Η Tesla ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε την πρώτη της ολοκληρωτικά αυτόνομη παράδοση καινούργιου οχήματος σε πελάτη, με ένα Model Y να διανύει δημόσιους δρόμους στην πολιτεία του Τέξας, χωρίς οδηγό ή απομακρυσμένο χειριστή. Ο Ίλον Μασκ πανηγύρισε το επίτευγμα, ωστόσο οι λεπτομέρειες γύρω από την τεχνολογία, την ασφάλεια και την εγκυρότητα του ισχυρισμού προκαλούν σκεπτικισμό.
Η Tesla δημοσίευσε βίντεο όπου ένα Model Y διασχίζει αυτόνομα την πόλη Όστιν, περνώντας από λεωφόρους, κατοικημένες περιοχές και χώρους στάθμευσης, για να καταλήξει μπροστά από πολυκατοικία όπου περίμενε ο νέος ιδιοκτήτης του. Σύμφωνα με την εταιρεία, η επιλογή του πελάτη ήταν τυχαία και το όχημα «ακριβώς ίδιο» με κάθε άλλο Model Y που παράγεται στο εργοστάσιο της Tesla στο Όστιν.
Το βίντεο εμφανίζει το αυτοκίνητο να κινείται χωρίς οδηγό ή επιβάτη, ούτε φυσική ούτε απομακρυσμένη παρέμβαση. Ωστόσο, η Tesla δεν διευκρίνισε ποια έκδοση του λογισμικού της χρησιμοποιήθηκε, ούτε αν η τεχνολογία αυτή είναι έτοιμη για εμπορική διάθεση.
Πραγματική καινοτομία ή διαφημιστικό τρικ;
Ο Μασκ δήλωσε στο X ότι πρόκειται για την «πρώτη πλήρως αυτόνομη διαδρομή σε δημόσιο αυτοκινητόδρομο χωρίς ανθρώπινη παρουσία ή απομακρυσμένο έλεγχο». Ωστόσο, η δήλωση αυτή είναι ανακριβής: η Waymo (θυγατρική της Alphabet/Google) πραγματοποιεί ήδη από το 2024 αυτόνομες διαδρομές χωρίς επιβάτες σε εθνικούς δρόμους σε πόλεις όπως το Φοίνιξ, το Λος Άντζελες και το Σαν Φρανσίσκο.
Αξίζει να θυμίσουμε ότι και στο παρελθόν, η Tesla είχε κατηγορηθεί ότι «σκηνοθέτησε» προωθητικά βίντεο αυτόνομης οδήγησης. Το γνωστό "Paint It Black" βίντεο του 2016 αποκαλύφθηκε αργότερα ότι ήταν μονταρισμένο, ώστε να δείχνει μεγαλύτερες δυνατότητες από όσες υπήρχαν στην πραγματικότητα.
Το Full Self-Driving (FSD) σύστημα της Tesla, ακόμη και στη σημερινή του έκδοση, απαιτεί από τον οδηγό να έχει τα χέρια στο τιμόνι και να είναι έτοιμος να επέμβει. Παρόλα αυτά, η εταιρεία προχώρησε αυτή την εβδομάδα και σε πιλοτικό πρόγραμμα ρομποταξί στην πόλη Όστιν, με 10 έως 20 Model Y που μεταφέρουν επιλεγμένους επιβάτες, κυρίως influencers και υποστηρικτές της εταιρείας, πάντα με ανθρώπινο επόπτη στη θέση του συνοδηγού και απομακρυσμένο έλεγχο.
Το Εθνικό Κέντρο Οδικής Ασφάλειας των ΗΠΑ (NHTSA) διερευνά ήδη την Tesla για πιθανά ελαττώματα στα αυτόνομα συστήματά της, ενώ πρόσφατα ζήτησε επιπλέον στοιχεία για την υπηρεσία ρομποταξί.
Εν μέσω τεχνολογίας και πολιτικής φθοράς
Η επίδειξη αυτονομίας ενδέχεται να αποτελεί προσπάθεια ανάκτησης του ενθουσιασμού γύρω από το brand Tesla, το οποίο δοκιμάζεται. Οι πωλήσεις έχουν υποχωρήσει αισθητά σε μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές το 2025, εν μέρει λόγω των ακραίων πολιτικών θέσεων του Μασκ, της στήριξής του στο ακροδεξιό AfD της Γερμανίας και της συνεργασίας του με την κυβέρνηση Τραμπ.
Την ίδια ώρα, το ανταγωνιστικό τοπίο αλλάζει. Κινέζοι κατασκευαστές όπως οι BYD, Nio και Xiaomi λανσάρουν πιο προσιτά και τεχνολογικά σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα, προκαλώντας έντονο ανταγωνισμό στην Tesla.
Από το 2016, ο Μασκ υπόσχεται ότι όλα τα Tesla θα γίνουν "πλήρως αυτόνομα με ένα απλό update". Το 2019 είχε δηλώσει ότι μέσα στο 2020 θα υπάρχουν 1 εκατομμύριο robotaxis στον δρόμο. Οι υποσχέσεις αυτές δεν έχουν υλοποιηθεί. Όμως η «παράδοση χωρίς οδηγό» στο Όστιν επανέφερε για λίγο τη λάμψη ενός οράματος, που εδώ και χρόνια μοιάζει να "κυνηγά τη σκιά του".