Οικονομία

Ανέβηκε στο 2,7% ο πληθωρισμός – Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες αυξήσεις


Αύξηση +31,6% στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων και +26,5% στο φυσικό αέριο τον Ιανουάριο

O πληθωρισμός στην Ελλάδα δεν παραμένει μόνο επίμονος αλλά καταγράφει ανοδικές τάσεις για δεύτερο συνεχόμενο μήνα. Συγκεκριμένα ανήλθε τον Ιανουάριο στο 2,7% έναντι 2,6% που ήταν το Δεκέμβριο.

Οι τιμές των τροφίμων συνεχίζουν την πορεία αποκλιμάκωσης, ωστόσο ο πληθωρισμός έχει βρει άλλους τροφοδότες τους τελευταίους δύο μήνες όπως οι τιμές των υπηρεσιών, της στέγασης και του φυσικού αερίου. Ειδικότερα και σύμφωνα με τον εθνικό δείκτη που χρησιμοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ, ο τομέας της στέγασης εμφάνισε αύξηση τιμών +4,6%, αυτός της ένδυσης είχε άνοδο +5,4%, ενώ σημαντική ήταν η ενίσχυση τιμών κατά +5,1% σε ξενοδοχεία και εστίαση.

Την πρωτοκαθεδρία στην αύξηση των τιμών έχουν τα αεροπορικά εισιτήρια με άνοδο +31,6%, ενώ ακολουθεί το φυσικό αέριο με τις τιμές να αυξάνονται +26,5%. Πολύ ψηλά και τα ξενοδοχεία με αυξήσεις +16,8%.

Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα που αποτελούσαν επί μήνες το σημείο αναφοράς του πληθωρισμού στην Ελλάδα, έχουν… εξασθενήσει σημαντικά. Για τον Ιανουάριο εντυπωσιακή είναι η πτώση κατά -10,5% των τιμών του ελαιόλαδου, ωστόσο καταγράφονται αυξήσεις σε προϊόντα όπως νωπά ψάρια (+7,1%), αναψυκτικά (+7,6).

Ετήσια σύγκριση

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,7% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2024, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών: 

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  •  0,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μοσχάρι, χοιρινό, νωπά ψάρια, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί, λαχανικά κατεψυγμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφές-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, αλλαντικά, γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά.
  • 0,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 4,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 3,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 3,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
  • 1,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 1,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
  • 2,6% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 5,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • • 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. 

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες.

ΕΛΣΤΑΤ

ΕΛΣΤΑΤ

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα