Ελλάδα

Τα μέτρα για την εθνική στρατηγική «Stop-bullying»


Τους άξονες της εθνικής στρατηγικής και την εκστρατεία ενημέρωσης για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, παρουσίασε μαζί με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης, σε δημόσια εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης, στη Θεσσαλονίκη.

Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν περιλαμβάνουν - μεταξύ άλλων - την πλατφόρμα καταγραφής, διαχείρισης και παρακολούθησης περιστατικών stop-bullying.gov.gr, τη στελέχωση των σχολείων με περισσότερους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους, την ένταξη στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών δράσεων ενεργού πολίτη, νέο σχολικό κανονισμό, την επαναφορά της πενθήμερης αποβολής και δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών, ψηφιοποίηση του απουσιολογίου, την απλοποίηση των διαδικασιών για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, αυστηροποίηση των κανόνων για τη χρήση κινητών τηλεφώνων.

«Λέμε την αλήθεια. Δεν βάζουμε τίποτα κάτω από το χαλί. Το πρώτο βήμα για να αντιμετωπίσεις ένα πρόβλημα είναι να αποδεχτείς την ύπαρξή του και να ορίσεις ποιες είναι οι συντεταγμένες του προβλήματος. Και ακριβώς αυτό θα προσπαθήσουμε να θεραπεύσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό, αυτό το απόστημα το οποίο πρέπει να σπάσει», τόνισε ο κ. Πιερρακάκης.

«Stop-bullying.gov.gr», η πλατφόρμα καταγραφής και παρακολούθησης της διαχείρισης περιστατικών βίας και εκφοβισμού

Σε ό,τι αφορά την ψηφιακή πλατφόρμα στην ιστοσελίδα stop-bullying.gov.gr ο υπουργός εξήγησε ότι «είναι μια πλατφόρμα όπου καθένας θα μιλήσει, θα μοιραστεί μια εμπειρία […], έχει συστήματα αποτύπωσης των περιστατικών, συστήματα διαχείρισης των περιστατικών από τα σχολεία και τις διευθύνσεις εκπαίδευσης, έχει διαλειτουργικότητα, ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό».

Στην πλατφόρμα θα μπορούν να γίνονται επώνυμες αναφορές από μαθητές και γονείς. Η είσοδος σε αυτήν θα γίνεται με τη δημιουργία προσωπικού λογαριασμού -για τους γονείς με τους κωδικούς taxis, και για τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, με τους κωδικούς τους που διαθέτουν στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

«Υπάρχει ένα ερωτηματολόγιο της καταγραφής του περιστατικού ενδοσχολικής βίας, όπου ζητούνται κάποια συγκεκριμένα στοιχεία και περιλαμβάνει και μια αποτύπωση του είδους της βίας που έχει υποστεί κανείς, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή. Όλα αυτά τα στοιχεία, μαζί και με πρόσθετες πληροφορίες, τις οποίες μπορεί κανείς να μοιραστεί, ενδεχομένως και με άλλο υλικό, με κάποια φωτογραφία και οτιδήποτε άλλο αποτελεί κομμάτι αυτής της πλατφόρμας. Και αμέσως μετά για την αναφορά που έχει υποβληθεί, υπάρχει χρονοσήμανση, δηλαδή παρακολουθούμε το πόσο γρήγορα διαχειρίζεται κανείς το συγκεκριμένο περιστατικό», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.

Ο υπουργός επισήμανε ότι η αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας δεν έχει να κάνει μόνο με μια πλατφόρμα γιατί «μια πλατφόρμα δεν είναι μία ολοκληρωμένη πολιτική» και μίλησε για τις επιτροπές που έχουν συσταθεί υπό τον πρωθυπουργό και με συναρμόδια υπουργεία, για τα πρωτόκολλα και επίπεδα διαχείρισης των περιστατικών (σε επίπεδο σχολείου, τετραμελών ομάδων στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, υπουργείου), καθώς και για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων με μεγάλο αριθμό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.

Δράσεις ενεργού πολίτη ακόμη και στις σχολικές εκδρομές

Σε ό,τι αφορά την πολιτική πρόληψης ο υπουργός ανέφερε πως θα γίνουν δράσεις εντός του σχολείου με αλλαγές στα μαθήματα και στα προγράμματα σπουδών, καθώς και ένα νέο πλαίσιο κανόνων και συνηθειών. «Πρέπει να καλλιεργήσουμε ακόμη περισσότερο μια κουλτούρα κοινωνικού κεφαλαίου, σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης μέσα στα σχολεία», είπε, εξηγώντας ότι από τον Σεπτέμβριο «εντάσσουμε στα σχολεία τις λεγόμενες δράσεις ενεργού πολίτη, από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Α' Λυκείου, οι οποίες αφορούν σε θέματα που έχουν να κάνουν με το πώς δουλεύουμε σε ομάδες, με το πώς αναπτύσσουμε εθελοντικές δράσεις στο πλαίσιο του σχολείου μας, της κοινότητάς μας, της πόλης μας και είναι μια επίσης οριζόντια μαθησιακή παρέμβαση». Οι δράσεις αυτές, όπως πρόσθεσε, θα ενταχθούν στη σχολική καθημερινότητα και θα συνδεθούν ακόμη και με τις σχολικές εκδρομές.

Τι αλλάζει με τις απουσίες, τις αποβολές και τα κινητά τηλέφωνα

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν στο σχολείο ο κ. Πιερρακάκης επισήμανε ότι από τον Σεπτέμβριο οι γονείς όλων των μαθητών θα πρέπει να υπογράψουν τους κανονισμούς λειτουργίας του σχολείου. «Αυτό είναι πάρα πολύ βασικό για να διαμορφώσουμε την κουλτούρα ότι το προνόμιο πάει μαζί με την υποχρέωση. Και πρέπει να αναπτυχθεί σεβασμός απέναντι στο θεσμό, στον πολιτισμό μας και στον χώρο στον οποίο αλληλεπιδρούμε με άλλους», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι ο κανονισμός θα έχει ολοκληρωθεί το καλοκαίρι πριν από την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς.

Επίσης, από τον Σεπτέμβριο μέσα από την νέα πλατφόρμα «e-parents» ψηφιοποιείται η καταγραφή των απουσιών, ώστε «η οικογένεια του μαθητή να παρακολουθεί τους βαθμούς, τις απουσίες του μαθητή, να υπάρχει μία άμεση ψηφιακή ενημέρωση της οικογένειας».

Επίσης αυστηροποιείται η δυνατότητα διαγραφής απουσιών στο τέλος της χρονιάς. «Είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να εξαλειφθεί. Ακριβώς γι αυτόν τον λόγο αυτό θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών με πολύ συγκεκριμένες ρητές εξαιρέσεις - για παράδειγμα ιατρικοί λόγοι, όπως επίσης θα γίνει επαναφορά στο παλαιότερο καθεστώς και οι 114 απουσίες δεν θα είναι πλέον αδικαιολόγητες, θα επανέλθουν και οι δικαιολογημένες απουσίες, και η προσμέτρηση για καθυστέρηση, ενώ οι γονείς θα μπορούν να δικαιολογούν έως δύο ημέρες απουσιών και μετά θα χρειάζεται ιατρική γνωμάτευση», είπε.

Ο υπουργός σημείωσε ακόμη ότι οι εκπαιδευτικοί ομονοούν στο ότι ζητούν εργαλεία για να μπορέσουν να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις στο σχολικό περιβάλλον και στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε ότι θα επανέλθει η δυνατότητα επιβολής πενθήμερης αποβολής, ενώ επιπλέον ο σύλλογος διδασκόντων θα μπορεί να κάνει αλλαγή τμήματος σε ένα παιδί, και παράλληλα θα γίνει πολύ πιο εύκολη γραφειοκρατικά η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

«Όλα αυτά τα εργαλεία μας έχουν ζητηθεί από την κοινότητα των δασκάλων των καθηγητών και άμεσα από αυτή την εβδομάδα θα υπογραφεί σχετική υπουργική απόφαση», διευκρίνισε ο κ. Πιερρακάκης. Επίσης, γνωστοποίησε ότι στις περιπτώσεις που κάποιος μαθητής κάνει ηθελημένα ζημιά στις υποδομές του σχολείου, θα υπάρχει μία ρητά διατυπωμένη διαδικασία, ώστε το κόστος των επισκευών να επιβαρύνει την οικογένεια του μαθητή.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη χρήση των κινητών τηλεφώνων, σημειώνοντας ότι στα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού «σηκώνονται ξαφνικά πολλά κινητά τηλέφωνα», είπε ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλλει αποβολή έως πέντε ημέρες ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού, ενώ σε περιστατικά καταγραφής ευαίσθητων προσωπικών στιγμών παιδιών που δεν θα έπρεπε ποτέ να αναπαράγονται στο διαδίκτυο «αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων παιδιών σε ευαίσθητες στιγμές, τότε υποχρεωτικώς θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος και αυτό ακριβώς αποτυπώνεται και στην υπουργική απόφαση».

«Τα μέτρα αυτά έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα και όλα από κοινού πιστεύουμε ότι έχουν τις προϋποθέσεις να ξεκινήσουν να σπάνε αυτό το απόστημα», κατέληξε ο υπουργός. Στα στοιχεία για τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού αναφέρθηκε η υφυπουργός Παιδείας , Ζέττα Μακρή, παρατηρώντας ότι η προσέγγιση της αντιμετώπισής τους δεν αφορά μόνο τον αριθμό τους και το πόσο έχουν αυξηθεί, αλλά και τη φύση και την έντασή τους. Τόνισε ότι μπορεί να βγαίνουν πλέον περιστατικά bullying στη επιφάνεια, αλλά τα περισσότερα μένουν στη σιωπή και μένουν αεπούλωτα τα τραύματα των παιδιών και αυτό είναι κάτι που μέσα από τα μέτρα που λαμβάνονται θα πρέπει να αλλάξει. Τα μέτρα, όπως εξήγησε, στοχεύουν να προλαμβάνουν συμπεριφορές, να ανιχνεύουν περιστατικά, αλλά και να τα αντιμετωπίζουν με εχεμύθεια, διακριτικότητα και ασφάλεια.

Για το αγκάλιασμα μίας καμπάνιας εθνικής εμβέλειας μίλησε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου. Η καμπάνια stop-bullying και το βίντεο που παρουσιάστηκε στην εκδήλωση, υλοποιήθηκαν με την υποστήριξη του Ιδρύματος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα