Συνεντεύξεις

Theon: 71 στρατοί αγοράζουν αμυντικά συστήματα Made in Greece!


Μιλάει στο Sofokleousin.gr ο Δημήτρης Παρθένης, Chief Financial Officer του Theon Group

Τα προγράμματα επανεξοπλισμού της Ευρώπης και ενίσχυσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας δημιουργούν πρόσφορες συνθήκες για τις επιχειρήσεις παραγωγής αμυντικών συστημάτων, που αναπτύσσουν καινοτόμα προϊόντα και εφαρμογές. Ολες σπεύδουν να επωφεληθούν και να εξασφαλίσουν  μεγαλύτερο μερίδιο από την τεράστια πίτα  των εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Στην κούρσα που βρίσκεται σε εξέλιξη, συμμετέχουν πολλές ελληνικές επιχειρήσεις.  Μία από τις πρώτες θέσεις καταλαμβάνει η Theon. Δεν περίμενε αυτή την ευκαιρία για να προχωρήσει. Ξεκίνησε πριν από 28 χρόνια και τώρα βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, έχοντας αναπτύξει προϊόντα και εφαρμογές που απευθύνονται στη διεθνή αγορά. Μία στις τρεις χώρες παγκοσμίως- δηλαδή οι ένοπλες δυνάμεις της, χρησιμοποιούν προϊόντα της ελληνικής εταιρείας που πρωτοπορεί.

Οι καινοτομίες και η τεχνογνωσία της επιβραβεύοννται, με επιταχυνόμενη αύξηση των πωλήσεων, η οποία θα συνεχιστεί, καθώς θα υλοποιούνται τα κολοσσιαία εξοπλιστικά προγράμματα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η “ανάφλεξη” στη Μέση Ανατολή   θα προκαλέσει ασφαλώς  μία παγκόσμια κούρσα εξοπλισμών και αμυντικών προμηθειών.

Τεχνολογία και εξωστρέφεια

Η Theon  είναι έτοιμη να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που δημιουργούνται και να ενισχύσει τη θέση της στην παγκόσμια αγορά. Τώρα είναι ο νούμερο 1 κατασκευαστής φορητών ηλεκτροπτικών συστημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο. Θα ακολουθήσουν και άλλες πρωτιές.

 Για τις επιδόσεις και τις προοπτικές του διεθνοποιημένου ελληνικού ομίλου μιλάει στο sofokleousin.gr ο Δημήτρης Παρθένης, Chief Financial Officer του Theon Group. σε συνέντευξή του στο sofokleousin.gr.

 «Eξάγουμε σε 71 χώρες», επισημαίνει. «Μία στις τρεις χώρες στον πλανήτη χρησιμοποιεί κάποιο από τα προϊόντα μας.Έχουμε παρουσία στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία, στη Γαλλία, στη Σαουδική Αραβία και σε δεκάδες ακόμη αγορές. Και αυτό είναι μόνο η αρχή».

Η αναπτυξιακή στρατηγική της THEON βασίζεται σε τρεις λέξεις: τεχνολογία, ευελιξία, εξωστρέφεια. «Επενδύουμε σε υποδομές, σε τεχνολογίες αιχμής όπως το 3D printing και η ηλεκτρομαγνητική προσομοίωση. Προχωράμε και με διεθνείς συνεργασίες. Στο επίκεντρο πάντα η προσαρμογή στις ανάγκες του τελικού χρήστη».

Ανοδος μετοχής 219%! 

 Επιστέγασμα ενός κύκλου ανάπτυξης, διεθνούς αναγνώρισης και υψηλών οικονομικών επιδόσεων ήταν η εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ (Euronext). Η αποδοχή από την αγορά ήταν πρωτοφανής: Σε 16 μήνες η μετοχή της Theon έχει σημειώσει άνοδο 219%! 
   «Η κεφαλαιοποίησή μας έχει τριπλασιαστεί, φτάνοντας τα 2,3 δισ. ευρώ. Το επενδυτικό κοινό επιβραβεύει το πλάνο μας», τονίζει ο κ. Παρθένης.

Η THEON δεν μένει μόνο στους αριθμούς: «Η περιβαλλοντική υπευθυνότητα αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα», υπογραμμίζει. «Θέλουμε τα προϊόντα μας όχι μόνο να μην επιβαρύνουν, αλλά να συνεισφέρουν σ’ έναν θετικό κύκλο βιωσιμότητας». 
  Με την Ελλάδα ως βάση, αλλά με το βλέμμα στραμμένο στην παγκόσμια αγορά, ο στόχος είναι σαφής: «Να γίνουμε το απόλυτο σημείο αναφοράς στα ηλεκτροπτικά συστήματα. Και να μείνουμε εκεί».

Συνέντευξη στον ΤΑΣΟ ΤΣΟΜΠΑΝΙΔΗ

- Πριν από δύο-τρεις δεκαετίες η χώρα μας διέθετε αμυντική βιομηχανία με σημαντική παραγωγή και εγχώρια προστιθέμενη αξία. Γιατί απαξιώθηκε, έγινε προβληματική και  σχεδόν εξαφανίστηκε;

- Η κρίση των Ιμίων τον Ιανουάριο του 1996 αποτέλεσε καθοριστικό σημείο για την ελληνική εξοπλιστική στρατηγική. Μετά την αξιολόγηση των συμπερασμάτων που προέκυψαν από την κρίση, η ελληνική κυβέρνηση ξεκίνησε το επόμενο έτος ένα φιλόδοξο και μακροπρόθεσμο εξοπλιστικό πρόγραμμα. Η συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒΙ) σε αυτό το πρόγραμμα ήταν αξιόλογη και με ικανοποιητική προστιθέμενη αξία σε πολλούς τεχνολογικούς τομείς της βιομηχανίας.

 Ωστόσο, η οικονομική κρίση που άρχισε να γίνεται αισθητή στα τέλη της δεκαετίας του 2000, λίγα μόλις χρόνια μετά τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, άλλαξε τα δεδομένα. Το ελληνικό κράτος αναγκάστηκε να προχωρήσει σε δραστικές περικοπές δαπανών, συμπεριλαμβανομένων και των εξοπλιστικών. Παράλληλα, η ΕΑΒΙ δεν είχε καταφέρει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στις διεθνείς αγορές, ενώ αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και αβεβαιότητας λόγω της σοβαρής εγχώριας οικονομικής αστάθειας.

Αυτή η περίοδος αποτέλεσε μια σοβαρή δοκιμασία για την ΕΑΒΙ. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε τα τελευταία έξι χρόνια, η κρίση λειτούργησε ως καταλύτης για την ανασυγκρότησή της.

Σήμερα, η ΕΑΒΙ εμφανίζεται ενισχυμένη, διεκδικώντας και εξασφαλίζοντας εξαγωγικά συμβόλαια με ελληνικά αμυντικά προϊόντα, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία για το μέλλον της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

 Ανάπτυξη με συνεργασίες

- Η Theon ανήκει σε μία νέα γενιά επιχειρήσεων, που βασίζονται στην τεχνογνωσία, και μπορούν να σταθούν στον διεθνή ανταγωνισμό. Πώς το έχετε επιτύχει;

- Η εταιρεία Theon International έχει καταφέρει τα τελευταία πέντε χρόνια να αναδειχθεί στο Νο1 παγκοσμίως κατασκευαστή φορητών ηλεκτροπτικών συστημάτων. Παράλληλα, δραστηριοποιείται δυναμικά και στον τομέα της σχεδίασης και κατασκευής συστημάτων θερμικής απεικόνισης.
   Από την ίδρυσή της πριν από 28 χρόνια, βασικός στόχος της ήταν η καθιέρωση ενός ισχυρού και αναγνωρίσιμου brand name.

 Επιπλέον, βασικό στοιχείο της εταιρικής κουλτούρας της THEON αποτελεί η ανάπτυξη στρατηγικών συνεργασιών με άλλες εταιρείες του κλάδου ηλεκτροπτικών. Οι συνεργασίες αυτές περιλαμβάνουν βιομηχανική συνέργεια, μεταφορά τεχνογνωσίας, από κοινού συμμετοχή σε διεθνείς διαγωνισμούς και συν-ανάπτυξη νέων προϊόντων.

 Ισχυρή παρουσία στη διεθνή αγορά

- Το μεγαλύτερο μέρος  των εσόδων σας προέρχεται από τη διεθνή αγορά, από τις εξαγωγές. Ποιά είναι η στρατηγική σας;  

Βασικός πυλώνας της εξαγωγικής στρατηγικής της THEON είναι η σύναψη βιομηχανικών συνεργασιών με τοπικές εταιρείες κατασκευής ηλεκτροπτικών συστημάτων στις χώρες που επιλέγουν τα προϊόντα της. Η THEON έχει υιοθετήσει αυτή τη στρατηγική, καθώς επιτρέπει την αποτελεσματικότερη κάλυψη των αναγκών των πελατών της, μέσω της τοπικής παραγωγή

 Αυτό ενισχύει τη μακροχρόνια σχέση εμπιστοσύνης τόσο με τους τοπικούς βιομηχανικούς εταίρους, όσο και με τους τελικούς χρήστες των προϊόντων μας. 
   Επιπλέον συγκριτικό πλεονέκτημα της εταιρείας σε σχέση με τους ανταγωνιστές της είναι η δυνατότητά της να προσαρμόζει τα προϊόντα της σύμφωνα με τις εξειδικευμένες ανάγκες του κάθε χρήστη.
  Όσον αφορά τον εξαγωγικό προσανατολισμό της, η THEON επιδιώκει τη δημιουργία μιας διαφοροποιημένης παγκόσμιας πελατειακής βάσης, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, τηρώντας πάντοτε το ισχύον διεθνές νομικό πλαίσιο. Μέχρι σήμερα, η εταιρεία έχει επιτύχει εξαγωγές σε 71 χώρες, γεγονός που σημαίνει ότι μία στις τρεις χώρες παγκοσμίως χρησιμοποιεί κάποιο από τα προϊόντα μας. Μεταξύ των χωρών αυτών περιλαμβάνονται οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γερμανία, το Βέλγιο, η Γαλλία, η Ολλανδία, η Σουηδία, η Αυστρία, η Ινδονησία, η Σαουδική Αραβία και πολλές άλλες.

Υψηλές οικονομικές επιδόσεις

- Οι νέες τεχνολογίες και η ανάπτυξη χρειάζονται επενδύσεις...

- Οι αυξανόμενες εξαγωγικές επιτυχίες της THEON οδήγησαν από νωρίς στη στρατηγική απόφαση για αναβάθμιση και επέκταση των υφιστάμενων υποδομών της στην Ελλάδα. Στη διετία 2022-2023 η εταιρεία επένδυσε συνολικά 9,7 εκατ. ευρώ για την επέκταση των παραγωγικών της υποδομών στο Κορωπί. Η επένδυση θα ολοκληρωθεί εντός του 2025.

 Παράλληλα, η εταιρεία αξιοποιεί καινοτόμες μεθόδους κατασκευής, όπως η τρισδιάστατη εκτύπωση (3D Printing), για την παραγωγή εξαρτημάτων που δεν θα ήταν εφικτό να κατασκευαστούν με συμβατικές τεχνικές. Η προσέγγιση αυτή ενισχύει την τεχνολογική υπεροχή και την ευελιξία της εταιρείας στην παραγωγή εξειδικευμένων λύσεων.

 - Ποιές είναι οι οικονομικές επιδόσεις σας;  

Το 2024 ήταν ακόμη μία εξαιρετική χρονιά για την εταιρεία, καθώς έκλεισε με εξαιρετικά αποτελέσματα, συνέχεια μιας εντυπωσιακής 8ετίας με μέση αύξηση πωλήσεων άνω του 50% ετησίως. 
Το 2024 η THEON είχε κύκλο εργασιών 352,36 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 61,1% σε σχέση με το 2023. Είχε επίσης νέες παραγγελίες 466 εκατ. ευρώ και συνολικό ανεκτέλεστο παραγγελιών 654,2 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 21,1% σε σχέση με το 2023.

Τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 86,85 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 55,8% σε σχέση με το 2023. Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 86,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 73,9% σε σχέση με το 2023.
 Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 67,43 εκατ. ευρώ στη χρήση 2024,, αυξημένα κατά 86,8% σε σχέση με το 2023.

- Με τη συγκυρία που διαμορφώνεται διεθνώς οι προοπτικές σας βελτιώνονται περαιτέρω;

- Η θετική πορεία συνεχίζεται φέτος. Στο πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη (EBIT) ανήλθαν σε 23 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 34,2% σε σύγκριση με το 1ο τρίμηνο του 2024,.
 Το περιθώριο προσαρμοσμένου EBIT  ήταν 25,3% (έναντι 22,7% στο Α΄ τρίμηνο του 2024) – από τα υψηλότερα στον κλάδο. 
 Πέραν των ανεκτέλεστων παραγγελιών, η THEON διαθέτει συμβατικά δικαιώματα προαίρεσης ύψους 289 εκατ. ευρώ, τα οποία προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερο περιθώριο ανάπτυξης για τα επόμενα έτη.

 Εξαγορές και νέες επενδύσεις

- Τα τελευταία χρόνια έχετε κάνει σημαντικές εξαγορές. Θα συνεχίσετε αυτή την πολιτική επέκτασης;

- Από τις αρχές του 2024 η THEON έχει εισαχθεί στην αγορά του Άμστερνταμ (Euronext Amsterdam), από όπου άντλησε 94 εκατ. ευρώ (καθαρά έσοδα). Στόχος μας ήταν να εξασφαλιστούν κεφάλαια για να υποστηριχθεί η οργανική ανάπτυξή  και η διαφοροποίηση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της Theon μέσω εξαγορών.

Μία από τις εξαγορές που είχαμε σχεδιάσει έχει ήδη πραγματοποιηθεί. Πήραμε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών (60%) της γερμανικής εταιρείας  Harder Digital, που ειδικεύεται στην κατασκευή εξειδικευμένων αισθητήρων ενίσχυσης φωτός για συστήματα νυχτερινής όρασης. Η εξαγορά έγινε  έναντι 34 εκατ. ευρώ. 
  Επίσης, προχωρήσαμε σε επένδυση 10 εκατ. ευρώ για την αγορά τεχνογνωσίας από εξειδικευμένο εξωτερικό συνεργάτη, προκειμένου να επιταχυνθεί η εξέλιξη νέων καινοτόμων προϊόντων βασισμένων σε πλατφόρμες (οχήματα, σκάφη, drones κ.λπ.).

 Οι εξαγορές και οι επενδύσεις της THEON δεν περιορίζονται μόνο στις προαναφερθείσες ενέργειες. Έως το τέλος του 2026, θα δαπανήσει άνω των 300 εκατ. ευρώ για νέες επενδύσεις στο εξωτερικό. 
Οι επενδυτικές αυτές πρωτοβουλίες αποσκοπούν στον εμπλουτισμό του υπό διαχείριση προϊοντικού μας χαρτοφυλακίου, τη μερική καθετοποίηση της παραγωγής μας και την απόκτηση νέων τεχνολογιών. 

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα