρυσι τον Μάρτιο) και ο Σαμ Σάλεπουρ, αποκάλυψαν πιέσεις για παράκαμψη προτύπων ασφαλείας στην παραγωγή και παρενόχληση όσων εξέφραζαν ανησυχίες. Η Boeing αρνείται τους ισχυρισμούς, υποστηρίζοντας μια ισχυρή «κουλτούρα διαφάνειας».
Τον περασμένο μήνα, η εταιρεία απέφυγε οριακά την ποινική δίωξη, καταλήγοντας σε συμφωνία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, όπου παραδέχτηκε ότι «συνωμότησε για να παρεμποδίσει» έρευνα της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας και συμφώνησε να πληρώσει πάνω από 1,1 δισ. δολάρια σε πρόστιμα.
Αναδιάρθρωση ηγεσίας και δύσκολες υποσχέσεις
Με φόντο αυτά τα συσσωρευμένα προβλήματα, η κορυφαία εκτελεστική ομάδα της Boeing έχει υποστεί σημαντική αναδιάρθρωση.
Ο νέος επικεφαλής, Κέλι Ορτμπεργκ, βετεράνος της αεροναυπηγικής, επέστρεψε από τη σύνταξη πριν ένα χρόνο με την υπόσχεση να αναζωογονήσει την εταιρεία, βελτιώνοντας την κουλτούρα ασφαλείας και επιστρέφοντας στην κερδοφορία. Ωστόσο, μετά την πρόσφατη τραγωδία, οι υποσχέσεις του φαντάζουν πλέον ακόμη πιο δύσκολο να εκπληρωθούν.