Καθώς οι ψηφιακές υπηρεσίες αποτελούν σήμερα τη βασική προτεραιότητα για τους επικεφαλής των εταιρειών τηλεπικοινωνιών, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η αναποτελεσματική ψηφιακή ανάπτυξη βρίσκεται στην κορυφή των 10 προκλήσεων για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών στη μελέτη της Εrnst & Υoung, Top 10 risks for telecommunications operators. Η μελέτη αυτή αναδεικνύει ως πρόσθετες προκλήσεις τις υψηλές απαιτήσεις ασφάλειας, λόγω των αυξημένων κανονιστικών ρυθμίσεων για την προστασία των δεδομένων, και την έλλειψη νέων δεξιοτήτων του ανθρωπίνου δυναμικού. Η αντιμετώπιση των προκλήσεων αυτών είναι σαφές ότι χρήζει έναν νέο τρόπο προσέγγισης.
Με τα κρούσματα σκανδάλων έλλειψης προστασίας των δεδομένων να βρίσκονται διαρκώς στο προσκήνιο, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές αντιδρούν με μια πληθώρα απαιτήσεων συμμόρφωσης. Το τοπίο γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο, καθώς το Internet of Things πολλαπλασιάζει τις συνδεδεμένες στο διαδίκτυο συσκευές και οι δυνατότητες του 5G αυξάνουν δραματικά τις ροές δεδομένων. Η τάση αυτή αποτυπώνεται και στην τελευταία έκθεση της ΕΥ, Global Capital Confidence Barometer, με το 47% των στελεχών του κλάδου των τηλεπικοινωνιών να αναφέρει τα ρυθμιστικά και τα κανονιστικά ζητήματα ως τη μεγαλύτερη πρόκληση για νέες επιχειρηματικές συμφωνίες. Η ΕΥ κρίνει ότι, σε αυτό το πλαίσιο, η «εμπιστοσύνη» αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για τους παρόχους και πρέπει να προβάλουν την ασφάλεια και την εναρμόνιση με τις ρυθμιστικές απαιτήσεις ως βασικό στοιχείο της σχέσης με τους συνδρομητές.
Ο κλάδος αντιμετωπίζει έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων και το βάρος των αυξημένων κεφαλαιακών δαπανών
Παρότι οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών αναγνωρίζουν ότι οι οργανισμοί τους αντιμετωπίζουν έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων, μόλις το 3% θεωρεί την ανάπτυξη και διατήρηση του ανθρώπινου δυναμικού ως βασική στρατηγική προτεραιότητα. Είναι ενδεικτικό ότι, σε μια άλλη πρόσφατη μελέτη της ΕΥ, μόλις το 57% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων ευθυγραμμίζει τη στρατηγική για το ανθρώπινο δυναμικό με την ατζέντα του ψηφιακού μετασχηματισμού τους. Καθώς οι τεχνολογικοί κύκλοι αυξάνουν διαρκώς ταχύτητα, μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στον σχεδιασμό αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού, η οποία θα συμπεριλαμβάνει την επανεκπαίδευσή του σε νέες τεχνολογίες και δεξιότητες, είναι κρίσιμης σημασίας για την ενίσχυση της παραγωγικότητας του κλάδου και την εξασφάλιση μιας καλύτερης εμπειρίας για τους πελάτες.
Η αδυναμία αντιμετώπισης των αυξανόμενων κεφαλαιουχικών δαπανών ακολουθεί στην κατάταξη, καθώς ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα νέο κύμα επενδύσεων στα δίκτυα νέας γενιάς (όπως 5G, ευρυζωνικά δίκτυα χαμηλής ισχύος, οπτικές ίνες). Ενώ η ποιότητα του δικτύου παραμένει η ειδοποιός διαφορά για τους παρόχους, η έκθεση διαπιστώνει ότι η αύξηση της έντασης κεφαλαίου και ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων δικτύου, καθιστούν δυσκολότερο για τον κλάδο να επιτύχει ισχυρές αποδόσεις στις επενδύσεις του.
Η καινοτομία απαιτεί μετασχηματισμό του μοντέλου λειτουργίας
Όπως αναφέρει η ΕΥ, η ανάγκη για «έξυπνη» συνδεσιμότητα (intelligent connectivity) εξακολουθεί να αυξάνεται, η αδυναμία παρακολούθησης των σεναρίων μετασχηματισμού του κλάδου (6η θέση στην κατάταξη των προκλήσεων) και συνεργασίας με στρατηγικούς συνεργάτες για την ενίσχυση της καινοτομίας (10η θέση), επισημαίνονται ως κρίσιμες προκλήσεις για τον κλάδο.
Πρόσθετες προκλήσεις που αναφέρονται στην κατάταξη περιλαμβάνουν – εν συντομία – την ανεπαρκή διαχείριση χαρτοφυλακίου (7η θέση) και την ανεπαρκή συνεργασία με εξειδικευμένες εταιρείες του κλάδου και τον δημόσιο τομέα (9η θέση).
Αναφερόμενος στα συμπεράσματα της έρευνας, ο κ. Χρήστος Κόκιος, Senior Manager και επικεφαλής του κλάδου Τεχνολογίας, Media & Τηλεπικοινωνιών της ΕΥ Ελλάδος, σχολιάζει: «Παρότι οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες δίνουν τη δυνατότητα στους παρόχους να προσφέρουν νέες υπηρεσίες και εμπειρίες στους πελάτες τους, αποτελούν, ταυτόχρονα, και σημείο εισόδου νέων ανταγωνιστών που λειτουργούν με νέα ρηξικέλευθα μοντέλα επιχειρηματικής λειτουργίας και διακρίνονται σε συγκεκριμένες ψηφιακές δεξιότητες. Στην πορεία τους προς το 5G, οι πάροχοι καλούνται να υιοθετήσουν μια δομημένη προσέγγιση ως προς τις στρατηγικές συμμαχίες τους και την αξιολόγηση στοχευμένων εξαγορών start-ups ή εταιρειών με κλαδική εξειδίκευση. Στο σταυροδρόμι αυτό, η αποτυχία των παρόχων να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο λειτουργίας που να αξιοποιεί την καινοτομία είναι δυνατόν να αμφισβητήσει στο μέλλον ακόμα και την ίδια τους την ύπαρξη».