Οικονομία

Αγρίεψε η ακρίβεια – στο 2,8% ο πληθωρισμός


Εφιαλτικές ανατιμήσεις σε ρεύμα 23,1% και ενοίκια 11,4% ενώ την παρτίδα έσωσαν οι μειώσεις των τιμών του ελαιολάδου κατά 32,9% και των καυσίμων κατά 5,9%

Νέα αύξηση κατέγραψε τον Ιούνιο ο πληθωρισμός, καθώς το αποκαλούμενο «καλάθι της νοικοκυράς κυριολεκτικά φλέγεται από ανατιμήσεις βασικών καταναλωτικών αγαθών, τινάζοντας στον αέρα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Από τον τρόμο στα ράφια των σούπερ μάρκετ με τις καθημερινές αλλαγές των τιμών, τα νοικοκυριά έχουν να αντιμετωπίσουν και τις εκρηκτικές αυξήσεις των ενοικίων, τα οποία καλπάζουν ακολουθώντας τις αυξήσεις των τιμών των κατοικιών.

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή ο πληθωρισμός τον Ιούνιο επιταχύνθηκε στο 2,8% από 2,5% που έτρεχε τον Μάιο και έναντι 2,3% που ήταν τον Ιούνιο του 2024.

Σε σύγκριση με τον Μάιο 2025 παρουσίασε αύξηση 0,8%, έναντι αύξησης 0,5%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους, ενώ ο μέσος πληθωρισμός του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2024 – Ιουνίου 2025, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2023 - Ιουνίου 2024,  παρουσίασε αύξηση 2,6%, έναντι αύξησης 2,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2023 - Ιουνίου 2024 με το δωδεκάμηνο Ιουλίου 2022 - Ιουνίου 2023.

Σημειώνεται ότι στις 30 Ιουνίου τελείωσε ο περιορισμός που υπήρχε στο περιθώριο κέρδους, γεγονός που σπέρνει φόβους για ανεξέλεγκτες ανατιμήσεις αγαθών από την 1η Ιουλίου.

Γεγονός είναι πάντως ότι τα μέτρα που λαμβάνει το υπουργείο Ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια δεν έχουν καταφέρει να αναχαιτίσουν το κύμα των ανατιμήσεων.

Τι καίει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς

Οι κυριότερες ανατιμήσεις τον Ιούνιο σημειώθηκαν στα ακόλουθα αγαθά και υπηρεσίες:

  • Ηλεκτρισμός: 23,1%
  • Ενοίκια κατοικιών: 11,4%
  • Καφές-κακάο-τσάι: 10,8%
  • Ψάρια νωπά: 9,7%
  • Φρούτα (γενικά): 8,1%
  • Υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας: 7,7%
  • Επισκευή και συντήρηση κατοικίας: 7,3%
  • Πακέτο διακοπών: 7,2%
  • Εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία: 7,0%
  • Ασφάλιστρα υγείας: 7,0%
  • Ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά: 6,7%
  • Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία: 6,7%

Μειώσεις καταγράφηκαν στο ελαιόλαδο κατά 32,9% στα καύσιμα-λιπαντικά κατά 5,9%

Πάνω οι περισσότερες τιμές

Ειδικότερα, στα προϊόντα και τις υπηρεσίες που απαρτίζουν το «καλάθι» της νοικοκυράς, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σχέση με τον Απρίλιο του 2024 ήταν οι ακόλουθες:

  1. 2,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφέκακάο-τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, σάλτσεςκαρυκεύματα. 
  2. 1,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), τσιγάρα.
  3. 4,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  4. 7,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  5. 0,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και Υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  6. 2,0% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  7. 2,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  8. 1,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής.
  9. 2,6% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  10. 7,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  11. 1,0% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας, ασφάλιστρα υγείας, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Μείωση κατέγραψε μόνο ο δείκτης της Ομάδας «Μεταφορές» κατά 1,4%, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα