Πολιτική

Το Δημόσιο επιδοτεί εργολάβους, γιατί εισπράττουν… λίγα από διόδια


Καθώς η κίνηση οχημάτων στους εθνικούς δρόμους μειώνεται συνεχώς λόγω της οικονομικής κρίσης, έρχονται τώρα στην επιφάνεια οι επιπτώσεις των «τοξικών» συμβάσεων με τις γενναιόδωρες ρήτρες διασφάλισης των εργολάβων-παραχωρησιούχων, που υπογράφηκαν επί υπουργίας Γ. Σουφλιά, όταν ξεκίνησαν με τυμπανοκρουσίες τα  μεγάλα έργα ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου- Ιδιωτικού Τομέα). Το Δημόσιο καλείται τώρα να καλύψει τις ζημίες των εταιριών διαχείρισης-εκμετάλλευσης των  εθνικών οδών που κατασκευάσθηκαν με αυτό το σύστημα χρηματοδότησης - και να τις επιδοτήσει επιπλέον, προκειμένου να εξασφαλίσουν κέρδη.

Η υποχρέωση αυτή προκύπτει από τις ρήτρες που συνοδεύουν τις συμβάσεις παραχώρησης και οι οποίες ενεργοποιούνται όταν  η κίνηση οχημάτων και τα έσοδα των εταιρειών διαχείρισης (διόδια) πέφτουν κάτω από κάποιο προκαθορισμένο όριο.

Ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κατέθεσε χθες στη Βουλή τροπολογία, η οποία προβλέπει ότι θα αποζημιώνεται-επιχορηγείται από το Δημόσιο η κοινοπραξία «Μορέας» που κατασκεύασε, διαχειρίζεται και εκμεταλλεύεται την εθνική οδό  Κορίνθου- Τρίπολης – Καλαμάτας. Στο κοινοπρακτικό σχήμα μετέχουν οι εταιρείες Ακτωρ του ομίλου Μπόμπολα, J&P Αβαξ του ομίλου Ιωάννου-Παρασκευαϊδη και Intrakat του ομίλου Intracom/Κόκκαλη.

Επειδή η κίνηση  σ΄αυτόν τον δρόμο είναι μικρότερη από την προβλεφθείσα, η κοινοπραξία εμφανίζει ζημία, παρά την επιδότηση που παίρνει από το  Δημόσιο. Βάσει της σύμβασης και των ρητρών, τη ζημία αυτή υποχρεούται να καλύψει το Δημόσιο. 

Όταν υπεγράφη η αρχική σύμβαση, η τότε κυβέρνηση με υπουργό ΠΕΧΩΔΕ τον Γ.Σουφλιά υπολόγιζε ότι αν υπάρχει ζημία προς κάλυψη, το ποσό θα καταβληθεί από κονδύλια του ΕΣΠΑ.

Όμως αυτό αποκλείεται πλέον κατηγορηματικά – οι Βρυξέλλες έχουν ξεκαθαρίσει ότι χρήματα του ΕΣΠΑ διατίθενται μόνον για τη μελέτη-κατασκευή συγκοινωνιακών έργων και όχι για τη λειτουργία τους.

Στην τροπολογία που κατέθεσε χθες ο κ. Σπίρτζης  προβλέπεται ότι  το απαιτούμενο κάθε φορά ποσό θα διατίθεται από εθνικά κονδύλια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων –  θα επιβαρύνει δηλαδή απ’ ευθείας το Δημόσιο.

Στην αιτιολογική έκθεση και στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δεν αναφέρεται το πιθανό κόστος που θα έχει για τον προϋπολογισμό η συγκεκριμένη επιδότηση προς την κοινοπραξία «Μορέας». Υπολογίζεται ότι θα είναι της τάξεως μερικών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις