Πολιτική

Το «Δωρεάν» και οι… παγίδες του


Περπατώντας σε εμπορικούς δρόμους στην Ελλάδα, αλλά και όλο τον κόσμο, σίγουρα θα πέσετε πολλές φορές πάνω στη λέξη «δωρεάν» σε διάφορες εκδοχές, είτε από πωλητές που προωθούν στο δρόμο κάποιο προϊόν ή υπηρεσία με στόχο να επισκεφτείτε την επιχείρηση για την οποία εργάζονται, είτε σε βιτρίνες ή το εσωτερικό καταστημάτων.

• Δωρεάν

• Δωρεάν χωρίς καμία υποχρέωση

• Δώρο ένα στα δύο

Σήμερα το διαφημιστικό τρικ του δωρεάν έχει αναδειχθεί από πολλούς εμπόρους και παρόχους υπηρεσιών σε έναν βασικό προσέλκυσης πελατείας. Οι καταναλωτές όμως συχνά διαπιστώνουν, ότι το δωρεάν της διαφήμισης δεν σημαίνει πάντα και… δωρεάν. 

Τι παγίδες μπορεί να κρύβει το η λέξη αυτή; 

-Το μεμονωμένο «δωρεάν» μπορεί να σημαίνει ότι το συγκεκριμένο προϊόν παρέχεται υπό κάποιες προϋποθέσεις. Δηλαδή δωρεάν χρόνος ομιλίας αν αγοράσετε ένα συγκεκριμένο τηλέφωνο ή δωρεάν ένα κιλό λάδι αν αγοράστε πέντε κιλά μακαρόνια. 

-Το «Δωρεάν χωρίς καμία υποχρέωση / ή κίνδυνο». Στη περίπτωση αυτή συχνά υπάρχουν απροσδιόριστοι ακόμα όροι ή κίνδυνοι, τους οποίους πιθανότατα θα ανακαλύψετε… στο ταμείο. Στις πλείστες των περιπτώσεων σημαίνει και εδώ κάποια πρόσθετη δαπάνη.

-Η εκδοχή του «Δωρεάν ένα στα δύο» είναι πιο καθαρή, αφού στην πραγματικότητα μεταφράζεται σε έκπτωση, το ποσοστό της οποίας θα το ανακαλύψετε μετά από τους σχετικούς υπολογισμούς.

Οι άνθρωποι αγαπούν το δωρεάν –σε ποιόν δεν αρέσουν τα δώρα;-  αλλά το αντιμετωπίζουν και με σκεπτικισμό, είτε λόγω των συχνών παγίδων που αυτό συνεπάγεται, είτε επειδή θέλουν να αισθάνονται ότι κάτι δεν τους χαρίζεται, αλλά το έχουν κερδίσει. 

Σε ορισμένες προωθητικές ενέργειες, όπως για δωρεάν δείγματα από τρόφιμα στους διαδρόμους του σούπερ μάρκετ ή δείγματα καλλυντικών –που όντως πρόκειται για δώρο, με σκοπό τη γνωριμία του προϊόντος- οι περισσότεροι καταναλωτές είναι δεκτικοί. 

Επίσης, εάν εξ’ αρχής καλούνται να αποκτήσουν δωρεάν προϊόντα, αγοράζοντας ένα άλλο συγκεκριμένο προϊόν, τότε δεν το θεωρούν ύποπτο. Πλέον, όταν προσφέρεται ένα μπουκάλι κρασί με αγορές άνω των 50 ευρώ ή δωρεάν πάρκινγκ για αγορές άνω των 100 ευρώ, το θεωρούμε κάτι απόλυτα φυσιολογικό. «Ναι, αυτό είναι μια καλή συμφωνία» σκέπτονται οι περισσότεροι.

Φυσικά – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις- τις περισσότερες φορές στο τίμημα που καταβάλλουμε για κάτι άλλο προκειμένου να αποκτήσουμε το «δώρο», έχει ήδη υπολογιστεί και η αξία του «δωρεάν». Στην καλύτερη περίπτωση η επιχείρηση έχει απλώς μειώσει το περιθώριο κέρδους της, στη χειρότερη… έχει αυξήσει αρκετά την αξία του πληρωμένου προϊόντος, ώστε να μη  επιβαρυνθεί πραγματικά με το «δώρο».

 
Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις