Πολιτική

Μαθησιακές Δυσκολίες και Μαθησιακό Έλλειμμα: Ποια η διαφορά;


Από τον κ. Φώτη Παπαναστασίου, Ειδικό Παιδαγωγό, MSc Σχολική Ψυχολογία

Μαθησιακά προβήματα: Ένα φαινόμενο πολύ συχνό στην εποχή μας, που ταλαιπωρεί πολλά παιδιά και τους γονείς τους. Για τις διαφοροποιήσεις που υπάρχουν ανάμεσα στα παιδιά με μαθησιακό έλλειμμα και τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες,  τις υποκατηγορίες που υπάρχουν και τους διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης της κάθε περίπτωσης, μας ενημερώνει ο Εδικός Παιδαγωγός, κ. Φώτης Παπαναστασίου.

Τα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: α) Τα παιδιά με μαθησιακό έλλειμμα ή μαθησιακά κενά (15% περίπου του μαθητικού πληθυσμού) και β) τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, ήπιες (7%) ή ειδικές (3%).

Στα παιδιά με μαθησιακά κενά-μαθησιακό έλλειμμα, οι δυσκολίες οφείλονται σε εξωγενείς κυρίως παράγοντες, όπως η ελλιπής σχολική φοίτηση, οι χαμηλές προσδοκίες των γονέων, η πολιτισμική υστέρηση, διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις, κ.ά. Οφείλονται, δηλαδή, σε παραλείψεις και εσφαλμένες παρεμβάσεις τόσο στο σχολικό, όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού κι όχι στην ιδιοσυστασία του παιδιού. Θα πρέπει λοιπόν να τονιστεί ότι το παιδί με μαθησιακό έλλειμμα δεν παρουσιάζει αναπτυξιακές ανεπάρκειες.

Για την αντιμετώπιση τέτοιων δυσκολιών συστήνεται η παροχή ενισχυτικής διδασκαλίας στο σχολείο. Καλό θα είναι ακόμη να δίνεται στο παιδί περισσότερος διδακτικός χρόνος, περισσότερες ευκαιρίες για συμμετοχή και εμπέδωση του μαθησιακού υλικού, καλύτερη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου, οργάνωση του τρόπου μελέτης, κτλ Για μια ομαλή σχολική πορεία απαραίτητη είναι επίσης η ψυχολογική υποστήριξη του παιδιού και η υπομονή.

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, στα παιδιά με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες και στα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Τα παιδιά αυτών των κατηγοριών παρουσιάζουν αναπτυξιακές ιδιαιτερότητες και οι δυσκολίες τους οφείλονται σε δυσμενείς ενδογενείς αναπτυξιακούς παράγοντες. Οι μαθησιακές δυσκολίες, λοιπόν, οφείλονται στην ελλειμματική ανάπτυξη κάποιων γνωστικών λειτουργιών που σχετίζονται με τη διαδικασία της μάθησης.

Σε αντίθεση με τα παιδιά με μαθησιακό έλλειμμα, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες απαιτούν εξειδικευμένη διδακτική παρέμβαση. Δεν αρκεί η συνήθης ενισχυτική διδακτική βοήθεια, η οποία στην περίπτωση των μαθησιακών δυσκολιών είναι ματαιοπονία και ανώφελη καταπόνηση του παιδιού. Για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών χρειάζεται εξατομικευμένη και συστηματική παρέμβαση, ειδικώς σχεδιασμένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία
www.eidikospaidagogos.gr

 
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις