Καθώς οι συνθήκες στην εργασία γίνονται πιο περίπλοκες, τα εργαλεία μέτρησης της αφοσίωσης των εργαζομένων μιας επιχείρησης είναι μείζονος σημασίας. Αποτελούν έναν ζωτικό δείκτη του κατά πόσο συνδέονται με την εταιρεία οι υπάλληλοι, αλλά και των κινήτρων τους.
Αν και αυτονόητο, ένας αφοσιωμένος στην εργασία του υπάλληλος είναι πιο παραγωγικός και συνεισφέρει συνειδητά στο όραμα της εταιρείας. Ταυτόχρονα αποτελεί κινητήριο μοχλό για τη βέλτιστη απόδοση κέρδους στην επιχείρηση.
Τι είναι τα εργαλεία μέτρησης της δέσμευσης στην εργασία;
Αν η δέσμευση των εργαζομένων είναι η έκταση στην οποία ο υπάλληλος συνδέεται στην εργασία του, τα εργαλεία μέτρησής της δείχνουν έμμεσα ή άμεσα πόσο αφοσιωμένοι είναι οι υπάλληλοι. Γνωρίζοντας τα αποτελέσματα των μετρήσεων μια επιχείρηση λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα, σχεδιάζοντας τις δέουσες παρεμβάσεις για να βελτιώσει τα ποσοστά δέσμευσης.
Πως μετράμε τη δέσμευση των εργαζομένων;
Υπάρχουν ορισμένα πράγματα, που είναι εύκολα μετρήσιμα. Για παράδειγμα, πόσα βήματα έκανε ένας άνθρωπος σε μια μέρα ή πόσα ποτήρια νερό ήπιε. Όμως η δέσμευση είναι ένα μείγμα κινήτρων, ικανοποίησης και αφοσίωσης, στοιχεία που δεν είναι εύκολα μετρήσιμα. Είναι ένα αρκετά περίπλοκο ζήτημα: Μπορεί να είστε αφοσιωμένος στη δουλειά, αλλά εξαντλημένος ή να μη λαμβάνετε εποικοδομητική κριτική από συναδέλφους και προϊσταμένους. Δεν υπάρχει ένα, αλλά πλήθος εργαλείων που μπορεί να χρησιμοποιήσει μια εταιρεία. Έτσι, αποτρέπει τους υπαλλήλους να στραφούν σε άλλες θέσεις εργασίας, κάνοντας διαφωτιστικές συζητήσεις μαζί τους. Ταυτόχρονα επικαιροποιούν τις αποφάσεις τους. Ας δούμε ακολούθως κάποια εργαλεία μέτρησης:
1. Ρυθμός παραιτήσεων στην εταιρεία
Οι πολύ δεσμευμένοι στην εργασία τους υπάλληλα δύσκολα θα παραιτηθούν από τη θέση τους. Η κινητικότητα του προσωπικού και η αντικατάσταση εργαζομένων είναι ένα από τα μεγαλύτερα κόστη για κάθε επιχείρηση. Ένας χαμηλός δείκτης κινητικότητας υποδεικνύει μεγαλύτερη παραγωγικότητα, περισσότερη συνοχή και λιγότερες διακοπές του κύκλου εργασιών μιας εταιρείας. Όσο πιο ικανοποιημένοι είναι οι εργαζόμενοι, τόσο λιγοστεύουν οι πιθανότητες παραίτησης.
Όταν οι εργαζόμενοι έχουν την υποστήριξη της εταιρείας, έχουν καλές σχέσεις με τα υπόλοιπα μέλη, εξελίσσονται και απολαμβάνουν τις προκλήσεις στη δουλειά τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις η μεγαλύτερη διαμονή στον χώρο εργασίας είναι βέβαιη. Ακολουθεί ένας τύπος, που μπορεί να χρησιμοποιεί μια εταιρεία για να διαπιστώνει τον ρυθμό δέσμευσης των εργαζομένων της:
Ρυθμός Οικειοθελών Αποχωρήσεων = Αριθμός Εργαζομένων που έφυγαν σε μια δεδομένη χρονική περίοδο/ Το Σύνολο Εργαζομένων τη δεδομένη χρονική περίοδο Χ 100.
2. Ρυθμός Συγκράτησης Εργαζομένων
Στον αντίποδα του παραπάνω δείκτη βρίσκεται ο αριθμός των εργαζομένων, που μένουν στην εταιρεία σας. Αυτός υπολογίζεται ως εξής:
Ρυθμός Συγκράτησης Εργαζομένων= Συνολικός αριθμός εργαζομένων – Συνολικός αριθμός εργαζομένων που αποχώρησαν / Συνολικός αριθμός εργαζομένων Χ 100.
Αυτός ο δείκτης φανερώνει τα ποσοστά εκείνων, που δε θα προχωρήσουν άμεσα στην εύρεση εργασίας. Με την αυξημένη δέσμευση των εργαζομένων μειώνονται τα κόστη εκπαίδευσης του νέου προσωπικού. Επιπρόσθετα αυξάνεται η παραγωγικότητα. Λογικό αν σκεφτεί κανείς, ότι όσο παραμένει κάποιος σε μια εταιρεία, τόσο καλύτερα κατανοεί τις εσωτερικές διαδικασίες. Αυτό επιτρέπει στους υπαλλήλους να ενεργούν ταχύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια. Τέλος ένας καλός ρυθμός συγκράτησης προσωπικού επιτρέπει στην επιχείρηση να χτίζει δυνατές ομάδες. Όσο πιο δυνατή είναι η ομάδα, τόσο δυναμώνει και σταθεροποιείται η κουλτούρα μιας επιχείρησης.
3. Απουσίες
Οι πολλές απουσίες μπορεί να είναι ενδεικτικές της δέσμευσης των υπαλλήλων. Ταυτόχρονα η μέτρηση των απουσιών μπορεί να αναδείξει και άλλα προβλήματα. Το κακό εργασιακό περιβάλλον, η ελλειπής εταιρική διαχείριση, η κακή ηγεσία, η έλλειψη ισορροπίας εργασίας- ιδιωτικής ζωής φανερώνουν συχνά και μειωμένη ικανοποίηση των εργαζομένων. Δεν είναι τυχαίο, ότι οι πολλές απουσίες συσχετίζονται με την περιορισμένη ικανοποίηση των εργαζομένων από τη δουλειά τους.
Επίσης οι πολλές απουσίες έχουν και παράπλευρες συνέπειες. Σαν αποτέλεσμα, αυξάνεται ο φόρτος εργασίας για όσους είναι παρόντες, που μπορεί να αυξήσει το άγχος και τη δυσαρέσκεια με τη δουλειά. Προτού μετρήσει κανείς τις απουσίες, θα πρέπει να λάβει υπόψη την κείμενη νομοθεσία για τις αναρρωτικές άδειες και το τι θεωρείται απουσία από την εργασία.
Ικανοποίηση των εργαζομένων ή "find a job" προ των πυλών
Η ικανοποίηση ενός υπαλλήλου μπορεί να είναι ενδεικτική του αν θα κάνει την αναζήτηση "find a job" στο άμεσο μέλλον ή όχι. Αν και τα όρια της ικανοποίησης και της δέσμευσης ενός εργαζομένου είναι ξεκάθαρα, η μία έννοια είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την άλλη. Μάλιστα και οι δύο μετρώνται με όμοια εργαλεία.
Η δέσμευση στην εργασία εξετάζει παραμέτρους, όπως τα εγγενή κίνητρα απόδοσης ενός εργαζομένου και αν ενστερνίζεται το όραμα της επιχείρησης.
Ένας από τους τρόπους μέτρησης της δέσμευσης από την εργασία είναι με διεξαγωγή έρευνας. Η έρευνα αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει ανοιχτού και κλειστού τύπου ερωτήσεις. Μερικές από αυτές τις ερωτήσεις είναι:
- Απολαμβάνετε της εκτίμησης της εταιρείας μέσα από τη δουλειά σας;
- Αισθάνεστε ότι μπορείτε να αξιοποιήσετε όλο το εύρος των δεξιοτήτων σας;
- Έχετε καλές σχέσεις με τον manager σας;
- Βλέπετε να διανοίγονται οι ορίζοντες της επαγγελματικής σας ανέλιξης εντός της εταιρείας;
- Αισθάνεστε ότι η εταιρεία θέτει σε προτεραιότητα την ευεξία σας;
Αν μια επιχείρηση σκοπεύει να προχωρήσει σε τέτοια έρευνα, θα πρέπει να δομήσει τις ερωτήσεις ανά κατηγορίες. Έτσι, θα μπορέσει να εξάγει μετρήσιμα αποτελέσματα. Αυτό προϋποθέτει, ότι κάθε ερώτηση έχει ένα θέμα, όπως: ευεξία, επαγγελματική εξέλιξη, ηγεσία, απολαβές. Κατηγοριοποιώντας τις ερωτήσεις θα μπορέσετε να επεξηγήσετε και τα αποτελέσματα, που θα προκύψουν για ανάλυση.
Στον αντίποδα, η ικανοποίηση από την εργασία λαμβάνει υπόψη εξωτερικούς παράγοντες, όπως οι εργασιακές συνθήκες, τα οφέλη και ο υπολογισμός μισθού.
Αυτό που αξίζει να κρατήσει κανείς σε κάθε περίπτωση είναι, ότι οι δεσμευμένοι στην εργασία τους υπάλληλοι είναι πιο παραγωγικοί και έχουν ισχυρότερα κίνητρα. Η μέτρηση της δέσμευσης επιτρέπει στην εταιρεία να εντοπίσει και λύσει έγκαιρα πιθανά θέματα.