Ως «σωστό βήμα» χαρακτήρισε ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εγκαταλείψει την προηγούμενη απόλυτη γραμμή περί πλήρους κατάργησης της παραγωγής νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035, προειδοποιώντας ωστόσο ότι οι νέοι κανόνες δεν πρέπει να μετατραπούν σε πρόσθετη γραφειοκρατική επιβάρυνση, ιδιαίτερα για τις γερμανικές μεσαίες επιχειρήσεις.
«Σωστό βήμα για να “κουμπώσουν” κλίμα, αγορά και θέσεις εργασίας»
Μιλώντας στην BILD, ο Μερτς σημείωσε ότι το γεγονός πως η Κομισιόν «ανοίγει τώρα τους κανονισμούς» για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας μετά το «σαφές μήνυμα» της ομοσπονδιακής κυβέρνησης είναι θετικό. Τόνισε ότι μεγαλύτερο τεχνολογικό άνοιγμα και μεγαλύτερη ευελιξία αποτελούν κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, ώστε να συμφιλιωθούν οι κλιματικοί στόχοι με τις πραγματικότητες της αγοράς, των επιχειρήσεων και της απασχόλησης.
Προειδοποίηση για εταιρικούς στόλους: «Όχι σε ποσοστώσεις τύπων οχημάτων»
Ο Γερμανός καγκελάριος ξεκαθάρισε όμως ότι οι νέοι κανόνες δεν πρέπει να οδηγήσουν σε «περισσότερη γραφειοκρατία». Ειδικά για την πρόταση που αφορά στόλους εταιρικών αυτοκινήτων, τόνισε ότι η γερμανική κυβέρνηση απορρίπτει νέες νομοθεσίες που επιβάλλουν ποσοστώσεις ως προς τους τύπους οχημάτων, επισημαίνοντας ότι κάτι τέτοιο δεν πρέπει να επιβαρύνει υπερβολικά τις μεσαίες επιχειρήσεις – ούτε μέσω ποσοστώσεων ούτε μέσω γραφειοκρατίας.
Διαφορετικοί κανόνες για ιδιώτες και εταιρικά οχήματα
Σύμφωνα με όσα συζητούνται, οι ιδιώτες πελάτες θα διατηρούν την ελευθερία επιλογής στην αγορά αυτοκινήτου ακόμη και μετά το 2035. Αντίθετα, στους εταιρικούς στόλους –ιδίως σε χώρες όπως η Γερμανία– ενδέχεται να ισχύσουν αυστηρότεροι κανόνες για μεγάλους στόλους (250 οχήματα ή περισσότερο), περιορίζοντας ουσιαστικά τις διαθέσιμες επιλογές.
Το «κλειδί» της νέας προσέγγισης: 90% μείωση ρύπων και 10% αντιστάθμιση
Το πιο αμφιλεγόμενο –και κρίσιμο για τους Γερμανούς κατασκευαστές– σημείο είναι η αναφορά της Επιτροπής ότι «ο κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν θα καταργηθεί πλήρως έως το 2035». Στο πλαίσιο που περιγράφεται, από το 2035 οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να πετυχαίνουν μείωση εκπομπών κατά 90%, ενώ το υπόλοιπο 10% θα μπορεί να αντισταθμίζεται μέσω λύσεων όπως χάλυβας χαμηλών εκπομπών άνθρακα «Made in the Union», καθώς και με ηλεκτρικά καύσιμα (e-fuels) και βιοκαύσιμα.
Με αυτό το μοντέλο, εκτιμάται ότι plug-in υβριδικά (PHEV), ήπια υβριδικά και οχήματα με κινητήρα καύσης θα μπορούσαν να συνεχίσουν να έχουν ρόλο μετά το 2035, δίπλα στα αμιγώς ηλεκτρικά (EV) και τα οχήματα υδρογόνου.
Πίεση και από άλλες χώρες – ρόλος «κλειδί» των εταιρικών οχημάτων
Σύμφωνα με δημοσίευμα της BILD, Ιταλία και Πολωνία άσκησαν επίσης πίεση τις τελευταίες εβδομάδες προς τις Βρυξέλλες για μεγαλύτερη ευελιξία. Παράλληλα, στο σχέδιο προβλέπεται ότι σε οικονομικά ισχυρές χώρες με πιο ώριμες υποδομές φόρτισης (όπως η Γερμανία, αλλά και η Γαλλία, η Ολλανδία και η Δανία) μετά το 2035 θα επιτρέπονται ως εταιρικά κυρίως τα ηλεκτρικά, ενώ για χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία προβλέπεται περίοδος χάριτος.
Η συζήτηση για τα εταιρικά οχήματα θεωρείται καθοριστική, καθώς αντιστοιχούν περίπου στο 60% όλων των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ, ενώ στα βαν το ποσοστό φτάνει έως και 90%.