Με τις μετοχές του Nasdaq να αγγίζουν ιστορικά υψηλά εν μέσω της αισιοδοξίας για την τεχνολογία, η Tesla καλείται να δώσει εξηγήσεις στους επενδυτές για την πορεία της, ενόψει της δημοσίευσης των οικονομικών αποτελεσμάτων β’ τριμήνου σήμερα μετά το κλείσιμο της αγοράς.
Η μετοχή της εταιρείας έχει περιορίσει ένα μέρος από τις αρχικές απώλειες του 2025, αλλά παραμένει περίπου 18% χαμηλότερα από την αρχή του έτους. Το βάρος δεν πέφτει μόνο στις επιδόσεις του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και στην όλο και πιο τεταμένη σχέση του Ίλον Μασκ με τον Ντόναλντ Τραμπ, που έχει αλλάξει το επενδυτικό κλίμα γύρω από τον τίτλο.
Τα τρία βασικά μέτωπα όπου στρέφεται η προσοχή των αγορών:
1. Η καρδιά της Tesla: το παραδοσιακό αυτοκίνητο
Παρά την προβολή των ρομποταξί και της τεχνητής νοημοσύνης από τον Μασκ, το κύριο έσοδο και το κέρδος της Tesla εξακολουθούν να προέρχονται από τις πωλήσεις αυτοκινήτων.
Για το β΄ τρίμηνο του 2025, η αγορά αναμένει κύκλο εργασιών 22,79 δισ. δολάρια, με πτώση περίπου 9% από τα 25,05 δισ. της ίδιας περιόδου το 2024. Το προσαρμοσμένο κέρδος ανά μετοχή (EPS) αναμένεται στα 0,43 δολάρια, με καθαρά κέρδη περίπου 1,5 δισ.
Τα σημάδια κόπωσης είναι εμφανή. Η Tesla παρέδωσε 384.122 οχήματα το τρίμηνο, αριθμός μειωμένος κατά 13,5% σε ετήσια βάση. Η μετάβαση στο ανανεωμένο Model Y φαίνεται πως επιβράδυνε τις πωλήσεις. Παράλληλα, η ζήτηση σε ΗΠΑ και Ευρώπη υποχωρεί, καθώς η προτίμηση στρέφεται σε υβριδικά μοντέλα και οι παραδοσιακοί κατασκευαστές γίνονται πιο ανταγωνιστικοί.
2. Ρομποταξί: Το μεγάλο στοίχημα του Μασκ
Ο Elon Musk εστιάζει στρατηγικά στο μέλλον της αυτόνομης μετακίνησης μέσω ρομποταξί, επιχειρώντας να αλλάξει τη συζήτηση από τις ασθενείς παραδόσεις οχημάτων προς το μέλλον.
Η Tesla έχει ήδη επεκτείνει τις δοκιμές του στόλου ρομποταξί στο Όστιν του Τέξας, ενώ υπόσχεται επέκταση και στην Καλιφόρνια. Ωστόσο, άδειες για την περιοχή του Σαν Φρανσίσκο δεν έχουν ακόμα κατατεθεί, σύμφωνα με πληροφορίες.
Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός: Η Waymo της Alphabet και η Uber σε συνεργασία με τη Nuro και τη Lucid ενισχύουν τις δικές τους αυτόνομες υπηρεσίες.
Όπως σημειώνει και η Barclays, η παρουσίαση των αποτελεσμάτων ίσως χρησιμοποιηθεί για να ενισχυθεί το αφήγημα των ρομποταξί και της AI, με ανακοινώσεις για στόλους, περιοχές και τεχνολογική πρόοδο.
3. Που είναι το “φθηνό” ηλεκτρικό;
Η υπόσχεση για ένα πιο προσιτό ηλεκτρικό όχημα παραμένει ένα άλυτο μυστήριο. Πέρυσι, η Tesla είχε δηλώσει ότι η παραγωγή ενός νέου, οικονομικού μοντέλου θα ξεκινούσε εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025. Μέχρι στιγμής, ούτε εικόνες, ούτε σχέδια, ούτε σαφές χρονοδιάγραμμα έχουν παρουσιαστεί.
Με το βασικότερο οικονομικό μοντέλο της εταιρείας να είναι το Model 3, με τιμή (στις ΗΠΑ) στις 43.000 δολάρια προ επιδοτήσεων, η αγορά αναμένει εξελίξεις για ένα μοντέλο στα 30.000 δολάρια.
Αναλυτές, όπως ο Dan Levy της Barclays, θεωρούν πιθανή μια μετάθεση της πρεμιέρας για το δ΄ τρίμηνο, γεγονός που θα ερμηνευτεί αρνητικά από την αγορά.
Και μια πιθανή έκπληξη: νέα έκδοση μετοχών;
Με τις ταμειακές ροές υπό πίεση και τις ανάγκες κεφαλαίων για AV/AI υποδομές να αυξάνονται, δεν αποκλείεται η Tesla να εξετάσει στο μέλλον μια νέα, ενισχυτική έκδοση μετοχών. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, θα δυσαρεστήσει τους υφιστάμενους επενδυτές, καθώς θα είναι δυνητικά απομειωτική (dilutive).
Τα αποτελέσματα β’ τριμήνου της Tesla αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όχι μόνο για τους αριθμούς, αλλά κυρίως για το αφήγημα που θα διαμορφώσει η εταιρεία γύρω από την τεχνολογία, το μέλλον των ρομποταξί και την υπόσχεση για προσιτή ηλεκτροκίνηση. Το αν θα πείσει τους επενδυτές, θα κριθεί από όσα θα πει -ή δεν θα πει- ο Elon Musk.