Η νέα συμβιβαστική πρόταση του Σαρλ Μισέλ για το Ταμείο Ανάκαμψης φαίνεται ότι ανοίγει το δρόμο για μια συμφωνία, ύστερα από ένα μαραθώνιο διαπραγματεύσεων στις Βρυξέλλες, αλλά πρόκειται για ένα συμβιβασμό που «προσγειώνει» αρκετά απότομα τις προσδοκίες των χωρών του Νότου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, καθώς «ψαλιδίζονται» σημαντικά τα ποσά που θα δοθούν ως επιχορηγήσεις (δωρεάν χρήμα) και χάνουν αρκετά σε σχέση με τις αρχικές προτάσεις Γαλλίας - Γερμανίας και Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τώρα, πλέον, το «μπαλάκι» βρίσκεται στο γήπεδο των χωρών του Νότου, που μένει να φανεί απόψε, στην σημερινή, τέταρτη ημέρα διαπραγμάτευσης, αν αποδέχονται το συμβιβαστικό σχέδιο, το οποίο βλέπουν θετικά, όπως μετέδωσε το Bloomberg, οι «φειδωλές» χώρες του Βορρά, καθώς ικανοποιούνται σε μεγάλο βαθμό τα δικά τους αιτήματα. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες,
- Το αρχικό συνολικό ποσό του Ταμείου Ανάκαμψης δεν μειώνεται από τα 750 δισ. ευρώ, όμως στην τελευταία πρόταση του προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αλλάζει ακόμη περισσότερο προς το χειρότερο η αναλογία επιδοτήσεων - δανείων.
- Οι επιδοτήσεις πέφτουν στα 390 δισ. ευρώ, από το αρχικό ποσό των 500 δισ. ευρώ, και σχεδόν εξισώνονται με τα δάνεια, που ανεβαίνουν στα 360 δισ. ευρώ. Έτσι, οι επιδοτήσεις από 66% του συνολικού πακέτου μειώνονται στο 52%, γεγονός που ενισχύει τους φόβους των κρατών του Νότου ότι η προσπάθεια ανάκαμψης μετά την πανδημία θα τις «φορτώσει» με πρόσθετο χρέος, κάτι ιδιαίτερα προβληματικό για υπερχρεωμένες χώρες, όπως η Ιταλία και η Ελλάδα.
- Για την Ελλάδα, για παράδειγμα, σε σχέση με το αρχικό πακέτο επιδοτήσεων 20 δισ. ευρώ, η νέα πρόταση οδηγεί σε περικοπή περισσότερων από 4 δισ. ευρώ, τα οποία η χώρα θα πρέπει να λάβει με μορφή δανείων, εάν κρίνει ότι χρειάζονται.
- Οι «φειδωλές» χώρες πέτυχαν, όμως, διπλωματική νίκη και σε ένα ακόμη, κρίσιμο πεδίο. Με βάση τις συμβιβαστικές προτάσεις γίνεται δεκτή η πρόταση Ρούτε να εγκρίνεται με ομοφωνία από τους υπουργούς Οικονομικών κάθε πρόγραμμα αξιοποίησης πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και οι επιμέρους εκταμιεύσεις, κάτι που σημαίνει ότι ακόμη και μία χώρα αν διαφωνεί μπορεί να μπλοκάρει τις διαδικασίες και να παραπέμπεται το θέμα στους υπουργούς Οικονομικών και στους ηγέτες. Αν, για παράδειγμα, θεωρεί η Ολλανδία ότι δεν περιλαμβάνει αρκετά τολμηρές μεταρρυθμίσεις το σχέδιο της Ελλάδας, ή της Ιταλίας, θα μπορεί να το μπλοκάρει και να ζητεί την αναθεώρησή του. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, εξέφρασε σήμερα τη δυσαρέσκεια της ελληνικής κυβέρνησης για αυτή την εξέλιξη, λέγοντας ότι η διαδικασία αυτή δεν είναι λειτουργική -οι χώρες του Νότου επιμένουν να εγκρίνονται όλα μόνο από την Κομισιόν και όχι από τα κράτη μέλη.
Ο άτυπος «επικεφαλής» των χωρών του Νότου, Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, δήλωσε πάντως ότι: «Υπάρχουν οι ελπίδες για μία συμβιβαστική λύση, αλλά παραμένω επιφυλακτικός ως προς το αποτέλεσμα της συνόδου κορυφής. Υπήρξαν στιγμές έντασης, αλλά τα πράγματα προχώρησαν και ένας συμβιβασμός είναι πιθανός». Όλα δείχνουν ότι οι χώρες του Νότου, παρά τη δυσφορία που επικρατεί λόγω των μεγάλων παραχωρήσεων στους φειδωλούς του Βορρά δεν θα μπλοκάρουν τελικά τη συμβιβαστική πρόταση, καθώς δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για καθυστερήσεις.