Ενώ οι κολοσσοί της τεχνολογίας συνεχίζουν να «καίνε» δισεκατομμύρια σε υποδομές και υπολογιστικά κέντρα για την τεχνητή νοημοσύνη, η πραγματική πηγή των κερδών τους παραμένει πιο… παραδοσιακή: οι ψηφιακές διαφημίσεις (online ads).
Τα αποτελέσματα τριμήνου των Meta, Amazon, Alphabet και Microsoft έδειξαν ισχυρή δυναμική στην αγορά των online ads, διαψεύδοντας τους φόβους ότι η οικονομική αστάθεια και οι εμπορικές πολιτικές του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ θα φρέναραν τους διαφημιστικούς προϋπολογισμούς.
Η αγορά ψηφιακής διαφήμισης παραμένει ανθεκτική, καθώς φαίνεται ότι η αστάθεια έχει πλέον γίνει το νέο φυσιολογικό.
Meta και Amazon οδηγούν την κούρσα
Η Meta κατέγραψε την ταχύτερη αύξηση εσόδων από διαφημίσεις, με τα έσοδα τριμήνου να εκτινάσσονται κατά 26% στα 51,24 δισ. δολάρια, το υψηλότερο επίπεδο από το 2024, με το 98% να προέρχεται αποκλειστικά από online ads.
Η Amazon εμφάνισε αύξηση των εσόδων της από διαφημιστική δραστηριότητα κατά 24%, στα 17,7 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας μάλιστα σε ρυθμό ανάπτυξης την AWS, τη μονάδα cloud computing.
Ο CEO Άντι Τζάσι τόνισε τη σημασία της επέκτασης του demand-side platform (DSP) της Amazon, με συνεργασίες που αγγίζουν κολοσσούς όπως Roku, Netflix, Spotify και SiriusXM.
«Αυτές οι συνεργασίες μας δίνουν το μεγαλύτερο αποτύπωμα στην τηλεόραση μέσω διαδικτύου στις ΗΠΑ», δήλωσε.
Η Alphabet αύξησε τις συνολικές της διαφημιστικές πωλήσεις κατά 13%, στα 74,18 δισ. δολάρια, με το YouTube να καταγράφει άνοδο 15% στα 10,26 δισ. δολάρια.
Η Microsoft, αν και πιο συντηρητική, σημείωσε άνοδο 14% στα έσοδα από αναζητήσεις και ειδήσεις, στα 3,7 δισ. δολάρια.
Η μετατόπιση από τα παραδοσιακά μέσα
Αναλυτές σημειώνουν ότι ακόμη κι αν ορισμένες εταιρείες μείωσαν τους συνολικούς διαφημιστικούς προϋπολογισμούς, τα κονδύλια μεταφέρθηκαν κυρίως από τον έντυπο Τύπο στις ψηφιακές πλατφόρμες.
«Είναι πλέον αυτονόητο να επενδύεις στη διαφήμιση μέσω social media, e-commerce και αναζήτησης», ανέφερε ο Jeremy Goldman της Emarketer.
Ακόμη και νεότεροι παίκτες του χώρου, όπως το Reddit, παρουσίασαν εκρηκτική ανάπτυξη, με άνοδο 68% στα έσοδα και 116 εκατομμύρια ενεργούς ημερήσιους χρήστες παγκοσμίως.
AI: η νέα φούσκα ή το μέλλον;
Παράλληλα, οι τεχνολογικοί κολοσσοί συνεχίζουν να αυξάνουν τις δαπάνες τους για τεχνητή νοημοσύνη. Οι Meta, Amazon, Alphabet και Microsoft αναμένεται να επενδύσουν πάνω από 380 δισ. δολάρια φέτος σε υποδομές AI, ποσό που ωστόσο υπολείπεται του 1 τρισ. δολαρίων σε συμφωνίες cloud και data centers που έχει ανακοινώσει η OpenAI με συνεργάτες όπως Nvidia, Oracle και Broadcom.
Οι επενδυτές υποδέχθηκαν θετικά τα αποτελέσματα των Amazon και Google, αλλά έδειξαν επιφυλακτικότητα απέναντι στη Meta και τη Microsoft.
Η μετοχή της Meta υποχώρησε κατά 11%, μετά την ανακοίνωση ότι οι επενδυτικές δαπάνες της θα κινηθούν στα 70–72 δισ. δολάρια, με αναλυτές να συγκρίνουν την AI στρατηγική της με την αμφιλεγόμενη επένδυση στο Metaverse.
Η οικονομική διευθύντρια της Meta, Σούζαν Λι, υπερασπίστηκε την πολιτική αυτή, δηλώνοντας ότι «οφείλουμε να επενδύσουμε για να διασφαλίσουμε την ηγετική μας θέση στην τεχνητή νοημοσύνη», ακόμη κι αν αυτό προκαλέσει «πιέσεις στα λειτουργικά κέρδη» βραχυπρόθεσμα.
Η μεγάλη εικόνα
Οι αναλυτές βλέπουν την αγορά να κινείται σε δύο παράλληλες τροχιές:
- Η ψηφιακή διαφήμιση συνεχίζει να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των εσόδων.
 - Η τεχνητή νοημοσύνη χτίζει το μέλλον, αλλά χωρίς ακόμη σαφές μοντέλο απόδοσης.
 
Όπως σημειώνει η Enberg, «η Meta έχει καταφέρει να ενσωματώσει την AI στη διαφήμισή της, αλλά το επόμενο βήμα παραμένει ασαφές».
Με την εορταστική περίοδο προ των πυλών, η αγορά θα δοκιμαστεί εκ νέου: αν οι καταναλωτές μειώσουν τις αγορές λόγω πληθωρισμού ή δασμών, τα εταιρικά budgets για διαφήμιση μπορεί να περιοριστούν.
«Το μεγάλο τεστ θα είναι τα νούμερα της Black Friday», προειδοποιεί ο Goldman. Αν απογοητεύσουν, ίσως δούμε για πρώτη φορά ρωγμές στο success story της ψηφιακής διαφήμισης.