Σε μια σπάνια συνεργασία ανάμεσα σε δύο σφοδρούς ανταγωνιστές, η Amazon χρησιμοποιεί πύραυλο της SpaceX για να εκτοξεύσει την επόμενη παρτίδα δορυφόρων του Project Kuiper, της δικής της προσπάθειας να ανταγωνιστεί το δίκτυο δορυφορικού internet Starlink του Elon Musk.
Η εκτόξευση, υπό την προϋπόθεση καλών καιρικών συνθηκών, είχε προγραμματιστεί για τα ξημερώματα της Τετάρτης (ώρα Ελλάδος) από το ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα. Ο πύραυλος Falcon 9 της SpaceX μεταφέρει 24 δορυφόρους Kuiper, σε αποστολή με την κωδική ονομασία “KF-01”. Η διαδικασία μεταδίδεται ζωντανά μέσω της πλατφόρμας X, επίσης ιδιοκτησίας του Musk,αλλά και στο YouTube (δείτε πιο κάτω).
Ένας ανταγωνισμός που περνά... από το διάστημα
Το Project Kuiper ξεκίνησε το 2019, με στόχο τη δημιουργία ενός δικού του δικτύου ευρυζωνικού internet χαμηλής τροχιάς, αποτελούμενου από πάνω από 3.000 δορυφόρους. Η Amazon έχει δεσμευτεί έναντι της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών των ΗΠΑ (FCC) να έχει θέσει σε τροχιά τουλάχιστον 1.600 δορυφόρους έως τα τέλη Ιουλίου 2026.
Μέχρι στιγμής, η Amazon έχει πραγματοποιήσει δύο επιτυχημένες εκτοξεύσεις μέσω της United Launch Alliance, εκτοξεύοντας συνολικά 54 δορυφόρους. Εφόσον η σημερινή αποστολή στεφθεί με επιτυχία, ο συνολικός αριθμός των Kuiper δορυφόρων σε τροχιά θα φτάσει τους 78.
Για να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα, η Amazon έχει κλείσει έως και 83 εκτοξεύσεις, μεταξύ των οποίων και τρεις με τη SpaceX.
Μάχη δισεκατομμυριούχων: Bezos vs Musk
Η συνεργασία αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς έρχεται σε ένα πλαίσιο σκληρού ανταγωνισμού μεταξύ των δύο δισεκατομμυριούχων ιδρυτών, Jeff Bezos και Elon Musk. Εκτός από την Amazon και το Project Kuiper, ο Bezos ανταγωνίζεται τον Musk και στον τομέα των εκτοξεύσεων μέσω της δικής του διαστημικής εταιρείας Blue Origin.
Η Blue Origin πραγματοποίησε την παρθενική πτήση του βαρέος πυραύλου New Glenn τον Ιανουάριο, με στόχο να ανταγωνιστεί τον ανακυκλώσιμο Falcon 9 της SpaceX. Αν και η Blue Origin υπολείπεται ακόμη σε επιδόσεις, ο Bezos έχει δηλώσει πως το διαστημικό του εγχείρημα θα ξεπεράσει ακόμη και την ίδια την Amazon.
Ένα στοίχημα δεκάδων δισ.
Το Project Kuiper είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην ιστορία της Amazon, με ήδη δεσμευμένα πάνω από 10 δισ. δολάρια και πιθανό τελικό κόστος που μπορεί να φτάσει έως και 23 δισ. δολάρια, σύμφωνα με αναλυτές της Bank of America. Και αυτό χωρίς να υπολογίζεται το κόστος κατασκευής των τερματικών συσκευών που θα επιτρέπουν στους χρήστες να συνδέονται στο δίκτυο.
Η Amazon εκτιμάται πως δαπανά 150 εκατ. δολάρια ανά εκτόξευση το 2025, ενώ το κόστος παραγωγής των δορυφόρων υπολογίζεται στα 1,1 δισ. δολάρια μέχρι το τέταρτο τρίμηνο.
Κυνηγώντας μια αγορά 40 δισ. δολαρίων
Παρά τα τεράστια κόστη, η Amazon ποντάρει σε μια αγορά που αναμένεται να ξεπεράσει τα 40 δισ. δολάρια μέχρι το 2030, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Boston Consulting Group. Εφόσον κατακτήσει το 30% της αγοράς, η Kuiper θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα 7,1 δισ. δολαρίων έως το 2032, σημειώνουν οι αναλυτές.
Ωστόσο, ο πήχης παραμένει ψηλά, καθώς η Starlink της SpaceX διαθέτει ήδη περίπου 8.000 δορυφόρους και 5 εκατ. πελάτες παγκοσμίως, κερδίζοντας έδαφος με ταχείς ρυθμούς. Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Bank of America, οι προβλέψεις τους για την Amazon ίσως είναι τελικά… συντηρητικές.