O «εξοστρακισμός» της Cosco από το λιμάνι του Πειραιά, βρίσκεται στην καρδιά των αμερικανικών σχεδιασμών για την αναχαίτιση της κινεζικής οικονομικής και εμπορικής επιρροής και επέκτασης στην Ανατολική Μεσόγειο. Προφανώς δεν πρόκειται για εύκολη αποστολή, κάτι που γνωρίζουν άριστα οι Αμερικανοί και γι΄ αυτό τον λόγο έχουν στοχεύσει και προωθούν την εναλλακτική λύση της Ελευσίνας.
Εν μέσω των πρόσφατων γεωενεργειακών συμφωνιών που προσδίδουν στην Ελλάδα τον ρόλο του ενεργειακού κόμβου και αναβαθμίζουν την γεωπολιτικής της σημασία και για τις ΗΠΑ, Αθήνα και Ουάσινγκτον είναι έτοιμες να συνεργαστούν σ’ ένα ακόμη mega project. Αυτό της μετατροπής του λιμανιού της Ελευσίνας από παραδοσιακή ναυπηγική μονάδα σε πολυδιάστατο βιομηχανικό και ενεργειακό κόμβο, που θα εξυπηρετεί πολεμικά πλοία, εμπορικά πλοία, μεταφορές χύδην φορτίου, και εμπορευματοκιβώτια.
Σε συνδυασμό με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο και τις υφιστάμενες σιδηροδρομικές – οδικές υποδομές, δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο logistics hub που μπορεί να λειτουργήσει ως ρεαλιστική εναλλακτική στον υπερκορεσμένο Πειραιά.
Οι Αμερικανοί θέλουν να δημιουργήσουν ένα αντίπαλον δέος- έστω και με σαφώς μικρότερα… κυβικά- του ΟΛΠ, το οποίο θα ελέγχουν, ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία τους στην Ανατολική Μεσόγειο. Θα το πράξουν, μάλιστα, σε μια περίοδο όπου η Ευρώπη αναζητά νέες οδούς ενεργειακής τροφοδοσίας και αποσύνδεσης από κινεζικά δίκτυα λιμενικών υποδομών.
Το είχε προαναγγείλει η Γκιλφόιλ
Η Γκιλφόιλ είχε προαναγγείλει ένα πλέγμα ενεργειών για τη δημιουργία αμερικανικών υποδομών και την αντιστάθμιση της κινεζικής επιρροής, όπου το project της Ελευσίνας έχει περίοπτη θέση. «Ηταν ατυχές γεγονός ότι η Cosco πήρε τον ΟΛΠ. «Υπάρχουν τρόποι να το χειριστούμε, να βρεθεί λύση (...). Και κάποια μέρα ο ΟΛΠ ίσως βγει προς πώληση. Είναι κάτι που εξετάζω. Και το εξετάζουν και οι ΗΠΑ. Να συνεργαστούμε με την ελληνική κυβέρνηση για να βρούμε τρόπους», είχε δηλώσει προ ημερών η Αμερικανίδα πρέσβης.
Η νομοθετική ρύθμιση
Ο δρόμος για το μεγάλο project και το νέο αναπτυξιακό κόμβο στα Nαυπηγεία Ελευσίνας, άνοιξε χθες μετά τη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου με την Αμερικανίδα πρέσβη, Κίμπερλι Γκιλφόιλ και τη σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή και θα ψηφιστεί 27 Νοεμβρίου.
H σχετική νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Ανάπτυξης αφορά τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της ONEX, με την οποία έχει συνάψει ομολογιακό δάνειο 125 εκατ. δολαρίων η κρατική αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ, DFC, ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο του λιμανιού στα ναυπηγεία Ελευσίνας ως ισχυρού ενεργειακού, εμπορικού και διαμετακομιστικού κέντρου.
Το νέο λιμάνι πολλαπλών χρήσεων θα περιλαμβάνει τόσο τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας —όπου ήδη συμμετέχει η DFC— όσο και επιπλέον 400 στρέμματα προς το κυρίως λιμάνι της πόλης.