Μέχρι το 2030 στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να κυκλοφορούν 30 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που προκύπτει είναι η διαχείριση της ανακύκλωσης των μπαταριών.
Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) δεν εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα, μετά από 10 ή 15 χρόνια οι μπαταρίες των σημερινών αυτοκινήτων που θα έχουν φθάσει στη λήξη τους.
Ενώ τα περισσότερα εξαρτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σχεδόν τα ίδια με αυτά των συμβατικών αυτοκινήτων, η μεγάλη διαφορά εστιάζεται στη μπαταρία. Οι παραδοσιακές μπαταρίες ανακυκλώνονται ευρέως, όμως το ίδιο δεν μπορεί να γίνει και με τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Οι μπαταρίες των EV είναι μεγαλύτερες και βαρύτερες από αυτές των κανονικών αυτοκινήτων και αποτελούνται από αρκετές εκατοντάδες μεμονωμένες κυψέλες ιόντων λιθίου. Όλες χρειάζονται αποσυναρμολόγηση, περιέχουν επικίνδυνα υλικά και έχουν την τάση να προκαλούν εκρήξεις, εάν υπάρξει κάποιο λάθος στην αποσυναρμολόγηση.
Πρόσφατες προτάσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση θέτουν προ των ευθυνών τους τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις καθιστούν υπεύθυνες για την ανακύκλωση των μπαταριών.
Η Nissan, για παράδειγμα, τώρα επαναχρησιμοποιεί παλιές μπαταρίες από τα αυτοκίνητα της Leaf στα αυτοματοποιημένα οχήματα που παραδίδουν ανταλλακτικά στους εργαζόμενους στα εργοστάσιά της.
Η Volkswagen κάνει το ίδιο, αλλά, επίσης, πρόσφατα άνοιξε το πρώτο της εργοστάσιο ανακύκλωσης στο Salzgitter της Γερμανίας όπου σκοπεύει να ανακυκλώνει έως και 3.600 συστήματα μπαταριών ετησίως κατά τη διάρκεια της πιλοτικής φάσης.
Από την ανακύκλωση τα εργοστάσια αποσυναρμολόγησης επικεντρώνονται κυρίως στα μέταλλα του κοβαλτίου, του νικελίου, του λιθίου και του μαγγανίου. Τα αποσυναρμολογημένα μέρη των συστημάτων μπαταριών όπως το αλουμίνιο και ο χαλκός διατίθενται στις διάφορες γραμμές ανακύκλωσης.
Η Renault ανακυκλώνει τώρα όλες τις ηλεκτρικές μπαταρίες των αυτοκινήτων της. Για να το πετύχει αυτό έκανε μία κοινοπραξία με τη γαλλική εταιρεία διαχείρισης αποβλήτων Veolia και τη βελγική εταιρεία χημικών Solvay. Στόχος της είναι να καλύψει το 25% της συνολικής αγοράς ανακύκλωσης, ενώ στοχεύει να ανακυκλώνει όλα τα αυτοκίνητα του ομίλου της.
Η χειροκίνητη αποσυναρμολόγηση συμβάλλει στην ανάκτηση περισσότερων μετάλλων, αλλά δημιουργεί προβλήματα υγείας.
Σε ορισμένες αγορές, όπως η Κίνα, ο κανονισμός για την υγεία και την ασφάλεια, αλλά και ο περιβαλλοντικός κανονισμός είναι πολύ πιο χαλαροί και οι συνθήκες εργασίας δεν γίνονται αποδεκτές στο δυτικό πλαίσιο. Η απάντηση σε αυτό το πρόβλημα είναι ο αυτοματισμός και η ρομποτική. Και με δεδομένο ότι η ανακύκλωση των μπαταριών είναι ένα κομμάτι που μπορεί να αποφέρει μεγάλο κέρδος, τότε είναι σίγουρο ότι η ρομποτική μπορεί να δώσει λύσεις.