Ελλάδα

ΣΔΙΤ και ελληνική εμπειρία: Προβλήματα και κίνδυνοι


Οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Ελλάδα απέκτησαν νομικό πλαίσιο εφαρμογής με τον ν. 3389/2005. Έκτοτε εμφανίζονταν στην οικονομική ζωή για την υλοποίηση έργων ποικίλων στοχεύσεων χωρίς, ωστόσο, να αποκτήσουν βαρύνουσα διάσταση στην παραγωγή έργων υποδομής.

Από την ψήφιση του νόμου (2005) μέχρι και τον Ιούλιο του 2019 (τελευταίες εθνικές εκλογές), οι ΣΔΙΤ που είχαν υπογραφεί έφταναν σε συνολικό προϋπολογισμό τα 783 εκατ. ευρώ.

Η σημερινή κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, στράφηκε στη χρησιμοποίηση των ΣΔΙΤ για την υλοποίηση κάθε είδους έργων υποδομής (κτιριακά, υδραυλικά, συγκοινωνιακά, κοινωνικής πρόνοιας, υγείας κ.λπ.). Είναι, μάλιστα, τόσο εξεζητημένο όλο αυτό, που θα μπορούσαμε να μιλήσουμε κυριολεκτικά για «ΣΔΙΤ-ET» («ΣΔΙΤ Ελληνικού Τύπου»). Ως αποτέλεσμα, οι εγκεκριμένες, υπό έγκριση ή εξαγγελθείσες ΣΔΙΤ ξεπερνούν σε προϋπολογισμό (εκτιμώμενη αξία συμβάσεων) τα έξι δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τα έως και τώρα δημοσιοποιηθέντα στοιχεία.

Στην Ελλάδα επί 15 χρόνια οι ΣΔΙΤ χρησιμοποιούνταν/επιλέγονταν ως ειδική λύση ανάγκης για την κατασκευή/υλοποίηση μεμονωμένων δημόσιων έργων υπό δυσχερείς οικονομικούς όρους. Η τρέχουσα κυβερνητική προσέγγιση έχει 25 ένα κολοσσιαίων διαστάσεων πρόγραμμα ΣΔΙΤ, στο πλαίσιο μιας λογικής «να κατασκευαστούν σχεδόν τα πάντα με ΣΔΙΤ».

Η εξέλιξη αυτή εγείρει πολλά ερωτήματα και ανησυχίες, καθώς το πρόγραμμα αυτό πάσχει σοβαρά:

  • ως προς την τεχνική προετοιμασία του
  • ως προς τον επιχειρησιακό ορθολογισμό του
  • ως προς τα οικονομικά χαρακτηριστικά του
  • ως προς τις δημοσιονομικές επιπτώσεις του
  • ως προς τις άδηλες επιπτώσεις του στο δημόσιο χρέος και το έλλειμμα
  • ως προς τον δημοκρατικό έλεγχό του και τη διαφάνεια των στοιχείων του.

Τα προβλήματα που φαίνεται να δημιουργούνται είναι ιδιαίτερα μεγάλα και αφορούν τόσο το παρόν όσο και το μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο μέλλον της χώρας.

Όλο το κείμενο εργασίας: https://bit.ly/3IOPt4W

* Κείμενο εργασίας του Ηλία Ξανθάκου, Τοπογράφου Μηχανικού – Συμβούλου συγκοινωνιακών έργων, πρώην Γενικού Γραμματέα Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης, για το Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών ΕΝΑ

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα