* Sponsored Content
Ο ελληνικός τουρισμός και η χώρα μας εν γένει είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον ήλιο, τη θάλασσα και τον πολιτισμό. Τα τελευταία χρόνια, ένα νέο ρεύμα φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος σε διεθνές επίπεδο: μιλάμε για τον γαστρονομικό τουρισμό. Η αναζήτηση αυθεντικών γεύσεων, τοπικών προϊόντων και μοναδικών εμπειριών με σημείο αναφοράς το φαγητό και το ποτό, μετατρέπεται σε βασικό κίνητρο ταξιδιού για εκατομμύρια επισκέπτες. Στην Ελλάδα, όπου η παράδοση και η γαστρονομία είναι ταυτόσημα με την ποιότητα και τη φιλοξενία, ο γαστροτουρισμός μπορεί να πάρει μεγάλες διαστάσεις.
Τι είναι ο γαστροτουρισμός
Ο όρος “γαστροτουρισμός” (ή gastro-tourism) αναφέρεται σε ταξίδια που πραγματοποιούνται και έχουν στο επίκεντρό τους τη γαστρονομική εμπειρία. Δεν μιλάμε για την απλή κατανάλωση φαγητού, αλλά τη συνολική βιωματική εμπειρία μιας κουλτούρας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τοπικές γεύσεις, παραγωγούς, λαϊκές αγορές, εργαστήρια μαγειρικής, γευσιγνωσίες κρασιού και παραδοσιακά τοπικά πανηγύρια. Πρόκειται για μια πιο ολιστική εμπειρία.
Για έναν ταξιδιώτη στις μέρες μας, η έννοια της «τροφής» είναι συνυφασμένη ταυτόχρονα με τον προορισμό, την εμπειρία και τις αναμνήσεις. Όπως λέει και ο λαός: «το φαγητό είναι ο πιο γρήγορος δρόμος για να φτάσεις στην καρδιά».
Η Ελλάδα ως γαστρονομικός παράδεισος
H χώρα μας δεν είναι μόνο ήλιο, νησιά, στοίχημα μπάσκετ και παραλίες. Η ελληνική κουζίνα είναι από μόνη της τρομερό brand name. Μεσογειακή διατροφή, ελαιόλαδο, τυριά, ψάρια, κρασί, βότανα, γλυκά με μέλι και ξηρούς καρπούς, όλα αυτά συνθέτουν μια πανδαισία γεύσεων που δύσκολα βρίσκεις σε άλλες χώρες.
Από τα νησιά του Αιγαίου με τα φρέσκα θαλασσινά, μέχρι την ορεινή Ήπειρο με τα τυριά και τις πίτες της, η Ελλάδα προσφέρει αυθεντικότητα και μια μεγάλη ποικιλία. Κάθε περιοχή έχει το δικό της γαστρονομικό στίγμα:
- Η Κρήτη με τη ρακή, τα χόρτα και τον ντάκο.
- Η Πελοπόννησος με τα πορτοκάλια, τα λεμόνια και το κρασί.
- Η Μακεδονία με το τσίπουρο και τα αλλαντικά.
- Τα Δωδεκάνησα με τα παραδοσιακά γλυκίσματα.
Αυτή η ποικιλομορφία δημιουργεί ένα μοναδικό πλεονέκτημα και μια ειδοποιό διαφορά για τον ελληνικό τουρισμό.
Ποιες είναι οι τάσεις που βοηθούν τον γαστροτουρισμό;
Σύμφωνα με μελέτες, πάνω από το 70% των τουριστών δηλώνουν ότι το φαγητό είναι ένας σημαντικός παράγοντας που παίζει ρόλο στην επιλογή ενός προορισμού. Ποιες είναι αυτές οι τάσεις που ενισχύουν τον γαστρατουρισμό;
Aυθεντικότητα: Οι τουρίστες θέλουν να γνωρίσουν τα ήθη και τα έθιμα “από πρώτο χέρι”.
Υγιεινή διατροφή: Η μεσογειακή κουζίνα είναι διεθνώς αναγνωρισμένη ως το πρότυπο μιας καλής για την υγεία κουζίνας.
Εμπειρίες: Τα wine tasting, olive oil tours και cooking classes κερδίζουν έδαφος.
Social Media: Το αναγκαίο κακό. Φυσικά, τα εστιατόρια και οι τοπικές λιχουδιές δίνουν άπλετο υλικό για τα social media.
Τα οφέλη για τη χώρα μας
Ο γαστροτουρισμός δεν περιορίζεται αυστηρά στα εστιατόρια. Από την άλλη δημιουργείται ένα ολόκληρο οικοσύστημα από παραγωγούς, αγρότες, ξενοδοχεία, τουριστικά γραφεία, οινοποιεία, κ.ά.
Για την Ελλάδα, η ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού μπορεί να σημαίνει:
- Μεγαλύτερη τουριστική περίοδο, καθώς το φαγητό δεν εξαρτάται από τον καιρό.
- Ανάδειξη μικρών και ορεινών προορισμών πέρα από τα κλασικά νησιά και τις μεγάλες πόλεις.
- Στήριξη τοπικών παραγωγών, τα προϊόντα τους αποκτούν διεθνή προβολή.
- Αύξηση εσόδων, αφού οι τουρίστες που δίνουν βάρος στη γαστρονομία ξοδεύουν περισσότερα.
Παραδείγματα επιτυχημένων πρακτικών
Ήδη σε διάφορες περιοχές της χώρας αναπτύσσονται πρωτοβουλίες. Wine routes στη Βόρεια Ελλάδα με ξεναγήσεις σε οινοποιεία σε συνδυασμό με τουριστικά πακέτα. Olive oil tours στην Καλαμάτα, όπου οι επισκέπτες δοκιμάζουν ελαιόλαδο και μαθαίνουν για τα στάδια της παραγωγής. Cooking workshops στην Κρήτη, με τοπικές συνταγές και παραδοσιακές «γιαγιαδίστικες» τεχνικές. Γαστρονομικά φεστιβάλ, όπως το “Sani Gourmet” στη Χαλκιδική ή οι εκθέσεις τοπικών προϊόντων σε διάφορα νησιά.
Το μέλλον
Για να γίνει η Ελλάδα ο top προορισμός γαστρονομικού τουρισμού, απαιτούνται μερικές στρατηγικές κινήσεις στη σκακιέρα:
- Η (πολυπόθητη) συνεργασία κράτους και ιδιωτών για την προώθηση γαστρονομικών διαδρομών.
- Εκπαίδευση επαγγελματιών στον τουρισμό και την εστίαση ώστε να προσφέρονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.
- Marketing και storytelling που θα αναδείξουν την ελληνική γαστρονομία σε διεθνές επίπεδο.
- Διασύνδεση με άλλες μορφές τουρισμού όπως ο πολιτιστικός, ο αγροτουρισμός και ο οινοτουρισμός.
Συμπέρασμα
Ο γαστρονομικός τουρισμός δεν είναι μια φευγαλέα μόδα που θα περάσει. Είναι μια παγκόσμια τάση που συνεχώς ενισχύεται και προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες για τη χώρα μας, την Ελλάδα. Με σωστή στρατηγική, επενδύσεις και συνεργασίες, η χώρα μπορεί να αναδειχθεί όχι μόνο ως τόπος διακοπών, αλλά και ως διεθνής προορισμός γεύσης.
Όπως συνηθίζουν να λένε οι ταξιδιώτες: «Στην Ελλάδα δεν πηγαίνεις μόνο για να δεις. Πηγαίνεις για να γευτείς».