Στις επενδύσεις στη ναυτιλία και στις λιμενικές υποδομές ως βασικό αναπτυξιακό μοχλό για την ελληνική οικονομία αναφέρθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, κατά την τοποθέτησή του στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον κρατικό προϋπολογισμό.
Ο κ. Κικίλιας υποστήριξε ότι ο θαλάσσιος χαρακτήρας της χώρας και η νησιωτικότητα αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία μπορούν να στηρίξουν τον συνολικό μετασχηματισμό της οικονομίας. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Πιστεύω ειλικρινώς και βλέπω ότι η θάλασσα είναι συγκριτικό πλεονέκτημα για την πατρίδα μας και τους συμπατριώτες μας. Η νησιωτικότητα, επίσης.
Κατά το παρελθόν, οι πόλεις που χτίστηκαν γύρω από τη θάλασσα και διέθεταν λιμάνια, όπως και τα νησιά με τις υποδομές τους, μπόρεσαν να στηρίξουν το εμπόριο και πολλά χρόνια αργότερα, τον τουρισμό».
Ο Υπουργός έκανε αναδρομή στον ρόλο της ναυτιλίας στην ιστορική πορεία της χώρας, επισημαίνοντας ότι το κυρίαρχο αναπτυξιακό μοντέλο των τελευταίων δεκαετιών έχει πλέον εξαντληθεί και απαιτείται αλλαγή προσανατολισμού:
«Η ναυτιλία οδήγησε τη χώρα στο να μεγαλουργήσει στο παρελθόν. Στα 51 χρόνια της μεταπολίτευσης επενδύσαμε, σε έναν βαθμό, στο να διορίσουμε τα παιδιά μας στο ελληνικό δημόσιο. Σήμερα, αυτό το μοντέλο έχει ξεπεραστεί από τις περιστάσεις και πρέπει να το μετασχηματίσουμε, όπως κάνουμε συνολικά στην οικονομία».
Στο ίδιο πλαίσιο, υπογράμμισε την ανάγκη επανασύνδεσης της παραγωγικής δραστηριότητας με τη θάλασσα, τα λιμάνια και τα νησιά, τονίζοντας ότι μπορούν να δημιουργηθούν καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας και νέες αναπτυξιακές προοπτικές για τη νέα γενιά:
«Πρέπει να στραφούμε ξανά στα επαγγέλματα και στο οικοσύστημα που μπορεί να χτιστεί γύρω από τη θάλασσα, τα λιμάνια, τα νησιά και τις πόλεις που βρέχονται από αυτήν… Η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία είναι η πρώτη στον κόσμο και δείχνει τον δρόμο…».
Ακολούθως, παρουσίασε τον χρηματοδοτικό σχεδιασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας για τα επόμενα χρόνια, σημειώνοντας ότι από το 2026 και έπειτα, μέσω πόρων από ΤΑΜΕΥ, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, RRF, μεταφορικό ισοδύναμο, άγονες γραμμές και υδροδότηση νησιών, οι επενδύσεις θα ανέλθουν συνολικά σε 1 δισ. 498 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος στον επιχειρησιακό εκσυγχρονισμό του Λιμενικού Σώματος, είπε:
«Συμφωνήσαμε για σχεδόν 500 προσλήψεις λιμενικών το 2026, γιατί τους χρειαζόμαστε. Τα master plan για όλα τα λιμάνια της χώρας θα προχωρήσουν.
Το Λιμενικό Σώμα και οι άντρες και οι γυναίκες του δικαιούνται ένα νέο, σύγχρονο κέντρο επιχειρήσεων. Ο σημερινός θάλαμος επιχειρήσεων είναι παρωχημένος.
Μέσα από το ΑΙΓΙΣ 2 θα προχωρήσουμε σε νέα σκάφη ανοιχτής θαλάσσης, μεγαλύτερα των 80 μέτρων, ικανά να επιχειρούν κάτω από την Κρήτη, στο Λιβυκό Πέλαγος και όπου χρειαστεί. Παράλληλα, θα αποκτηθούν μικρότερα καταδιωκτικά σκάφη, καθώς και μη επανδρωμένα πλωτά, υποβρύχια και εναέρια μέσα.
Η πατρίδα μας έχει θαλάσσια σύνορα. Δεν είναι χώρος, είναι χώρα και οφείλουμε να την υπερασπιστούμε».
Κλείνοντας την ομιλία του, ο Υπουργός τόνισε:
«Βεβαίως απαιτείται διαφάνεια. Βεβαίως απαιτείται αξιακός κώδικας. Βεβαίως δεν είμαστε όλοι ίδιοι και καθένας και μέσα στα κόμματα, οφείλει να κάνει την αυτοκριτική του.
Απαιτούνται όμως σοβαρότητα, μέτρο και εγκράτεια. Απαιτείται σεβασμός στους συνομιλητές και σε όσους πρεσβεύουν διαφορετικές πολιτικές απόψεις.
Πιστεύω ότι για να είναι η χώρα ισχυρή και να αντέξει στο μέλλον με αισιοδοξία, πρέπει να μάθουμε να ανεχόμαστε το διαφορετικό και να σεβόμαστε ο ένας τον άλλον. Αυτό που πολλές φορές είναι εύκολο ή θελκτικό να ειπωθεί, επιστρέφει ως boomerang την επόμενη μέρα.
Στη διάρκεια καθορίζεται η αξία μας, τόσο ως προς τον αξιακό κώδικα όσο και ως προς τις αρχές και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε».