Η μεξικανική κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Pemex βρίσκεται σε συνομιλίες με πιθανούς αγοραστές στην Ασία, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, και στην Ευρώπη, καθώς αναζητά εναλλακτικές αγορές για το αργό πετρέλαιό της μετά την επιβολή δασμών από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, δήλωσε υψηλόβαθμος Μεξικανός κυβερνητικός αξιωματούχος, σύμφωνα με το Reuters.
Ο Τραμπ εφάρμοσε αυτή την εβδομάδα δασμούς 25% στις εισαγωγές αγαθών από το Μεξικό και τον Καναδά. Ενώ το καναδικό αργό έλαβε εξαίρεση με δασμό 10%, το μεξικανικό αργό θα φορολογηθεί με 25%.
Την περασμένη χρονιά, η Pemex εξήγαγε 806.000 βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως (bpd), εκ των οποίων το 57% κατευθύνθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τον Ιανουάριο, οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 44% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τα 532.404 bpd, το χαμηλότερο επίπεδο εδώ και δεκαετίες.
Ενώ το Μεξικό ήδη αποστέλλει αργό πετρέλαιο στην Ευρώπη και την Ασία – ιδίως στην Ινδία και τη Νότια Κορέα, σύμφωνα με τα δεδομένα της Kpler – ο βόρειος γείτονάς του παραμένει ο κύριος αποδέκτης των εξαγωγών του βαρέος όξινου πετρελαίου Maya.
Ο κυβερνητικός αξιωματούχος ανέφερε ότι η Pemex βρίσκεται σε συνομιλίες με πιθανούς νέους αγοραστές εκτός των ΗΠΑ, μιλώντας ανώνυμα στο Reuters λόγω της εμπορικής ευαισθησίας των διαπραγματεύσεων.
"Το θετικό είναι ότι υπάρχει ζήτηση για μεξικανικό αργό πετρέλαιο στην Ευρώπη, την Ινδία και την Ασία", δήλωσε. "Υπάρχει ενδιαφέρον για το βαρύ αργό πετρέλαιο της Pemex". Ο αξιωματούχος σημείωσε επίσης ότι πιθανοί Κινέζοι αγοραστές έδειξαν "πολύ μεγάλο ενδιαφέρον" στις αρχικές συζητήσεις, προσθέτοντας ότι "η ζήτηση θα καθορίσει το πώς θα ανακατευθυνθούν αυτές οι ροές".
Δύο πηγές από την PMI Comercio Internacional, τον εμπορικό βραχίονα της Pemex, επιβεβαίωσαν στο Reuters ότι η Κίνα, η Ινδία, η Νότια Κορέα και ακόμη και η Ιαπωνία θα μπορούσαν να αποτελέσουν αγορές για το αργό πετρέλαιο της Pemex παρά το αυξημένο κόστος μεταφοράς.
Μία από αυτές τις πηγές ανέφερε ότι "μόνο η Ασία" θα μπορούσε να απορροφήσει τον όγκο που δεν θα κατευθυνθεί στις ΗΠΑ, δεδομένου ότι τα διυλιστήρια της περιοχής είναι κατάλληλα για την επεξεργασία αυτού του συγκεκριμένου τύπου αργού πετρελαίου.
Ούτε η Pemex ούτε η εμπορική της θυγατρική απάντησαν άμεσα σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό.
"Δεν κάνουμε εκπτώσεις"
Οι traders εδώ και εβδομάδες εικάζουν εάν η πιο χρεωμένη ενεργειακή εταιρεία στον κόσμο θα προσφέρει εκπτώσεις στους Αμερικανούς πελάτες της για να τους διατηρήσει εν μέσω των δασμών.
Ο κυβερνητικός αξιωματούχος, ωστόσο, απέκλεισε κατηγορηματικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο και δήλωσε ότι μόλις λήξουν τα τρέχοντα συμβόλαια με τους πελάτες των ΗΠΑ αυτόν τον μήνα, τα δεξαμενόπλοια πιθανότατα θα κατευθυνθούν προς την Ασία και την Ευρώπη. Οι αγοραστές στις ΗΠΑ δεν έχουν εκφράσει πρόθεση να τερματίσουν τα συμβόλαια, πρόσθεσε η πηγή.
Οι δύο πηγές από τον εμπορικό βραχίονα της Pemex επιβεβαίωσαν επίσης ότι δεν υπάρχουν σχέδια για την παροχή εκπτώσεων προκειμένου να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών.
Το Μεξικό παραμένει σημαντικός παραγωγός πετρελαίου, αλλά η παραγωγή από τα παλαιότερα πεδία του, κυρίως στον Κόλπο του Μεξικού, έχει μειωθεί στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών.
Το πεπαλαιωμένο σύστημα διυλιστηρίων της χώρας και η πολυαναμενόμενη, αλλά καθυστερημένη, έναρξη λειτουργίας του νέου διυλιστηρίου Olmeca των 340.000 bpd στο λιμάνι Dos Bocas έχουν οδηγήσει τη χώρα στο να εξάγει αργό πετρέλαιο, ενώ εισάγει βενζίνη και ντίζελ, μεγάλο μέρος των οποίων προέρχεται από τις ΗΠΑ.
Χωρίς σημαντικές επενδύσεις στην εξερεύνηση και παραγωγή, το Μεξικό θα μπορούσε ακόμη και να βρεθεί στο μέλλον να εισάγει αργό πετρέλαιο για να καλύψει τη διευρυμένη δυναμικότητα διύλισης της επόμενης δεκαετίας – ένα σενάριο που κάποτε φαινόταν αδιανόητο.