Οικονομία

Στον αέρα το σχέδιο διάσωσης-εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας -Λύση από τα Εμιράτα;


«Κόβονται» και από το πρόγραμμα για τις κορβέτες, αναζητείται νέος επενδυτής

Βαριά σύννεφα σωρεύονται στον ορίζοντα της διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την Onex του Πάνου Ξενοκώστα. Αν και δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα, είναι πλέον βέβαιο,ότι η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία θα αποκλεισθεί εντελώς από το μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Ναυτικού. Εξ αιτίας αυτού έχει καθυστερήσει η κατάθεση του σχεδίου εξυγίανσης στο δικαστήριο, αφού αμφισβητείται η βιωσιμότητά του και απαιτούνται σημαντικές προσαρμογές.

Από την πρώτη στιγμή της ανακοίνωσης της συμφωνίας με τη Γαλλία για τις φρεγάτες, έγινε σαφές ότι και οι τρεις θα κατασκευαστούν εξ ολοκλήρου στη Γαλλία. Μέχρι πρόσφατα  η εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία είχε προσδοκίες για συμμετοχή στο πρόγραμμα, καθώς οι Αμερικανοί της Lockheed είχαν υποβάλει προτάσεις για συμπαραγωγή τριών φρεγατών στην Ελλάδα.

Στο στάδιο των αρχικών ανακοινώσεων της συμφωνίας με τους Γάλλους, είχε μείνει ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξει ελληνική συμμετοχή στην κατασκευή των γαλλικών κορβετών Gowind, για τις οποίες άλλωστε δεν έχει οριστικοποιηθεί η συμφωνία με τη Γαλλία (ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε προχθές στη Βουλή για «ανοιχτή προοπτική απόκτησης νέων κορβετών»).

Σύμφωνα με πληροφορίες, παρά το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση επιχείρησε να ασκήσει πίεση στους Γάλλους για κάποια συμμετοχή των Ναυπηγείων Ελευσίνας στην παραγωγή των κορβετών, η γαλλική πλευρά παραμένει αμετακίνητη στη γραμμή του «100% made in France».

Οι παλιές "αμαρτίες"

Από τις χθεσινές αναφορές του πρωθυπουργού στη Βουλή, ο οποίος εξαπέλυσε και «καρφιά» εναντίον των Ναυπηγείων Ελευσίνας για τις καθυστερήσεις στο πρόγραμμα για τις πυραυλακάτους, έγινε σαφές ότι ούτε η ίδια η κυβέρνηση έχει την πρόθεση να υποστηρίξει με ιδιαίτερο σθένος τη συμμετοχή των ναυπηγείων στο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού.

Όπως τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, «η ιστορία ναυπήγησης πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού στα ελληνικά ναυπηγεία ενίοτε υπήρξε εξαιρετικά πονεμένη. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι δυστυχώς ο Έλληνας φορολογούμενος επωμίστηκε ένα εξαιρετικά υψηλό τίμημα απόκτησης πλοίων, μόνο και μόνο για να λέμε ότι κρατάμε ζωντανά ναυπηγεία τα οποία τουλάχιστον στο παρελθόν δεν μπορούσαν να είναι ανταγωνιστικά και ούτε καν συνεπή στις δεσμεύσεις τους απέναντι στο Πολεμικό Ναυτικό. Ακόμη δεν έχουμε παραλάβει την έβδομη πυραυλάκατο τύπου Ρουσσέν. Μιλάμε για ένα πρόγραμμα που είχε δρομολογηθεί πριν 20 χρόνια».

Ο διαφαινόμενος οριστικός αποκλεισμός των Ναυπηγείων Ελευσίνας από τη μεγάλη προμήθεια του Ναυτικού έχει αλλάξει εντελώς τα... μαθηματικά του εγχειρήματος διάσωσης, καθώς αφαιρέθηκε μια πολύτιμη πηγή εσόδων, που και ο Α. Γεωργιάδης έχει αναγνωρίσει στο πρόσφατο παρελθόν ότι είναι απολύτως απαραίτητη για να προχωρήσει η εξυγίανση και να μην ενεργοποιηθεί το σενάριο της πτώχευσης και εκ νέου πώλησης των περιουσιακών στοιχείων των ναυπηγείων από ειδικό εκκαθαριστή.

 Και νέος στρατηγικός επενδυτής

Σύμφωνα με πληροφορίες του Σin, η κυβέρνηση κάνει αγωνιώδη προσπάθεια να προσεγγίσει και νέο επενδυτή, ο οποίος θα υποστηρίξει χρηματοδοτικά το εγχείρημα, δίπλα στην Onex και την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι διερευνητικές επαφές στο παρασκήνιο γίνονται με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο πλαίσιο και της σχέσης αμυντικής συνεργασίας που έχει αναπτυχθεί από τον Νοέμβριο του 2020, μέσω της σχετικής συμφωνίας των δύο πλευρών.

Οι διαπραγματεύσεις αυτές δεν είναι εύκολες, καθώς μάλιστα διεξάγονται την ύστατη στιγμή και αφού έχει ήδη εκπνεύσει ο χρόνος (στις 30 Σεπτεμβρίου) για την υποβολή του σχεδίου εξυγίανσης των ναυπηγείων στο δικαστήριο. Εάν δεν κλείσει αυτή η συμφωνία, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πλέον αμφίβολη και η συμμετοχή της DFC στο εγχείρημα, που πλέον θα θεωρείται υψηλού κινδύνου, στο βαθμό που θα είναι αβέβαιη η βιωσιμότητα των ναυπηγείων.

Παράλληλα με τις διαπραγματεύσεις για είσοδο και νέου επενδυτή, εξετάζεται πώς θα μπορούσε να κουρευτεί και να ρυθμισθεί με ευνοϊκότερο τρόπο το υπέρογκο χρέος των ναυπηγείων, που πλησιάζει τα 500 εκατ. ευρώ. Ήδη σχεδιαζόταν ένα κούρεμα κατά 50%, αλλά πλέον εκτιμάται ότι θα χρειασθεί ακόμη πιο δραστική λύση για τα χρέη, ώστε να μπορεί να λειτουργήσει το ναυπηγείο με βάση τις νέες, κουρεμένες προβλέψεις για τα μελλοντικά του έσοδα.

Εάν δεν καταστεί δυνατό να βρεθεί λύση σε αυτό το πλαίσιο σε εύλογο χρονικό διάστημα, θα είναι αναπόφευκτη η εφαρμογή του σχεδίου "Β", δηλαδή τα ναυπηγεία θα οδηγηθούν σε πτώχευση και θα γίνει διαγωνισμός για την πώληση των περιουσιακών τους στοιχείων χωρίς τα βάρη των χρεών.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις