Οικονομία

Έρχονται μειώσεις τιμών σε περίπου 1.000 κωδικούς των σούπερ μάρκετ


Τις επόμενες ημέρες οι καταναλωτές θα αρχίσουν να βλέπουν μειώσεις σε βασικά προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, στο πλαίσιο της νέας πρωτοβουλίας του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο, η διαδικασία ενημέρωσης από τις αλυσίδες λιανικής προχωρά με ταχείς ρυθμούς και οι επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται εντός της επόμενης εβδομάδας.

Οι μειώσεις θα αφορούν πάνω από 1.000 κωδικούς προϊόντων, με τις τιμές να αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 5% έως 10%. Όπως έχει δηλώσει ο υπουργός, «στόχος είναι να πέσουν οι τιμές στα βασικά προϊόντα διατροφής, συντήρησης του σπιτιού και ατομικής υγιεινής, πάνω από 5% και για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα».

Παράλληλα, ο κ. Θεοδωρικάκος τονίζει τη σημασία της τήρησης του Κώδικα Δεοντολογίας στην αγορά, υπενθυμίζοντας ότι οι έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ και τα πρόστιμα, όπου χρειάζεται, συνεχίζονται κανονικά.

Υποχώρηση του πληθωρισμού στα σούπερ μάρκετ

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε τον Σεπτέμβριο στο 0,6%, από 1,6% τον Αύγουστο.
Η έρευνα καταγράφει μείωση 0,76% στις τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ενώ ο πληθωρισμός σε ετήσια βάση διαμορφώνεται στο +0,61% έναντι του Σεπτεμβρίου 2024.

Η αποκλιμάκωση αφορά κυρίως:

  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-5,63%)

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-5,4%)

  • Τρόφιμα παντοπωλείου (-5,18%)

  • Είδη για κατοικίδια (-3,21%)

  • Οικιακά είδη και είδη μιας χρήσης (-3,18%)

Οι μειώσεις αυτές αποδίδονται στη σταθεροποίηση των τιμών παραγωγού και στις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που βελτίωσαν την παραγωγή φρούτων και λαχανικών, αλλά και στη μείωση της τιμής του ελαιολάδου.

Αυξήσεις σε κρέατα, γλυκά και ροφήματα

Αντίθετα, αυξήσεις τιμών παρατηρούνται:

  • στα φρέσκα κρέατα (+10,18%),

  • στα μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη (+9,88%),

  • στα είδη πρωινού και ροφήματα (+6,06%),

  • στα γαλακτοκομικά και χυμούς ψυγείου (+4,26%),

  • και στα κατεψυγμένα προϊόντα (+3,82%).

Η αύξηση στις τιμές των κρεάτων αποδίδεται στις ανατιμήσεις στις διεθνείς αγορές και στη μείωση του ζωικού κεφαλαίου, καθώς και στις ασθένειες ζώων που έπληξαν περιοχές εκτροφής στην Ελλάδα.
Ενδεικτικά, η τιμή παραγωγού βοείου κρέατος στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 35,4% σε σχέση με πέρυσι και κατά 23,5% από την αρχή του 2025.

Παράλληλα, οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων. Οι τιμές του κακάο τον Ιούνιο 2025 ήταν 168,9% υψηλότερες από τον ίδιο μήνα του 2023, εξαιτίας των κλιματικών συνθηκών στις χώρες παραγωγής, με αποτέλεσμα να μην έχει επέλθει ακόμη σταθεροποίηση.

Χαμηλότερος πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που επεξεργάστηκε το ΙΕΛΚΑ, ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα ανέρχεται στο 2,6%, έναντι 3,9% στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθιστώντας τη χώρα μας την 4η χαμηλότερη στην ΕΕ.
Η Ρουμανία καταγράφει τον υψηλότερο πληθωρισμό (9,1%) και η Κύπρος αποπληθωρισμό (-2,3%) λόγω μηδενικού ΦΠΑ σε βασικά είδη.

Αναλυτικά, η Ελλάδα έχει χαμηλότερο πληθωρισμό από τον μέσο όρο της ΕΕ:

  • στο ψωμί και τα δημητριακά (1,0% έναντι 1,9%),

  • στα γαλακτοκομικά (0,2% έναντι 4,6%),

  • στα λίπη και έλαια (-20,3% έναντι 6,0%),

  • στα γλυκά (6,5% έναντι 7,5%)
    και στα μη αλκοολούχα ποτά (6,4% έναντι 8,5%).

Υψηλότερος πληθωρισμός παρατηρείται μόνο σε φρούτα (19,2% έναντι 9,5%) και λαχανικά (0,4% έναντι 0,3%).

Ρεκόρ τζίρου 9 δισ. ευρώ στα σούπερ μάρκετ το οκτάμηνο

Ανοδικά κινήθηκε η αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) στα σούπερ μάρκετ το οκτάμηνο Ιανουαρίου–Αυγούστου 2025, σύμφωνα με τη Circana.
Ο τζίρος αυξήθηκε κατά 6,6%, φθάνοντας τα 9,09 δισ. ευρώ από 8,52 δισ. πέρυσι.
Τα τυποποιημένα προϊόντα αυξήθηκαν κατά 5,8% και τα προϊόντα επί ζυγίω κατά 9,3%.

Η ιδιωτική ετικέτα (Private Label) συνεχίζει την ανοδική της πορεία με αύξηση 7,4% και μερίδιο αγοράς 27,1%, έναντι 5,3% αύξησης των επώνυμων προϊόντων.

Κατά κατηγορία καταστημάτων:

  • τα hypermarkets κατέγραψαν τη μεγαλύτερη άνοδο (+7,2%),

  • τα μικρά καταστήματα +7,1%,

  • ενώ τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον τζίρο διατηρούν τα μεσαία καταστήματα (43,6% του συνόλου).

Γεωγραφικά, Νησιά (+10%), Κρήτη (+7,7%) και Πελοπόννησος (+6,7%) σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση, ενώ η Αττική, που κατέχει το 41,4% του συνολικού τζίρου, κατέγραψε άνοδο 5,4%.

Η σταθεροποίηση των τιμών, η επιστροφή των μειώσεων σε βασικά προϊόντα και η αύξηση της κατανάλωσης διαμορφώνουν μια πιο ισορροπημένη εικόνα στην αγορά τροφίμων, με την κυβέρνηση να στοχεύει σε διατηρήσιμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού μέσα στο 2026.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις