Επιχειρήσεις

Τορπίλη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας από τη συμφωνία με Γαλλία για τις φρεγάτες


Μένουν χωρίς δουλειές από το Πολεμικό Ναυτικό λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία για τη διάσωσή τους

Λίγα 24ωρα πριν εκπνεύσει η προθεσμία για την κατάθεση στο δικαστήριο του σχεδίου εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η διαφαινόμενη οριστικοποίηση της συμφωνίας για την απόκτηση γαλλικών φρεγατών από το Πολεμικό Ναυτικό βυθίζει στην αβεβαιότητα την υλοποίηση του σχεδίου διάσωσης των ναυπηγείων από την Onex με χρηματοδότηση της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC.

Οι πληροφορίες των τελευταίων ωρών, που δεν διαψεύδονται από την κυβέρνηση, κάνουν λόγο για μια συμφωνία που θα ανακοινωθεί απόψε κατά τη συνάντηση Μητσοτάκη - Μακρόν στο Παρίσι, η οποία θα περιλαμβάνει την απόκτηση από την Ελλάδα τριών γαλλικών φρεγατών Belharra με option για αγορά άλλης μίας, καθώς και τριών κορβετών Gowind (επίσης με option για τέταρτη), που θα αποτελέσουν τα σκάφη ενδιάμεσης λύσης για το Πολεμικό Ναυτικό μέχρι να παραδοθούν οι φρεγάτες, το 2025.

Ανεπιβεβαίωτες, ως τώρα, πληροφορίες αναφέρουν ότι η Naval Group της Γαλλίας πήρε τη μεγάλη προμήθεια προσφέροντας σημαντικές εκπτώσεις και βελτιωμένη πρόταση για οπλικά συστήματα, ενώ εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η συνολικότερη αμυντική συμφωνία που έχει συζητηθεί με τη Γαλλία, καθώς οι δύο κυβερνήσεις φέρονται να έχουν καταλήξει σε μια συμφωνία αμοιβαίας συνδρομής, που θα παρέχει αυξημένη αμυντική κάλυψη έναντι των κινήσεων της Τουρκίας.

Παρά το γεγονός ότι η διαφαινόμενη συμφωνία με το Παρίσι φαίνεται να καλύπτει πλήρως τους αμυντικούς σχεδιασμούς της χώρας, παραμένει άγνωστο αν συνάδει με το σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Όπως έχει αναγνωρίσει και ο υπουργός Ανάπτυξης, Α. Γεωργιάδης το σχέδιο για τα ναυπηγεία, που βαρύνονται με υπέρογκα χρέη σχεδόν 500 εκατ. ευρώ από την προηγούμενη διαχείριση, δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς να έχουν τα ναυπηγεία ένα σημαντικό μερίδιο στο κατασκευαστικό έργο του εξοπλιστικού προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού.

Η αμερικανική Lockheed Martin, που έχει δική της, ανταγωνιστική πρόταση για φρεγάτες και ενδιάμεση λύση, έκανε το τελευταίο διάστημα ακόμη και ανοικτή εκστρατεία υπέρ των προτάσεών της (μη μηνύματα στα social media), τονίζοντας ότι η συμπαραγωγή των αμερικανικών φρεγατών στην Ελλάδα θα συνέβαλε καθοριστικά στη διάσωση και ανάπτυξη της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας. Οι Αμερικανοί έχουν κάνει πρόταση για παραγωγή τριών από τις τέσσερις φρεγάτες στην Ελλάδα και, σε αυτό το πλαίσιο, έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση του project διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την κρατική τράπεζα DFC.

Εφόσον, όμως, το μεγάλο πρόγραμμα του Ναυτικού περάσει στους Γάλλους, οι δυνατότητες συμπαραγωγής περιορίζονται, εάν δεν εκμηδενίζονται. Η Naval Group έχει πολύ αυστηρούς κανόνες για την προστασία της τεχνογνωσίας των υπερσύγχρονων φρεγατών Belharra, γι' αυτό και η κατασκευή τους θα γίνει στη Γαλλία. Άγνωστο είναι, προς το παρόν, αν και για τις κορβέτες Gowind θα υπάρξουν περιθώρια συμπαραγωγής, με σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο για τα ελληνικά ναυπηγεία.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η Onex δεν έχει καταθέσει ακόμη το σχέδιο εξυγίανσης με βάση τον Πτωχευτικό Νόμο στο δικαστήριο, παρότι αυτό έχει εγκριθεί από τους εργαζομένους στο ναυπηγείο, ενδεχομένως επειδή «έτρεχαν» οι παράλληλες διεργασίες για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Ναυτικού. Η προθεσμία για την κατάθεση του σχεδίου λήγει αυτή την Πέμπτη, 30 Σεπτεμβρίου και, εάν η Onex υπαναχωρήσει, ουσιαστικά θα σηματοδοτεί και την αποχώρησή της από το ναυπηγείο, με επιστροφή των μετοχών στους παλαιούς μετόχους.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις