Οικονομία

Προϋπολογισμός 2023: Ανάπτυξη 1,8%, «βαρίδι» ο πληθωρισμός


Στο 5% θα διαμορφωθεί ο πληθωρισμός σε ετήσια βάση το 2023 – Οι προβλέψεις του ΥΠΟΙΚ για χρέος και πλεόνασμα

Η έκθεση του δημοσιονομικού συμβουλίου αποκαλύπτει τις βασικές προβλέψεις του προϋπολογισμού 2023, που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή. Επί της ουσίας επιβεβαιώνει ότι το οικονομικό επιτελείο αναμένει ισχυρή επιβράδυνση της οικονομίας την επόμενη χρονιά, η οποία, όμως, θα βρίσκεται μακριά από το υφεσιακό πεδίο. Για το 2022 το ΥΠΟΙΚ αναθεωρεί ανοδικά την εκτίμησή του σε σχέση με το προσχέδιο του Οκτωβρίου, ενώ σημαίνουσα είναι η πρόβλεψη για τον επίμονο-όπως αποδεικνύεται-πληθωρισμό που διατηρηθεί σε σχετικώς υψηλά επίπεδα την επόμενη χρονιά.

Ειδικότερα για το 2022 το ΥΠΟΙΚ αναθεωρεί ανοδικά την εκτίμηση για ανάπτυξη, από το 5,3% στο 5,6%. Αντιθέτως για το 2023, χρονιά κατά την οποία η Ευρωζώνη αλλά και κραταίες χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Βρετανία θα «βυθιστούν» στην ύφεση, η ελληνική οικονομία θα επιβραδυνθεί σημαντικά και από το 5,6% θα υποχωρήσει στο 1,8%. Η προηγούμενη εκτίμηση του ΥΠΟΙΚ «εδραζόταν» στο 2,1%. Το ΑΕΠ σε απόλυτα μεγέθη για το 2023 αναμένεται να διαμορφωθεί σύμφωνα με τον προϋπολογισμό στο ίδιο σχεδόν επίπεδο με εκείνο του προσχεδίου (ήτοι 194.850 εκατ. ευρώ σε σταθερές τιμές 2015 έναντι 194.506 εκατ. του προσχεδίου.

Οι εκτιμήσεις του ΥΠΟΙΚ αναφορικά με τον ρυθμό ανάπτυξης τόσο για το 2022 όσο και για το 2023, συμπίπτουν μ’ αυτές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το οποίο προβλέπει ανάπτυξη 5,2% και 1,8% το 2023.

Στο τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού το 2023, το οικονομικό επιτελείο αναθεωρεί ανοδικά από το 3% στο 5%, την πρόβλεψη για τον ετήσιο πληθωρισμό. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ο πληθωριστικός βραχνάς θα παραμείνει ισχυρός και την επόμενη χρονιά και η αποκλιμάκωσή του θα καταστεί εφικτή πολύ πιο αργά απ’ ότι είχε αρχικά υπολογιστεί.

Δημόσιο χρέος- Αισθητή μείωση αλλά και κίνδυνοι

Οι προβλέψεις του προϋπολογισμού για το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης, της Κεντρικής και της ΓΚ, δεν διαφοροποιούνται από αυτές του προσχεδίου, διατηρώντας την αυξητική τους πορεία κατά 2 περίπου δισ. ευρώ κατ’ έτος για τα έτη 2022 και 2023. Ως ποσοστό του ΑΕΠ, ωστόσο, το δημόσιο χρέος προβλέπεται να διαγράψει εντυπωσιακή μείωση, με το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης να μειώνεται κατά 25 εκατοστιαίες μονάδες το τρέχον έτος και 9,6 το επόμενο. 

Αυτό οφείλεται στη μεγάλη εκτιμώμενη μεγέθυνση του ονομαστικού ΑΕΠ για το 2022 κατά 16%, απόρροια κυρίως του πληθωρισμού αλλά και της υψηλής πραγματικής μεγέθυνσης. Οφείλεται ακόμη στη σημαντική προς τα πάνω αναθεώρηση του πληθωρισμού για το 2023, οδηγώντας σε αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ κατά 4 περίπου δισ. στο ΣΚΠ έναντι του ΠΣΚΠ και σε ποσοστό χρέους της ΓΚ οριακά χαμηλότερο από 160%. Προς την κατεύθυνση μείωσης τους δημόσιου χρέους συντάσσεται και η πρόβλεψη επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2023, το μέγεθος του οποίου διατηρείται στα ίδια περίπου επίπεδα με το ΠΣΚΠ (1,6 δισ. ευρώ).
Παρά την εντυπωσιακή προβλεπόμενη μείωση της αναλογίας χρέους προς ΑΕΠ σε επίπεδα αρκετά χαμηλότερα της έναρξης της πανδημίας, η απρόσκοπτη εξυπηρέτησή του το προσεχές διάστημα συνάντα προκλήσεις, επισημαίνει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, οι οποίες σχετίζονται με:

  1. την οριακή αύξηση του ονομαστικού μεγέθους του δημόσιου χρέους το οποίο καλείται να εξυπηρετηθεί σε συνθήκες κλιμακούμενων επιτοκίων κρατικού δανεισμού και υπό τον κίνδυνο εγγραφής νέου χρέους από καταπτώσεις εγγυήσεων και ενδεχόμενες υποχρεώσεις,
  2. τη διαφαινόμενη εξάντληση εντός του τρέχοντος έτους της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας από την ανάκαμψη από την πανδημία και τις διαγραφόμενες συνθήκες ήπιας ύφεσης στην Ευρώπη,
  3. τις δημοσιονομικές ανάγκες στήριξης των επιχειρήσεων και νοικοκυριών από τα αυξημένα κόστη λειτουργίας και διαβίωσης, αντίστοιχα.

Στην αντιμετώπιση των προκλήσεων αυτών συντάσσονται μια σειρά παραγόντων, όπως (α) η ύπαρξη σημαντικού ύψους ταμειακών αποθεμάτων για την αντιμετώπιση αναγκών ρευστότητας του Δημοσίου, (β) η στήριξη της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας από τα κονδύλια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων (ΤΑΑ, ΕΣΠΑ), (γ) η ενθάρρυνση υποστηρικτικών εθνικών δημοσιονομικών πολιτικών εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως εκφράστηκε με την άμεση αναστολή των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων για την αντιμετώπιση της πανδημικής κρίσης και τη διατήρηση της αναστολής για την αντιμετώπιση της τρέχουσας ενεργειακής-πληθωριστικής κρίσης.

Δημοσιονομικές προβλέψεις

Για το 2022, ο προϋπολογισμός αναθεωρεί προς το καλύτερο τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας 2022-25 τόσο για το Ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης (εφεξής ΓΚ) από -4,4% σε -4,1% όσο και για το πρωτογενές αποτέλεσμα, από -2% σε -1,6%, ευθυγραμμιζόμενο με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Για το 2023 αναθεωρεί τις προβλέψεις προς το χειρότερο, από -1,4% σε -2% και από +1,1% σε +0,7% αντίστοιχα, επίπεδα χαμηλότερα από τις προβλέψεις τις Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σημαντικό ρόλο στο βελτιωμένο εκτιμώμενο αποτέλεσμα του Ισοζυγίου ΓΚ και του Πρωτογενούς αποτελέσματος του τρέχοντος έτους σε σχέση με το 2021 (κατά τρεις περίπου εκατοστιαίες μονάδες ΑΕΠ) διαδραμάτισε ο υψηλότερος του αναμενόμενου ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ για το 2022 και η μικρότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού για μέτρα στήριξης. Το σύνολο των μέτρων αυτών για το τρέχον έτος δεν οδήγησαν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα σε απόκλιση από τους δημοσιονομικούς στόχους που είχαν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2022-2025, δεδομένου ότι η χρηματοδότηση μεγάλου μέρους των παρεμβάσεων καλύπτεται από έσοδα του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, ευρωπαϊκούς πόρους, καθώς και αυξημένα φορολογικά έσοδα που προέρχονται κυρίως από την έμμεση φορολογία, την υψηλή οικονομική μεγέθυνση και τον πληθωρισμό.

Ενεργειακές παρεμβάσεις

Ειδικότερα, το σύνολο των ενεργειακών παρεμβάσεων εκτιμάται σε περίπου 10,7 δισ. ευρώ το 2022, εκ των οποίων 4,8 δισ. ευρώ (2,3% του ΑΕΠ) επηρεάζουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα και 5,9 δισ. ευρώ χρηματοδοτείται από τα επιπλέον έσοδα του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Το δημοσιονομικό κόστος των παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και λοιπών άλλων δημοσιονομικών παρεμβάσεων ανέρχεται σε 4,7 δισ. ευρώ το 2022 (2,2% ΑΕΠ), το οποίο είναι μειωμένο σε σχέση με πέρυσι και αφορά κυρίως επέκταση μέτρων που είχαν αποφασιστεί κατά τα πρώτα χρόνια εμφάνισης της πανδημίας. Για το έτος 2023, το έλλειμμα της ΓΚ αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο 2% του ΑΕΠ, ενώ αναμένεται και επιστροφή σε πρωτογενές αποτέλεσμα κατά 0,7% του ΑΕΠ.

Η βελτίωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος αποδίδεται στη μείωση του δημοσιονομικού κόστους των μέτρων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης (από 2,3% του ΑΕΠ το 2022 σε 0,6% το 2023), την ελαχιστοποίηση των μέτρων στήριξης της υγειονομικής κρίσης (από 2,1% του ΑΕΠ το 2022 σε 0,1% το 2023), τις φιλικές προς την ανάπτυξη δημοσιονομικές παρεμβάσεις (από 0,1% του ΑΕΠ το 2022 σε 1,9% το 2023) καθώς και τη συγκρατημένη αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας (από 5,6% το 2022 σε 1,8% το 2023).

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι το σενάριο υπόκειται σε ιδιαίτερο κίνδυνο, δεδομένων των προκλήσεων από το διαφαινόμενο περιβάλλον ύφεσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την αυξημένη αβεβαιότητα για τις διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις και των επιπτώσεών τους στο κόστος ενέργειας και διαβίωσης στη χώρα.
 

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα