Για τα νέα έργα στους αυτοκινητόδρομους, αλλά και πότε αυτά θα παραδοθούν μίλησε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας στην ΕΡΤ.
Για την Ασφάλεια και τον Εκσυγχρονισμό των Σιδηροδρόμων:
Ο κ. Δήμας αναφέρθηκε στο επικείμενο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού φορέα που θα διαδεχθεί τον ΟΣΕ, το οποίο παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα και σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή. Σύμφωνα με τον υπουργό, το σχέδιο περιλαμβάνει κρίσιμες αλλαγές όπως:
- Δημιουργία ενιαίου κέντρου εποπτείας.
- Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένου του ακριβούς γεωεντοπισμού των τρένων και της εγκατάστασης καμερών.
- Υποχρεωτική επανεκπαίδευση και ψυχομετρικά τεστ για όλο το προσωπικό.
- Εφαρμογή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων διοίκησης για μεγαλύτερη ευελιξία σε προσλήψεις και απολύσεις, με στόχο έναν πιο σύγχρονο και προσαρμοστικό οργανισμό.
Παράλληλα, τη Δευτέρα υπογράφηκαν τέσσερις συμβάσεις για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τους 15 μήνες, προθεσμία στην οποία οι ανάδοχοι έχουν δεσμευτεί.
Ο υπουργός τόνισε ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των τρένων, είναι ασφαλή. Ωστόσο, επισήμανε ότι η κυβέρνηση, σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς φορείς και ειδικούς, εργάζεται για την περαιτέρω ελαχιστοποίηση οποιωνδήποτε κινδύνων, με στόχο την επίτευξη ακόμη υψηλότερων επιπέδων ασφάλειας.
Για τον ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης):
Ο κ. Δήμας χαρακτήρισε τον ΒΟΑΚ ως το σημαντικότερο νέο οδικό έργο στην Ελλάδα, ίσως και στην Ευρώπη. Ανακοίνωσε ότι η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο αναμένεται την επόμενη εβδομάδα, προσθέτοντας ότι εργοτάξια ήδη λειτουργούν σε άλλα τμήματα του άξονα (από Ηράκλειο προς Λασίθι).
Υπογράμμισε ότι στον ΒΟΑΚ θα εφαρμοστούν αυξημένα μέτρα οδικής ασφάλειας, παρόμοια με το πιλοτικό σχέδιο που εφαρμόστηκε με επιτυχία στον άξονα Πάτρα-Πύργος από τον Δεκέμβριο του 2023 (καλύτερη σήμανση, φωτισμός, διαχωριστικά), το οποίο οδήγησε σε αισθητή μείωση των ατυχημάτων. Επίσης, επιβεβαίωσε ότι ο ΒΟΑΚ, ως έργο παραχώρησης, θα περιλαμβάνει διόδια.
Για τους Αυτοκινητόδρομους Πάτρα – Πύργος και Ε65:
Σχετικά με τον άξονα Πάτρα-Πύργος, ο υπουργός ανέφερε ότι:
- Τα διόδια στο νέο τμήμα θα είναι αναλογικά (χρέωση ανάλογα με τη χρήση), ένα μοντέλο που εξετάζεται για μελλοντική επέκταση σε όλη τη χώρα.
- Το τμήμα από Πύργο έως Κάτω Αχαΐα (65 χλμ.) θα παραδοθεί έως τα τέλη Ιουλίου 2025.
- Τα υπόλοιπα 10 χλμ. θα ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2025, δημιουργώντας έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο (2 λωρίδες + ΛΕΑ ανά κατεύθυνση) που θα συνδέει την Αθήνα με τον Πύργο.
Για τον αυτοκινητόδρομο Ε65, ο κ. Δήμας τόνισε τη στρατηγική του σημασία για τη σύνδεση Κεντρικής και Ηπειρωτικής Ελλάδας. Ανέφερε ότι το τμήμα από την Καλαμπάκα έως τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία περίπου τέτοια εποχή του χρόνου (άνοιξη 2026), καθιστώντας τη διαδρομή Αττική-Ήπειρος ταχύτερη και ασφαλέστερη.