Οριακή υποχώρηση του πληθωρισμού κατά 0,1%, καταγράφηκε τον Ιούνιο -σε σύγκριση με τα στοιχεία του Μάϊου- σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία.
Ο Γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή «έπεσε» στο 2,3% από το 2,4% που ήταν τον Μάιο, ωστόσο η ακρίβεια και οι ανατιμήσεις επιμένουν, με τις τιμές των τροφίμων να αποτελούν τη βασική σταθερά. Παράλληλα, όμως, όπως έχει παρατηρηθεί συνολικά στην Ευρωζώνη, οι τιμές των υπηρεσιών έχουν πάρει την ανιούσα, τροφοδοτώντας τον πληθωρισμό.
Σύμφωνα με τον εθνικό δείκτη που χρησιμοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 2,1%. Συγκεκριμένα αυξήθηκαν οι τιμές-σε ετήσια βάση-σε κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά κατεψυγμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφές-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά χυμούς φρούτων.
Υψηλά κινήθηκαν οι μεταφορές (3,2%), ο δείκτης που αφορά ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια (5,3%), η ένδυση-υπόδηση (4,6%) και λοιπές υπηρεσίες (2,2%).
Μειώσεις εμφάνισαν οι τιμές στις κατηγορίες της στέγασης, των διαρκών αγαθών και των επικοινωνιών.
Ειδικότερα:
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,3% τον μήνα Ιούνιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 2,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά κατεψυγμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφές-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.
- 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 2,2% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 3,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
- 1,8% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 5,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 2,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 0,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: δημοτικά τέλη, ηλεκτρισμό. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.
- 0,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.