Χρηστικά

«Ψήνεται» παράταση για τα αδήλωτα εισοδήματα λόγω αθρόας προσέλευσης


Σε 5 δισ. ευρώ τα αποκαλυφθέντα έως τώρα, σε 600 εκατ. ευρώ οι φόροι – Τι προβλέπει η νέα εγκύκλιος της ΑΑΔΕ για τους χρόνους παραγραφής

Την παράταση της προθεσμίας για την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων εισηγούνται στον επικεφαλής της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή, στελέχη της υπηρεσίας, λόγω της αυξημένης προσέλευσης φορολογουμένων, ειδικά στις τελευταίες μέρες, αλλά και την έκδοση, μόλις σήμερα, της ερμηνευτικής εγκυκλίου για τους χρόνους παραγραφής των εκκρεμών υποθέσεων.

Όπως έχει αποκαλύψει το Σin, (διαβάστε εδώ) τα εισοδήματα που αποκαλύφθηκαν φτάνουν στο ποσό των 5 δις. ευρώ, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, οι φορολογούμενοι που έπεσπευσαν μέχρι και χθες ανέρχονται σε περίπου 100.000 άτομα, ενώ τα ποσά των φόρων που βεβαιώθηκαν ξεπερνούν το ποσό των 600 εκατ. ευρώ.

Η προθεσμία για την οικειοθελή αποκάλυψη λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου, αλλά ουσιαστικά λήγει στις 29 του μηνός, δεδομένου ότι η 30ή είναι αργία (Σάββατο) και οι συγκεκριμένες δηλώσεις υποβάλλονται χειρόγραφα στην οικεία ΔΟΥ. 

Η προσέλευση των ενδιαφερόμενων αυξήθηκε αισθητά στις τελευταίες μέρες, μετά την έκδοση της απόφασης της ΑΑΔΕ, για τους χρόνους παραγραφής των εκκρεμών υποθέσεων, σε εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ. Επειδή, αμέσως μετά την απόφαση του ΣτΕ, υπήρχε μια ασάφεια, για τις υποθέσεις που παραγράφονται, όσοι είχαν εκκρεμότητες με απόκρυψη εισοδημάτων για την περίοδο 2006 – 2010 ήλπιζαν σε παραγραφή. Ωστόσο οι συγκεκριμένες υποθέσεις μένουν «ζωντανές» για έλεγχο και υπό προϋποθέσεις και οι υποθέσεις έως το 2001. Η διευκρίνιση αυτή, οδήγησε αρκετούς να σπεύσουν στις ΔΟΥ και να υποβάλλουν τη δήλωση ένταξης στη ρύθμιση ώστε να κλείσουν οριστικά τις εκκρεμότητες του παρελθόντος.

Το γεγονός ότι η απόφαση της ΑΑΔΕ δημοσιοποιήθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου και μόλις σήμερα εκδόθηκε η ερμηνευτική εγκύκλιος, σχετικά με το χρόνο παραγραφής των υποθέσεων, σημαίνει πως οι ενδιαφερόμενοι που περίμεναν το ξεκαθάρισμα του τοπίου, δεν έχουν αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους ώστε να ολοκληρώσουν την ένταξή τους στη ρύθμιση. Το γεγονός αυτό επισημαίνουν στον κ. Πιτσιλή υπηρεσιακοί παράγοντες της ΑΑΔΕ εισηγούμενοι παράταση της προθεσμίας, για μετά την 29η Σεπτεμβρίου, με επιβάρυνση, σε σχέση με όσους ενταχθούν νωρίτερα στη ρύθμιση.

Η προθεσμία ισχύει τόσο για τους ευρισκόμενους στις λίστες Λαγκάρντ, Μπόργιανς ή σε CDs όσο και για όσους τα στοιχεία τους δεν υπάρχουν στις λίστες, αλλά μπορεί η εφορία να τους εντοπίσει μέσω των εκτεταμένων διασταυρώσεων που πραγματοποιεί.

 

 

Το κόστος της οικειοθελούς συμμόρφωσης κυμαίνεται μεταξύ 30% και 60%, ανάλογα με το χρόνο απόκρψης, ενώ, για όσους μείνουν εκτός ρύθμισης, φτάνει στο 120% του ποσού που δεν δηλώθηκε, εφόσον βέβαια εντοπιστούν, από τις ποικίλες διασταυρώσεις στοιχείων που προέρχονται από ελληνικές και ξένες τράπεζες.

Υπενθυμίζεται, πως στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν φορολογούμενοι για τους οποίους έχει εκδοθεί ή θα εκδοθεί εντολή ελέγχου μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2017. Στην περίπτωση που έχει κοινοποιηθεί προσωρινός προσδιορισμός φόρου, ο πρόσθετος φόρος ανέρχεται στο 36%, ενώ σε διαφορετική περίπτωση στο 18%. Πάντως, υπάρχει η ευχέρεια, το ποσό που θα βεβαιωθεί, να καταβληθεί έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις.

Τι αναφέρει η εγκύκλιος

Πριν από λίγο η ΑΑΔΕ εξέδωσε εγκύκλιο με την οποία διευκρινίζονται ορισμένα σημεία της απόφασης του επικεφαλής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή, από την οποία προκύπτουν τα ακόλουθα:

Οι χρήσεις έως και το 2001 παραγράφονται.

Οι χρήσεις από το 2001 και μέχρι το 2005 μένουν ανοιχτές,εφόσον ο φορολογούμενος δεν έχει υποβάλει φορολογική δήλωση. Δηλαδή, όποιος δεν έχει υποβάλλει φορολογική δήλωση ελέγχεται ακόμη και για 15 χρόνια πίσω.

Για τις χρήσεις από το 2006 και μέχρι το 2010 οι υποθέσεις θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα εφόσον υπάρχουν συμπληρωματικά στοιχεία. Μεταξύ των στοχιείων που θεωρούνται συμπληρωματικά είναι και οι λίστες (με cds, USB κ.λπ.) που έφτασαν σε γνώση του υπουργείου Οικονομικών, όπως οι περίφημες Λαγκάρντ, Μπόργιανς κλπ.

Για τις υποθέσεις από το 2008 και μετά, η απόφαση προβλέπει πως θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα εφόσον υπάρχει φοροδιαφυγή και μάλιστα για αυτές ισχύει 20ετής παραγραφή.

Για τις χρήσεις από το 2011 και μετά, οι υποθέσεις ελέγχονται κανονικά, καθώς εμπίπτουν στην πενταετία από το χρόνο παραγραφής, που πλέον ισχύει ως γενικός κανόνας. Στις συγκεκριμένες υποθέσεις, ο έλεγχος θα εστιαστεί σε εκείνες του 2011 που κινδυνεύουν με παραγραφή στο τέλος του Δεκεμβρίου 2017 και κατόπιν σε εκείνες του 2012 κ.ο.κ.

 

 

 

 

Αναλυτικότερα το πλήρες κείμενο της εγκυκλίου της ΑΑΔΕ είναι το ακόλουθο:

ΘΕΜΑ: «Τροποποίηση της αριθμ. ΔΙΠΑΕΕ 1189600 ΕΞ 2016/29-12-2016 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 4396/2016) Απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί καθορισμού του αριθμού φορολογικών ελέγχων που θα διενεργηθούν κατά το έτος 2017 από τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., όπως ισχύει».

Α Π Ο Φ Α Σ Η

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. α) Τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 26 του ν. 4174/2013 (Α΄ 170) όπως ισχύει.

β) Τις διατάξεις του άρθρου 61 του ν. 4342/2015 (Α΄ 143), όπως ισχύει.

2. Το Κεφάλαιο Α1 «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του Μέρους Πρώτου του ν. 4389/2016 (Α΄ 94) και ειδικότερα της υποπαραγράφου β΄ της παραγράφου 2 και των υποπαραγράφων α΄ και β΄ της παρ. 6 του άρθρου 14, καθώς και των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 41 του νόμου αυτού.

3. Την αριθ. Δ. ΟΡΓ.Α 1036960 ΕΞ 2017/10-3-2017 (Β΄ 968/22-3-2017) απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων».

4. Την αριθ. 1/20-1-2016 (Υ.Ο.Δ.Δ. 18) πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» σε συνδυασμό με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 2β΄ του άρθρου 41 του ν. 4389/2016.

5. Τη με αριθ. πρωτ. ΔΔΑΔ Γ 1133287 ΕΞ 2017/12-9-2017 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) περί ορισμού αναπληρωτή του.

6. Την αριθ. ΔΙΠΑΕΕ 1189600 ΕΞ 2016/29-12-2016 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 4396/ 2016) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί καθορισμού του αριθμού φορολογικών ελέγχων που θα διενεργηθούν κατά το έτος 2017 από τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε..

7. Την αριθ. Δ.Σ.Σ. Α 1067278 ΕΞ 2017/05.05.2017 απόφαση Διοικητή Α.Α.Δ.Ε. (ΦΕΚ τ. Β΄ 1661/2017) «Επιχειρησιακό Σχέδιο Έτους 2017 της Α.Α.Δ.Ε.».

8. Την αριθ. ΔΙΠΑΕΕ ΕΜΠ 625/6-6-2017 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1985/2017) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων «Τροποποίηση της αριθ. πρωτ. ΔΙΠΑΕΕ 1189600 ΕΞ 2016/29-12-2016 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 4396/ 2016) περί καθορισμού του αριθμού φορολογικών ελέγχων που θα διενεργηθούν κατά το έτος 2017 από τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.».

9. Την αριθ. 1738/2017 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ.

10. Τις διατάξεις του άρθρου 17Α του ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179 Α΄/1997), όπως ισχύει.

11. Την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισης και προτεραιοποίησης του πλήθους των εμπλεκομένων φυσικών και νομικών προσώπων σε υποθέσεις ελέγχου-έρευνας.

12. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, 

αποφασίζουμε:

1. Μετά την παράγραφο 6 της αριθ. πρωτ. ΔΙΠΑΕΕ 1189600 ΕΞ 2016/29-12-2016 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 4396/ 2016) απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί καθορισμού του αριθμού φορολογικών ελέγχων που θα διενεργηθούν κατά το έτος 2017 από τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε, όπως ισχύει, προστίθεται νέα παράγραφος 7 ως εξής:

 

«7. Για τις εκκρεμείς υποθέσεις ελέγχων-ερευνών, οι οποίες έχουν προτεραιοποιηθεί σύμφωνα με τα ανωτέρω, οι Προϊστάμενοι των Υπηρεσιών Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) προτεραιοποιούν και ολοκληρώνουν ελέγχους - έρευνες ως κάτωθι:

(α) για ελεγχόμενες χρήσεις 2001 και μετά, με βάση τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθ. 84 του ν. 2238/1994 (μη υποβολή δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος),

(β) για ελεγχόμενες χρήσεις 2006 και μετά, με βάση τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθ. 84 και της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθ. 68 του ν. 2238/1994 (συμπληρωματικά στοιχεία),

(γ) για ελεγχόμενες χρήσεις 2008 και μετά, με βάση τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθ. 36 του ν. 4174/2013 (σε περίπτωση φοροδιαφυγής κατά τον ΚΦΔ),

(δ) για ελεγχόμενες χρήσεις 2011, 2012 και 2013, με βάση τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθ. 84 του ν. 2238/1994 και για φορολογικά έτη 2014 και επόμενα με βάση τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 36 του ν. 4174/2013 (πενταετής παραγραφή).

Τα παραπάνω ισχύουν για τις φορολογίες εισοδήματος και Κ.Β.Σ., καθόσον για τις φορολογίες κεφαλαίου, Φ.Π.Α. και τελών χαρτοσήμου ισχύουν διαφορετικοί χρόνοι παραγραφής.

Ως εκκρεμείς υποθέσεις ελέγχων-ερευνών νοούνται οι προτεραιοποιημένες υποθέσεις για τις οποίες ως την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας δεν έχει θεωρηθεί έκθεση ελέγχου ή πληροφοριακή έκθεση».

Οι παράγραφοι 7 και 8 αναριθμούνται σε 8 και 9 αντίστοιχα.

2. Κατά τα λοιπά ισχύει η αριθ. ΔΙΠΑΕΕ 1189600 ΕΞ 2016/29-12-2016 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 4396/ 2016) απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, όπως τροποποιήθηκε με τη αριθ. πρωτ. ΕΜΠ 625/6-6-2017 (ΦΕΚ Β΄ 1985/2017) όμοια.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ακριβές αντίγραφο

Χριστίνα Πετρίδου

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

α/α

ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΣΑΪΤΗΣ

Γενικός Διευθυντής Φορολογικής Διοίκησης

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις